  • 41. Data: 2010-11-29 14:49:21
    Temat: Re: Niemiecka policja wzywa - jakie zasady?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > W zupełnie innej kwestii, mianowicie "legalizacji kradzionego" (które
    > obowiązuje w Polsce - po 3 latach od nieświadomego nabycia przedmiotu
    > który był ukradziony lub tp, a czego w Niemczech nie było i AFAIK nadal
    > nie ma) - właśnie tak to wyglądąło.
    > Przyjeżdżał ktoś "legalnym" samochodem, przypadkowa kontrola, pan
    > złoży wyjaśnienia... dobrze, może pan *IŚĆ* :P (samochód w depozycie
    > policyjnym)
    > Wiem, nie ta skala - w końcu przestępstwo. Ale coś takiego można sobie
    > wyobrazić (prawo do zastawu w razie braku pieniędzy na mandat).

    Wiesz, ale to tak trochę paranoja. No to od razu uprzedźmy goscia, ze mu
    niemcy zabiorą dom i zgwałcą żonę.

    > Tego nikt nie pisał.
    > Pisali, że "efekty" będą, jak ten ktoś zechce przypadkiem zajechać do
    > Niemiec. Że może (wtedy) się zdziwić.

    Bez kabaretów. Tam też są sądy, a to wezwanie najprawdopodobniej w ogóle
    nie jest w postępowaniu karnym, tylko cywilnym albo góra administracyjnym.

  • 42. Data: 2010-11-29 19:56:57
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "BartekK" <s...@N...org> wrote
    > mandatu im sie nie uda nalozyc (chocby dlatego ze podejrzany-sprawca nie
    > odpowiada na pisma po niemiecku, pozatym 30dni), wiec sprawa powinna
    > trafic do sadu

    W Niemczech jtez est 30 dni, czy mieszasz prawo polskie?

  • 43. Data: 2010-11-29 20:37:33
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-11-29 20:56, Piotr [trzykoty] pisze:
    > "BartekK"<s...@N...org> wrote
    >
    > W Niemczech jtez est 30 dni, czy mieszasz prawo polskie?
    W sumie to z 30dni mieszam prawo polskie ;) Aczkolwiek słyszałem (tu
    brak podstawy i cyfry) że u nich też jest jakieś ograniczenie czasowe
    mandat/sprawa

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 44. Data: 2010-11-29 21:19:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
    > "BartekK" <s...@N...org> wrote
    >
    > W Niemczech jtez est 30 dni, czy mieszasz prawo polskie?

    Zacznijmy od tego - że się tak wetnę w Waszą dyskusję - iż na 99% nie jest
    to żaden mandat. To albo po prostu roszczenie cywilne za parkowanie, albo
    co najwyżej jakaś procedura administracyjna. Widziałem kilka tego typu
    wezwań. Mój niemiecki jest taki sobie, ale w każdym razie część z nich było
    z jakieś firmy typu CZARNY KRUK, a część z nich się powoływała na jakieś
    urzędy, które z tego co sprawdziłem w Internecie są odpowiednikiem naszych
    starostw.

  • 45. Data: 2010-11-30 05:40:14
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-11-29 22:19, Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > się powoływała na jakieś urzędy, które z tego co sprawdziłem w
    > Internecie są odpowiednikiem naszych starostw.

    Zgoda, tylko co to zmienia?
    (Zwłaszcza w przypadku tych ostatnich, mogą być [dla ułatwienia] nawet
    urzędy gminne)?

    --
    spp

  • 46. Data: 2010-11-30 19:10:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Zgoda, tylko co to zmienia?
    > (Zwłaszcza w przypadku tych ostatnich, mogą być [dla ułatwienia] nawet
    > urzędy gminne)?

    Zmienia to sprawę o tyle, że o żadnym zatrzymywaniu samochodu czy zgoła
    osoby jego właściciela w wypadku pobytu w Niemczech mowy być nie może.
    Prawo niemieckie znam pobieżnie i raczej z opowiadań policjantów, niż
    lektury, tym nie mniej na całym świecie obowiązują mniej więcej te same
    standardy. A standardy są takie, że jakiekolwiek kroki egzekucyjne mogą być
    podjęte po prawomocnym wyroku sądu.

