  • 1. Data: 2008-03-14 22:40:00
    Temat: Miejsce publiczne czy prywatne?
    Od: "garniak" <w...@i...pl>

    Witajcie,

    czy teren spółdzielni mieszkaniowej, którego jest ona wieczystym
    użytkownikiem, ale nie właścicielem (bo tak naprawdę właścicielem jest
    miasto), jest w świetle prawa terenem prywatnym czy publicznym?

    Pzdr, Grzesiek

  • 2. Data: 2008-03-14 23:13:42
    Temat: Re: Miejsce publiczne czy prywatne?
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Fri, 14 Mar 2008 23:40:00 +0100, garniak napisał(a):

    > czy teren spółdzielni mieszkaniowej, którego jest ona wieczystym
    > użytkownikiem, ale nie właścicielem (bo tak naprawdę właścicielem jest
    > miasto), jest w świetle prawa terenem prywatnym czy publicznym?

    Masz na myśli kwestie własności (prywatnej/publicznej) czy raczej chcesz
    dywagować nt. charakteru "moralnego" danego obszaru?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis - dla Ciebie, dla rodziny ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 3. Data: 2008-03-15 01:59:06
    Od: "garniak" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@r...org> napisał w wiadomości

    > Masz na myśli kwestie własności (prywatnej/publicznej) czy raczej chcesz
    > dywagować nt. charakteru "moralnego" danego obszaru?

    ???
    Nawet się nie domyślam, o co Ci chodzi z "moralnym" charakterem obszaru.
    Wydaje się, ze pytanie jest postawione precyzyjnie....

    Pozdrawiam, Grzesiek

  • 4. Data: 2008-03-15 07:38:32
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    > czy teren spółdzielni mieszkaniowej, którego jest ona wieczystym
    > użytkownikiem, ale nie właścicielem (bo tak naprawdę właścicielem jest
    > miasto), jest w świetle prawa terenem prywatnym czy publicznym?

    To wszystko zalezy pod jakim katem patrzec.

    Z jednej strony teren publiczny to "miejsce dostepne dla nieokreslonej grupy
    osob". Kwestia wlasnosci nie ma wtedy znaczenia. Np kąpielisko, boiska
    sportowe - moga byc prywatna wlasnoscia np jakiejs firmy, ale sa terenem
    publicznym.

    Z rugiej strony na podzial publiczne/prywatne mozna patrzec rowniez pod
    katem wlasnosci.

    Wszystko zalezy od kontestu prawnego.

    Cezar

  • 5. Data: 2008-03-15 08:12:19
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 15 Mar 2008 02:59:06 +0100, garniak napisał(a):

    > ???
    > Nawet się nie domyślam, o co Ci chodzi z "moralnym" charakterem obszaru.
    > Wydaje się, ze pytanie jest postawione precyzyjnie....

    Zatem odpowiadam: w świetle prawa jest to teren komunalny, ponieważ nawet
    zarząd podmiotu prawa prywatnego sprawowany nad nieruchomością stanowiącą
    własność gminy nie zmienia faktu, iż nie dochodzi do zmiany formy
    własności.
    Dlatego też oczywiście, można tu mówić o własności publicznej
    (komunalnej).

  • 6. Data: 2008-03-15 10:32:58
    Od: "garniak" <w...@i...pl>

> [...]
    > własności.
    > Dlatego też oczywiście, można tu mówić o własności publicznej

    ok, dzięki

    Pozdrawiam, Grzesiek

  • 7. Data: 2008-03-15 10:35:29
    Od: "garniak" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Cezar" <c...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > terenem publicznym.
    >
    > Z rugiej strony na podzial publiczne/prywatne mozna patrzec rowniez pod

    dzięki za naświetlenie,

    Pozdrawiam, Grzesiek

  • 8. Data: 2008-03-15 20:27:39
    Od: a...@p...pl (Andrzej Guziak)

> [...]
    > faktu, iż nie dochodzi do zmiany formy własności.
    > Dlatego też oczywiście, można tu mówić o własności publicznej

    Niestety nie masz racji. Użytkowanie wieczyste to nie zarząd a własność na
    czas.
    Użytkownik wieczysty to właściciel, np. przez 99 lat.
    Użytkowanie wieczyste, konkretnie prawo użytkowania wieczystego, można
    sprzedać, zastawić itp.

