  • 1. Data: 2013-09-11 08:16:33
    Temat: Nakaz zakupu wodomierzy z konkretnej firmy
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Zbliża się koniec okresu legalizacji wodomierzy w mieszkaniach, w
    związku z tym nadszedł czas ich wymiany.

    Okazało się, że spółdzielnia postawiła wszystkich przed faktem dokonanym:

    1. Ogłosiła sobie przetarg na zakup wodomierzy
    2. Wybrała firmę
    3. Podpisała umowę.

    Aktualnie wodomierze są wymieniane, przy czym koszt zakupu iwymiany
    obciąża mieszkańca. Mieszkaniec musi zapłacić za wymianę spółdzielni.

    Jeśli ktoś nie wymieni, będzie obciążany bardzo wysoką ryczałtową opłatą
    za wodę uzależnioną dodatkowo od ilości mieszkańców.

    W związku z tym moje pytania:

    1. Spółdzielnia twierdzi, że nawet jak mieszkaniec wymieni sobie
    wodomierz na legalizowany na swój koszt (tańszy) - to i tak będzie
    obciążany ryczałtem - mamy zatem tutaj zmuszanie do korzystania z
    wodomierzy zakupionych w konkretnej firmie - czy to nie jest w gestii
    zainteresowania UOKiK?

    2. Zakładając, że istnieje prawo, że mieszkaniec ponosi koszt
    wodomierzy, czy można tę kwotę zbić, argumentując, że administracja
    obciąża nie tylko kosztem wodomierza, ale i kosztem nakładki radiowej do
    zdalnego odczytu oraz kosztem odczytów przez kolejne 5 lat (jednorazowa
    cena wymiany i zakupu wodomierza zawiera w sobie:
    a/ cenę wodomierza
    b/ cenę nakładki radiowej
    c/ cenę przeprowadzenia odczytów przez 5 lat)

    --
    Liwiusz

  • 2. Data: 2013-09-11 10:02:28
    Temat: Re: Nakaz zakupu wodomierzy z konkretnej firmy
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > 1. Ogłosiła sobie przetarg na zakup wodomierzy
    > 2. Wybrała firmę
    > 3. Podpisała umowę.

    Normalna praktyka. Przecież nie będzie pytać każdego mieszkańca z
    osobna. W hurcie zazwyczaj taniej takie rzeczy się kupuje.
    Spółdzielnia na co dzień ogłasza dużo przetargów i tylko ten Ci się nie
    spodobał?

    > Aktualnie wodomierze są wymieniane, przy czym koszt zakupu iwymiany
    > obciąża mieszkańca. Mieszkaniec musi zapłacić za wymianę spółdzielni.

    A co za różnica komu zapłacisz?

    > Jeśli ktoś nie wymieni, będzie obciążany bardzo wysoką ryczałtową opłatą
    > za wodę uzależnioną dodatkowo od ilości mieszkańców.

    To logiczne. Nie masz urządzenia legalizowanego do rozliczeń, więc
    Spółdzielnie nie chce się według niego rozliczać.

> [...]
    > obciążany ryczałtem - mamy zatem tutaj zmuszanie do korzystania z
    > wodomierzy zakupionych w konkretnej firmie - czy to nie jest w gestii

    Patrz punkt 1. Popatrz na inne przetargi.

> [...]
    > zdalnego odczytu oraz kosztem odczytów przez kolejne 5 lat (jednorazowa
    > cena wymiany i zakupu wodomierza zawiera w sobie:

    Odczyty radiowe są tańsze niż bezpośrednie "oczami". Nawet uwzględniając
    koszt nakładki radiowej.
    Za odczyty "oczami" przecież też wcześniej płaciłeś a nie protestowałeś.
    Myślisz, że ktoś za darmo będzie latał po mieszkaniach?

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof Jodłowski

  • 3. Data: 2013-09-11 10:05:49
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-09-11 10:02, Krzysztof Jodłowski pisze:

    > A co za różnica komu zapłacisz?

    Jeśli to nie różnica, to wolałbym zapłacić komuś innemu.

    > To logiczne. Nie masz urządzenia legalizowanego do rozliczeń, więc
    > Spółdzielnie nie chce się według niego rozliczać.

    Mam urządzenie legalizowane - mogę je zamontować we własnym zakresie,
    taniej.

    > Patrz punkt 1. Popatrz na inne przetargi.

    Za inne przetargi spółdzielnia płaci sama z własnych środków. Tu - ona
    kupuje, a każe płacić bezpośrednio mieszkańcom.

    > Odczyty radiowe są tańsze niż bezpośrednie "oczami". Nawet uwzględniając
    > koszt nakładki radiowej.

    Zależy dla kogo tańsze. Dla mieszkańca będą droższe, bo teraz musi za to
    zapłacić, a dotychczas odbywało się to sumptem spółdzielni i mieszkańców
    ("kartki" z odczytami wrzucane do skrzynek).

    > Za odczyty "oczami" przecież też wcześniej płaciłeś a nie protestowałeś.
    > Myślisz, że ktoś za darmo będzie latał po mieszkaniach?

    Płaciłem w ramach różnych opłat, teraz opłaty się nie zmieniają, a
    dochodzi dodatkowa - za odczyt.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2013-09-11 10:15:29
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > Za inne przetargi spółdzielnia płaci sama z własnych środków. Tu - ona
    > kupuje, a każe płacić bezpośrednio mieszkańcom.

    A środki własne spółdzielni biorą się z...

    > Zależy dla kogo tańsze. Dla mieszkańca będą droższe, bo teraz musi za to
    > zapłacić, a dotychczas odbywało się to sumptem spółdzielni i mieszkańców
    > ("kartki" z odczytami wrzucane do skrzynek).

