  • 1. Data: 2012-05-04 09:31:17
    Temat: Estetyka otoczenia
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Witam,

    moja babcia ma domek na wsi z małym ogródkiem. Za ogródkiem jest teren
    sąsiada. Łąka z drzewami, a nieco dalej las. I niestety sąsiad
    pierdolnął centralnie za płotem babci blaszany garaż, czym nie dość, że
    zasłonił jej widoki, to jeszcze garaż jest obskurny, zardzewiały, a
    sąsiad jeszcze zaczął wokoło niego robić składowisko gratów, które
    zaczynają przerastać krzaczorami.

    Czy polskie prawo jakoś reguluje tego typu ,,upiększanie terenu''?
    Babcia mieszka w dzielnicy domków podmiejskich (coś ala domki z Cudowne
    Lata albo Jim Wie Lepiej), domki, małe ogródki, blisko lasu, wszędzie
    ładnie, a jeden syfiarz się trafił i nic do niego nie przemawia.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 2. Data: 2012-05-04 10:08:20
    Temat: Re: Estetyka otoczenia
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

> [...]
    > zasłonił jej widoki, to jeszcze garaż jest obskurny, zardzewiały, a
    > sąsiad jeszcze zaczął wokoło niego robić składowisko gratów, które

    Jak śmiesz chcieć ingerować w Świętą Własność Prywatną?!

    BP,NBMSP ;)

    A poważniej...

    O ile nie naruszył prawa budowlanego (patrz: minimalne odległości;
    dopuszczalny rodzaj zabudowy z miejscowego planu zagospodarowania;
    odpowiednie zgłoszenie/zezwolenie) to może sobie nawet postawić
    gierkowską "kostkę", dorobić jej okrągłe wieżyczki na rogach, pomalować
    na kiblowy zielonkawy kolor i napisać na froncie "Pałac Lazurowy".

    To odnośnie garażu.

    Co do gratów to generalnie mogą być jakieś zapisy prawa miejscowego
    dotyczące utrzymania porządku na posesji, ale odróżnienie gratów od
    czegoś bardzo potrzebnego bywa dość... subiektywne ;)

    Tylko tyle i aż tyle. Niestety/na szczęście nie ma u nas takiego
    "komunizmu" jak w USA, że sąsiedzi mogą ci narzucić nawet gatunek trawy
    na trawniku, a nie tylko nakazać pozbycie się obleśnych krasnali
    (tudzież ich ustawienie).

  • 3. Data: 2012-05-04 11:01:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 May 2012, Andrzej Lawa wrote:

    > Jak śmiesz chcieć ingerować w Świętą Własność Prywatną?!
    >
    > BP,NBMSP ;)

    No własnie, jak to punkt widzenia zmienia się wraz z p. siedzenia ;)
    (ciekawe, co napisałby ów sasiad, jakby pisywał na grupę).

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2012-05-04 11:20:51
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 04.05.2012 10:08, Andrzej Lawa pisze:

    > Jak śmiesz chcieć ingerować w Świętą Własność Prywatną?!
    >
    > BP,NBMSP ;)

    A to nie ja. Ja w tamtym wątku tylko pisałem o przechodzeniu koło
    stolika z kawą.

> [...]
    > "komunizmu" jak w USA, że sąsiedzi mogą ci narzucić nawet gatunek trawy
    > na trawniku, a nie tylko nakazać pozbycie się obleśnych krasnali

    No trawy jak trawy, ale wiesz, skoro nagle blaszane zardzewiało coś
    staje ci za płotem, to może być niefajnie. Zwłaszcza jak mieszkasz w
    dzielnicy domków i zakładasz, że masz mieć przyjemnie i fajnie.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 5. Data: 2012-05-04 11:37:05
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    > No trawy jak trawy, ale wiesz, skoro nagle blaszane zardzewiało coś
    > staje ci za płotem, to może być niefajnie. Zwłaszcza jak mieszkasz w
    > dzielnicy domków i zakładasz, że masz mieć przyjemnie i fajnie.

    Trzeba było wykupić całą okolicę i zasiedlić dobranymi znajomymi.

  • 6. Data: 2012-05-04 12:04:06
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 04.05.2012 11:37, Andrzej Lawa pisze:

    > Trzeba było wykupić całą okolicę i zasiedlić dobranymi znajomymi.

    No jest to jakaś opcja. Z drugiej strony, po to społeczeństwo tworzy
    pewne normy, żeby właśnie jeden nie powodował zamętu. To, co proponujesz
    to prawo dżungli. Jest ono odpowiedzią w sumie na każdy problem prawny
    :D Tylko, że społeczeństwo w większości nie składa się z siłaczy i
    miliarderów, dlatego właśnie powstał system prawny.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 7. Data: 2012-05-04 12:25:34
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    > No jest to jakaś opcja. Z drugiej strony, po to społeczeństwo tworzy
    > pewne normy, żeby właśnie jeden nie powodował zamętu. To, co proponujesz
    > to prawo dżungli.