    Jeśli to roszczenie cywilne (za parking przykładowo), to wydaje mi się, że
    zastosowanie będzie miała USTAWA z dnia 12 listopada 1965 r. Prawo prywatne
    międzynarodowe. Wydaje mi się, że w tym wypadku zastosowanie bedą miały
    przepisy niemieckie. Nie wiem tylko, czy w dokumenach UE nie ma jakiś
    osobnych unormowań dotyczących konsumentów, a i w tym wypadku nie wiemy,
    czy taki charakter ma to zobowiązanie. Co mówi niemieckie prawo na temat
    sytuacji, gdy pozwany ma miejsce zamieszkania poza ich krajem? - tego nie
    wiem. Czyniąc bardzo ryzykowne założenie, że przepisy mają zbliżone do
    naszych, to zastosowanie miałby tu przepis art. 1103 kpc, czyli powinni
    pozywać w kraju siedziby pozwanego - czyli w Polsce. I tu kluczowym
    pozostanie, by nie podpisywać żadnych oświadczeń w nieznanym sobie języku,
    bo tam może być jakiś kruczek przenoszący jurysdykcję do Niemiec - wg
    polskiego prawa możliwy, nie wiem jak w niemieckim, ale wykluczyć tego nie
    sposób.

    Jeśli to postępowanie administracyjne, no to na pewno zastosowanie mają
    niemieckie przepisy. Tu znowu załadając, że są zbliżone do naszych, to dla
    naszego pytającego ichniejszy Sąd powinien wyznaczyć przedstawiciela (w
    Polsce - art. 34 kpa). Ów przedstawiciel w Polsce miałby obowiązek nawiązać
    kontakt z naszym pytającym - raczej w języku polskim.

    Co do procedury karnej, to tłumacz jest standardem, którego Niemcy raczej
    nie odpuszczają. A dokąd pytający jest w Polsce, to najpierw musiałoby
    dojść do jego ekstradycji do Niemiec, by proces karny mógł się toczyć. Mało
    to prawdopodobne.

    Reasumując, to całe te wezwania są pewną odmianą tak tu szkalowanych
    pomysłów CZARNEGO KRUKA w windykacji i są obliczone właśnie na wywołanie
    paniki u rzekomego dłużnika, nie zaś oparte na sensownych podstawach
    prawnych.

  • 47. Data: 2010-11-30 19:21:11
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-11-30 20:10, Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > (w Polsce - art. 34 kpa). Ów przedstawiciel w Polsce miałby obowiązek
    > nawiązać kontakt z naszym pytającym - raczej w języku polskim.

    Skupmy się raczej na tym bo sądzę że o takie postępowanie chodzi. Sprawy
    sądowe i karne to zupełnie inna półka. :)

    Sądzisz, że polski urząd wysyłając do niemieckiego właściciela pojazdu
    prośbę o informację kto prowadził określonego dnia samochód (lub był w
    jego posiadaniu) ustanawia przedstawiciela władającego językiem niemieckim?

    --
    spp

  • 48. Data: 2010-11-30 19:41:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > prośbę o informację kto prowadził określonego dnia samochód (lub był w
    > jego posiadaniu) ustanawia przedstawiciela władającego językiem

    Nie słyszałem o takim wezwaniu. W znanych mi wypadkach albo się
    obcokrajowcom odpuszcza, albo znajduje jakąś firmę lub adwokata w
    Niemczech. Raczej odpuszcza w postępowaniu administracyjnym, bo dla kilku
    złotych zadyma okrutna.

  • 49. Data: 2010-11-30 19:59:12
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-11-30 20:41, Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > obcokrajowcom odpuszcza, albo znajduje jakąś firmę lub adwokata w
    > Niemczech. Raczej odpuszcza w postępowaniu administracyjnym, bo dla

    Też tak uważam, ale widać Niemcy mają inne zdanie.
    Pytanie brzmi - tłumaczyć ten dokument czy też nie?
    Co _może_ się przydarzyć w Niemczech adresatowi pisma w razie
    nieszczęśliwego zbiegu okoliczności to parę osób napisalo ku przestrodze. :)

    Dla mnie to koniec udziału w tym wątku. :)

    --
    spp

  • 50. Data: 2010-12-02 10:41:16
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > obcokrajowcom odpuszcza, albo znajduje jakąś firmę lub adwokata w
    > Niemczech. Raczej odpuszcza w postępowaniu administracyjnym, bo dla kilku

    No to czemu nie odpuszcza się Polakom ?