  • 1. Data: 2012-05-03 23:02:07
    Temat: Nieobowiązkowe ubezpieczenie ZUS
    Od: " ja" <l...@g...pl>

    Witam.

    Pracuję na zleceniu. Zleceniodawca nie odmawia wprost, ale
    zwodzi już półtora miesiąca, a ja wciąż nie mam opłaconego
    tzw. chorobowego. Chcę je płacić, miałbym już połowę okresu
    karencji za sobą. Byłem w ZUS, twierdzą, że sam nie mogę im
    takiego oświadczenia woli złożyć. To musi zrobić praco- lub
    zleceniodawca.

    Może to mało "prawne" pytanie, ale... co radzicie w takiej
    sytuacji?

  • 2. Data: 2012-05-04 02:06:51
    Temat: Re: Nieobowiązkowe ubezpieczenie ZUS
    Od: SDD <s...@t...pl>

    ja pisze:

> [...]
    > zleceniodawca.
    >
    > Może to mało "prawne" pytanie, ale... co radzicie w takiej

    Abstrahujac od badania, czy to, co robisz w tej "pracy" rzeczywiscie
    jest wykonywaniem zlecenia a nie zakamuflowanym etatem, to moze... -
    polecony za poswiadczeniem odbioru, a w tresci oswiadczenie, ze z dniem
    tym i tym wnosisz o objecie ubezpieczeniem chorobowym.

    W ogole to bardzo dziwne, ze robi koles problemy, gdyz:

    1. Za ubezpieczenie to (znaczy chodzi o składkę) nie bedzie *dodatkowo*
    placil - po prostu wiecej Ci potraci z wynagrodzenia z umowy.

    2. Gdy zachorujesz, to nie on bedzie za to placil, gdyz za chorego
    zleceniobiorce *od poczatku* placi ZUS. Jesli zglasza (do chorobowego)
    nie więcej niż 20 osób, to wogole on ma wszystko gdzies i jego rola
    konczy sie na zaniesieniu badz przeslaniu zwolnienia do oddzialu ZUS. Z
    ZUS-em sobie Ty juz wszystko zalatwiasz.
    A jesli zglasza do chorobowego wiecej niz 20 osob, to wprawdzie niby on
    Ci przelewa kase, ale o tyle samo obniza sobie kwote skladek, ktora wplaca.

    Moze sobie nie zdaje sprawy z pkt. 1-2 i mysli, ze zachorujesz i on
    bedzie za to placil...
    Oczywiscie moze byc tak, ze nie na reke mu ta Twoja choroba by byla
    nawet wtedy, gdyby ktos za nia placil... - a czuje, ze Ty zachorujesz
    zaraz, jak tylko karencja minie :)
    No ale to nie powinna byc jego sprawa.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2012-05-04 07:12:49
    Od: " " <l...@g...SKASUJ-TO.pl>

    SDD <s...@t...pl> napisał(a):
    > Abstrahujac od badania, czy to, co robisz w tej "pracy" rzeczywiscie
    > jest wykonywaniem zlecenia a nie zakamuflowanym etatem,

    Zdecydowanie jest. W siedzibie pracodawcy, 8 godzin... jedynie
    udowodnienie podległości służbowej może być trudne (gość jest
    kłamcą, będzie się wypierał, że wydawał mi polecenia).

    Tak czy tak, piszę właśnie pozew o ustalenie istnienia stosunku pracy.

    > to moze... -
    > polecony za poswiadczeniem odbioru, a w tresci oswiadczenie, ze z dniem
    > tym i tym wnosisz o objecie ubezpieczeniem chorobowym.

    Jeśli mail z załącznikiem tej treści (do wydrukowania i podpisania) nie
    zadziała, tak zrobię. Identyczna sytuacja jest z rachunkiem. Za marzec
    dostałem go dopiero 20. kwietnia, z datą wsteczną. Po długim monitowaniu.