    Ależ skąd. To ty się domagasz jakiejś podstawy prawnej na
    zagwarantowanie braku zabudowy na CUDZEJ posiadłości!

    > Jest ono odpowiedzią w sumie na każdy problem prawny
    > :D Tylko, że społeczeństwo w większości nie składa się z siłaczy i
    > miliarderów, dlatego właśnie powstał system prawny.

    Owszem. Ale ten system prawny nie powinien nadmiernie ingerować tylko
    dlatego, że komuś się nie podoba zasłanianie widoku przez nowy budynek
    za cudzej posesji.

    Ja też miałem piękny widok po horyzont, póki sąsiad na swojej działce
    nie zaczął się budować. Ale cóż - jego działka, buduje zgodnie z planem
    zagospodarowania więc nic mi do tego.

    Uważasz, że sąsiad powinien mieć np. prawo zmuszenia ciebie do zgolenia
    wąsika, bo uznałby go za żałosny i nieestetyczny? ;->

    Jak kupujesz gdzieś nieruchomość musisz założyć, że w każdej chwili może
    na sąsiednich działkach powstać coś nowego w ramach obowiązujących
    przepisów. Nie masz gwarancji niezmienności okolicy ani widoku "po
    horyzont".

  • 8. Data: 2012-05-04 15:18:54
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 04.05.2012 12:25, Andrzej Lawa pisze:

    > Ależ skąd. To ty się domagasz jakiejś podstawy prawnej na
    > zagwarantowanie braku zabudowy na CUDZEJ posiadłości!

    Nie braku zabudowy. Braku psucia estetyki i zaśmiecania terenu i
    zmniejszania wartości. Dom w tej chwili traci na wartości, bo z
    podmiejskiego domku do przyjemnego spędzania starości zamienił się w
    noclegownię, jak miejskie kamienice.

    > Owszem. Ale ten system prawny nie powinien nadmiernie ingerować tylko
    > dlatego, że komuś się nie podoba zasłanianie widoku przez nowy budynek
    > za cudzej posesji.

    A umiesz czytać? garaż jest obskurny, zardzewiały, a sąsiad jeszcze
    zaczął wokoło niego robić składowisko gratów, które zaczynają przerastać
    krzaczorami.

    Wystarczy jeden taki sąsiad i cała okolica natychmiast traci walory
    rekreacyjne.

> [...]
    > na sąsiednich działkach powstać coś nowego w ramach obowiązujących
    > przepisów. Nie masz gwarancji niezmienności okolicy ani widoku "po

    No ale pewne normy chyba powinny być, bo blaszany zardzewiały
    prostopadłościan za płotem obkładany systematycznie gratami wokoło
    wpływa dość drastycznie na okolicę.

    Jak kolega warsztat samochodowy budował, to zbierał zgodę sąsiadów. Więc
    coś w tym jest.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 9. Data: 2012-05-04 15:28:39
    Od: spp <s...@g...pl>

    > Jak kolega warsztat samochodowy budował, to zbierał zgodę sąsiadów. Więc
    > coś w tym jest.

    Nic nie ma - kolega powiedział kto mu kazał te zgody zbierać i po co?

    --
    spp

  • 10. Data: 2012-05-04 15:46:33
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    > Nie braku zabudowy. Braku psucia estetyki i zaśmiecania terenu i
    > zmniejszania wartości. Dom w tej chwili traci na wartości, bo z

    Estetyka jest kwestią względną. Ja np. nie lubię domów z jasnopastelową
    elewacją i czarnym dachem. Dom w trakcie budowy też prawie każdy wygląda
    obrzydliwie.

    > podmiejskiego domku do przyjemnego spędzania starości zamienił się w
    > noclegownię, jak miejskie kamienice.

    A działka sąsiada traci na wartości przez konfliktową sąsiadkę. Remis.

    > A umiesz czytać? garaż jest obskurny, zardzewiały, a sąsiad jeszcze
    > zaczął wokoło niego robić składowisko gratów, które zaczynają przerastać
    > krzaczorami.

    A skąd wiesz, że go nie odnowi i nie pomaluje?

    > Wystarczy jeden taki sąsiad i cała okolica natychmiast traci walory
    > rekreacyjne.

    Albo jedna taka sąsiadka, do której wszyscy muszą się dostosować.

    > No ale pewne normy chyba powinny być, bo blaszany zardzewiały

    A koło mnie stoi takie betonowe, nieotynkowane z zalepionymi oknami... I
    to już ponad rok! Skandal! Ja dom miałem z zewnątrz wykończony w niecałe
    2 miesiące od rozpoczęcia budowy!

    > prostopadłościan za płotem obkładany systematycznie gratami wokoło
    > wpływa dość drastycznie na okolicę.

    Wyżej piszesz, że te "graty" (cokolwiek to jest, bo jesteś mocno
    nieprecyzyjne) zarastają krzakami - czyli przestają być widoczne. Czy
    może krzaki też ci przeszkadzają?

    > Jak kolega warsztat samochodowy budował, to zbierał zgodę sąsiadów. Więc
    > coś w tym jest.

    Warsztat to konkretna działalność i przepisy to regulują.