    Majątek spółdzielni to własność członków tej spółdzielni.
    Spółdzielnia to majątek prywatny. Teren spółdzielni, konsekwentnie, również.

    To, że spółdzielnia terenu nie grodzi, jest on zatem dostępny dla wszystkich
    a więc jest miejscem publicznym, w rozumieniu np. prawa o ruchu drogowym,
    nie stanowi,
    że jest to mienie komunalne.
    To teren prywatny, tyle że, wolą własciciela-spółdzielni, dostępny dla
    wszystkich.

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 9. Data: 2008-03-15 22:14:27
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 15 Mar 2008 21:27:39 +0100, Andrzej Guziak napisał(a):

    > Niestety nie masz racji. Użytkowanie wieczyste to nie zarząd a własność
    > na czas.

    Masz rację, nie dopatrzyłem, że była mowa o użytkowaniu wieczystym.
    Przestrzeliłem, że nieruchomość została oddana w zarząd.

    Aczkolwiek nie masz racji mówiąc, że "Użytkowanie wieczyste to własnoś na
    czas".

    > Użytkownik wieczysty to właściciel, np. przez 99 lat.

    No akurat nieprawda.

    > Majątek spółdzielni to własność członków tej spółdzielni. Spółdzielnia
    > to majątek prywatny. Teren spółdzielni, konsekwentnie, również.

    Chyba że w skład majątku wchodzi nieruchomość będąca przedmiotem innego
    prawa niż własność.

    > To, że spółdzielnia terenu nie grodzi, jest on zatem dostępny dla
    > wszystkich a więc jest miejscem publicznym, w rozumieniu np. prawa o
    > ruchu drogowym, nie stanowi, że jest to mienie komunalne.

    Nie, o tym czy dana nieruchomość stanowi mienie komunalne czy nie
    przesądza forma własności.
    Aczkolwiek czy nieruchomość będącą przedmiotem użytkowania wieczystego
    zalicza się do mienia komunalnego - sprawdzać mi się nie chce. Jakbym się
    nie pomylił i nie zaczął od zarządu, to miałbym rację.

    > To teren prywatny, tyle że, wolą własciciela-spółdzielni, dostępny dla
    > wszystkich.

    Drobna uwaga: spółdzielnia nie jest właścicielem nieruchomości, do której
    swoje prawa wywodzi wyłącznie z przepisów o użytkowaniu wieczystym.

  • 10. Data: 2008-03-16 01:49:18
    Od: a...@p...pl (Andrzej Guziak)

    > Aczkolwiek nie masz racji mówiąc, że "Użytkowanie wieczyste
    > to własnoś na czas".

    > No akurat nieprawda.

    To akurat prawda. Dokładnie to prawie prawda ponieważ użytkowanie wieczyste
    to ograniczone prawo rzeczowe, inaczej ułomna własność.
    Jednym z ograniczeń jest czas trwania prawa.

    > Drobna uwaga: spółdzielnia nie jest właścicielem
    > nieruchomości, do której swoje prawa wywodzi wyłącznie z
    > przepisów o użytkowaniu wieczystym.

    Jest właścicielem ułomnym, użytkownikiem wieczystym.

    Ale dla porządku, pytanie brzmiało:
    "czy teren spółdzielni mieszkaniowej, którego jest ona wieczystym
    użytkownikiem, ale nie właścicielem (bo tak naprawdę właścicielem jest
    miasto), jest w świetle prawa terenem prywatnym czy publicznym?"

    Prawidłowa odpowiedź brzmi:
    Teren spółdzielni to teren prywatny niezależnie od tego jakie prawo do
    gruntu spółdzielni przysługuje.
    Dlaczego? bo spółdzielnia mieszkaniowa to prywatna osoba prawna.

    Teren ten będzie prywatny nawet wtedy, kiedy spółdzielni nie będzie
    przysługiwało żadne prawo własności, wystarczy, że będzie jego posiadaczem.
    Dlaczego? bo ochrona posiadania ma pierwszeństwo przed ochroną własności.

    Pytającemu prawdopodobnie chodziło o to, czy może ot tak sobie, po prostu,
    wejść na teren spółdzielni, np. na plac zabaw też czy wjechać np. na
    parking.
    W tym rozumieniu,o ile nie ma znaków zakazu lub płotu, to jest to teren
    publiczny, ogólnodostępny.

    Pozdrawiam
    Andrzej