> [...]
    > placil - po prostu wiecej Ci potraci z wynagrodzenia z umowy.
    > 2. Gdy zachorujesz, to nie on bedzie za to placil, gdyz za chorego

    Tak. I zmarnował mi już półtora miesiąca okresu karencji.

    Jeszcze się nie spotkałem z taką sytuacją: rozmowy wyłącznie w cztery
    oczy w jakimś kącie, wypieranie się, że w ogóle miały miejsce, odmawianie
    dawania czegokolwik na piśmie itd. Łącznie z usuwaniem negatywnych opinii
    o firmie w serwisach płacowych.

    Do tego ciągłe naciski, żebym tam siedział do wieczora, pretensje, że
    za mało robię, a równocześnie odrzucanie propozycji zakończenia
    współpracy za porozumieniem stron. Sam nie mogę odejść przed końcem
    roku ze względu na kary umowne.

    > Oczywiscie moze byc tak, ze nie na reke mu ta Twoja choroba by byla
    > nawet wtedy, gdyby ktos za nia placil... - a czuje, ze Ty zachorujesz
    > zaraz, jak tylko karencja minie :)

    Właśnie zachorowałem. Ale to nic nie da: w umowie jest zapis, że okres
    wypowiedzenia przedłuża się o czas choroby.

  • 4. Data: 2012-05-04 07:54:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    l...@g...SKASUJ-TO.pl wrote:
    > Identyczna sytuacja jest z rachunkiem. Za marzec
    > dostałem go dopiero 20. kwietnia, z datą wsteczną. Po długim monitowaniu.

    mozesz wyjasnik kto tu komu wystawił rachunek i dlaczego ty go dostałeś,
    a nie wysłałeś?

  • 5. Data: 2012-05-04 08:29:27
    Od: "Danusia" <j...@w...pl>

    Użytkownik <l...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
    > [...]
    > Właśnie zachorowałem. Ale to nic nie da: w umowie jest zapis, że okres
    > wypowiedzenia przedłuża się o czas choroby.

    Chyba nie wiesz że istnieje Rejestr Klauzul Niedozwolonych (patrz google).
    Zgodnie z ustawą jeżeli w umowie znajduje się klauzula występująca w
    rejestrze to z mocy prawa jest ona nieważna od samego początku, nie jest
    wymagany żadny aneks do umowy.

    pozdr

  • 6. Data: 2012-05-04 08:39:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 May 2012, wrote:

> [...]
    > kłamcą, będzie się wypierał, że wydawał mi polecenia).
    >
    > Tak czy tak, piszę właśnie pozew o ustalenie istnienia stosunku pracy.

    I to ostatnie doskonale wyjasnia, dlaczego usiłuje unikac wszelkich
    "papierów" zwiazanych z istnieniem rzeczonego "stosunku".
    Inna sprawa, że albo takie zachowanie jest głupie (lepiej miec
    w sprawie o stosunek pracy w ręku możliwie "mocne" argumenty wskazujace
    że mamy zlecenie, niż domniemanie że może jednak własnie pracę)
    albo wprost wskazuje na zamiar wyparcia się istnienia jakiejkolwiek
    umowy - "ten pan u mnie był tylko pogadać" :P

    > Identyczna sytuacja jest z rachunkiem.
    > Za marzec
    > dostałem
    ^^^^^^^^

    ????

    > go dopiero 20. kwietnia, z datą wsteczną. Po długim monitowaniu.

    Odpowiedz na pytanie "witka".
    Dlaczego utrudniasz zleceniodawcy prawidłowe rozliczenie ksiegowosci?
    :P
    (żeby nie było, mi też zdarzyło się mocno pózno wystawić rachunek,
    tylko nie wiem czy jestes pewien co to znaczy)

    > Jeszcze się nie spotkałem z taką sytuacją: rozmowy wyłącznie w cztery
    > oczy w jakimś kącie, wypieranie się, że w ogóle miały miejsce, odmawianie
    > dawania czegokolwik na piśmie itd.