    A dane z kartki same się wklepywały do bazy danych. Potem reklamacje, z
    tytułu pomyłek. Przy dużej spółdzielni to wymaga zatrudnienia co najmniej
    jednej pani Basi na pełny etat.

    Za chwilę będziesz mieć podwyżki opłat z powodu wzrostu czegokolwiek...
    Liczniki, o ile pamiętam, montuje się raz na 10 lat. Podziel tę kwotę przez
    3652 ;-)

    > Płaciłem w ramach różnych opłat, teraz opłaty się nie zmieniają, a
    > dochodzi dodatkowa - za odczyt.

    To tylko przedsmak tego, co się będzie działo przy wprowadzaniu
    inteligentnych liczników energii elektrycznej ;-)

  • 5. Data: 2013-09-11 10:18:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-09-11 10:02, Krzysztof Jodłowski pisze:
    > To logiczne. Nie masz urządzenia legalizowanego do rozliczeń, więc
    > Spółdzielnie nie chce się według niego rozliczać.

    Akurat to nie jest logiczne - legalizowanie jest potrzebne do
    rozliczenia z wodociągami, a nie do rozliczenia spółdzielni z
    mieszkańcami, które to rozliczenie może się odbywać w dowolny sposób,
    nawet nielegalizowanymi wodomierzami, nie ma ku temu przeszkód prawnych.

    Dla uproszczenia tego problemu przyjmijmy jednak, że wodomierz ma mieć
    legalizację.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2013-09-11 10:21:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-09-11 10:15, Maciej Bebenek pisze:

    > A środki własne spółdzielni biorą się z...

    A jakie to ma znaczenie? Jak idę do lekarza w ramach NFZ, to oczekuję
    bezpłatnych świadczeń, a nie demagogii, że mogę zapłacić stówkę za
    wizytę, bo przecież budżet NFZ to i tak z moich środków.

    > A dane z kartki same się wklepywały do bazy danych. Potem reklamacje, z
    > tytułu pomyłek. Przy dużej spółdzielni to wymaga zatrudnienia co najmniej
    > jednej pani Basi na pełny etat.

    14 000 wodomierzy x 75zł zwiększonego kosztu i pani Basia ma 10 tysięcy
    pensji miesięcznie przez 5 lat, a i starczy jeszcze na prowizję dla pani
    dyrektor za ustawienie przetargu :)

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2013-09-11 10:58:48
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Jeśli to nie różnica, to wolałbym zapłacić komuś innemu.
    > Mam urządzenie legalizowane - mogę je zamontować we własnym zakresie,
    > taniej.

    Spółdzielnia rządzi się prawami innymi niż jednostka. Teoretycznie masz
    wpływ na działanie Spółdzielni głosując. W praktyce - jak Ci się nie
    podoba to milcz i cierp albo wypad na własne włości. Niestety.

    > Za inne przetargi spółdzielnia płaci sama z własnych środków. Tu - ona
    > kupuje, a każe płacić bezpośrednio mieszkańcom.

    Te środki to też płaca mieszkańcy przecież.

    > Zależy dla kogo tańsze. Dla mieszkańca będą droższe, bo teraz musi za to
    > zapłacić, a dotychczas odbywało się to sumptem spółdzielni i mieszkańców
    > ("kartki" z odczytami wrzucane do skrzynek).

    Nie znasz kosztów, które dotychczas ponosiła spółdzielnia.
    A i system karteczek też raczej był do bani (nieszczelny, obarczony
    licznymi błędami odczytu, kłopotliwy do przypominania o odczycie i
    konieczności wrzucenia karteczki itd.)

    > Płaciłem w ramach różnych opłat, teraz opłaty się nie zmieniają, a
    > dochodzi dodatkowa - za odczyt.

    Płaciłeś za odczyt, tylko o tym nie wiesz. Po prosty był wliczony w inną
    pozycję. U nas np. jest wyrzucony jako odrębna.

    Teraz mamy radiowy. Raz na jakiś czas pojawia się człowiek (odczyty i
    rozliczenia robi firma, która wygrała przetarg), staje na klatce
    schodowej, po minucie wychodzi.
    Wcześniej wynajęty człowiek ze Spółdzielni latał po mieszkaniach (kilka
    razy - wiadomo, nie każdy jest w domu) i spisywał ręcznie, potem ktoś to
    wklepywał do komputera i robił rozliczenie.

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof Jodłowski

  • 8. Data: 2013-09-11 11:00:51
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail l...@b...tego.poczta.onet.pl napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

    > c/ cenę przeprowadzenia odczytów przez 5 lat)

    z ciekawosci - skoro jest nakładka radiowa, to jaka to cena - ten odczyt
    przez 5 lat?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Henry Louis Mencken

  • 9. Data: 2013-09-11 11:01:25
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-09-11 10:58, Krzysztof Jodłowski pisze:

    > Płaciłeś za odczyt, tylko o tym nie wiesz. Po prosty był wliczony w inną
    > pozycję. U nas np. jest wyrzucony jako odrębna.

    Skoro płaciłem (i będę płacił nadal, bo opłaty się nie zmieniają), to
    dlaczego dodatkowo mam płacić za to przy wymianie wodomierza?

    Tak było w istocie.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2013-09-11 11:03:23
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-09-11 11:00, Budzik pisze:
> [...]
    odcinku co następuje:

    > z ciekawosci - skoro jest nakładka radiowa, to jaka to cena - ten odczyt

    Póki co znam tylko ostateczną cenę wymiany, bez podziału na poszczególne
    koszty.

    --
    Liwiusz