    IMO j.w., drugi przypadek.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2012-05-04 20:00:23
    Od: " ja" <l...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Danusia <j...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > Zgodnie z ustawą jeżeli w umowie znajduje się klauzula występująca w
    > rejestrze to z mocy prawa jest ona nieważna od samego początku, nie jest

    Rzeczywiście nie wiedziałem. Podejrzewałem, że to nie jest ważne, ale nikt
    nie umiał mi dać wiążącej odpowiedzi.

    Dla ciekawych - stosowny fragment wygląda tak:

    "W skład okresu wypowiedzenia nie wlicza się okresu, w którym Zleceniobiorca
    faktycznie nie realizował przedmiotu zlecenia bez względu na przyczyny oraz
    uzasadnienie braku realizacji zlecenia (w tym zwolnienia lekarskie, czas wolny
    przeznaczony na wypoczynek lub przerwę w realizacji zlecenia [...]"

    Zaraz poguglam i poczytam, dziękuję.

  • 8. Data: 2012-05-04 20:29:48
    Od: " " <l...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > I to ostatnie doskonale wyjasnia, dlaczego usiłuje unikac wszelkich
    > "papierów" zwiazanych z istnieniem rzeczonego "stosunku".

    Prawdę mówiąc, nie rozumiem, dlaczego on jeszcze nie siedzi. Ale to cała
    historia... Mam doprawdy ciekawe życie (choć wolałbym coś spokojniejszego).

> [...]
    > (żeby nie było, mi też zdarzyło się mocno pózno wystawić rachunek,
    > tylko nie wiem czy jestes pewien co to znaczy)

    Pojecia nie mam... to moje pierwsze zlecenie.

    Wystawiłem rachunek w terminie. Przeczytałem, co się robi i jak.

    Okazało się, że oprócz mnie nikt (!) rachunków nie wystawia, a gość był
    wściekły, że zrobiłem to (celowo, nawiasem mówiąc) przy świadkach.
    Podpisał, że go przyjął, ale - uwaga - u góry, nad tekstem. Potem, po
    kolejnych monitach, opieprzył mnie, że dałem niepoprawny rachunek (był
    poprawny) i dał mi swój: bez numeru i bez określenia okresu, za jaki jest
    płatność. Dopisałem mu te poprawki długopisem i dostałem - znów po długim
    upominaniu się - kolejną wersję, tę właśnie z 20 kwietnia, datowaną na 13
    (15. dnia każdego miesiąca jest termin zapłaty). Na tym rachunku brakuje
    "od", jest tylko "do". Uznałem jednak, że na rachunku nr 1 ujdzie.

    No i taka zabawa jest przy każdej, najdrobniejszej sprawie.

    A dzisiaj wysłałem 2 polecone z potwierdzeniem odbioru: rachunek nr 2 i
    oświadczenie, że chcę płacić nieobowiązkowe ubezpieczenie. Strata czasu,
    strata pieniędzy, ale co można innego zrobić?

  • 9. Data: 2012-05-04 21:37:14
    Od: " ja" <l...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Danusia <j...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > Zgodnie z ustawą jeżeli w umowie znajduje się klauzula występująca w
    > rejestrze to z mocy prawa jest ona nieważna od samego początku, nie jest

    Hm, znalazłem tylko taki rejestr dla konsumentów. Nie widzę w nim niczego,
    co by dotyczyło mojej sytuacji.

  • 10. Data: 2012-05-05 07:43:17
    Od: "Danusia" <j...@w...pl>

    Użytkownik " ja" <l...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > Hm, znalazłem tylko taki rejestr dla konsumentów. Nie widzę w nim niczego,
    > co by dotyczyło mojej sytuacji.

    Rejestr Klauzul Niedozwolonych dotyczy umów zawieranych pomiedzy firmą a
    osobą fizyczną (nie drugą firmą), np. pomiedzy elekrownią, gazownią a
    indywidualnym odbiorcą (niekoniecznie konsumentem - bo konsumując obiad w
    resteuracji żadnej umowy nie podpisujesz).

    pozdr