  • 11. Data: 2011-07-05 14:34:27
    Temat: Re: Mandat karny zaoczny - co to za cudo?
    Od: "Leszek Kowalski" <k...@o...pl>

    news:4e121445$0$2450$65785112@news.neostrada.pl...
    > Wystawiono mi mandat karny zaoczny za czyn którego nie popełniłem.
    > I co teraz należy zrobić?
    >
    > Czytam Art. 98 kpw, ale niewiele rozumiem:
    > "Mandatem karnym zaocznym można nałożyć grzywnę w razie stwierdzenia
    > wykroczenia, którego sprawcy nie zastano na miejscu jego popełnienia, gdy
    > nie zachodzi wątpliwość co do osoby tego sprawcy; mandat taki pozostawia
    > się wówczas w takim miejscu, aby sprawca mógł go niezwłocznie odebrać."
    >
    > Powiadomienie o tym mandacie dostałem drogą elektroniczną, bez żadnych
    > pouczeń dotyczących moich praw czy obowiązków i nie bardzo wiem jak to
> [...]
    ss.jpg

    Słyna SG Człuchów. Swoją drogą ostatnio ktoś z nimi w Sądzie wygrał. Sprawa
    rozchodziła się o to, że ichniejszy fotoradar nie miał legalizacji na
    robienie zdjęć z kontenera (śmietnika), a jedynie z samochodu lub statywu.
    Niestety w moim przypadku w świadectwie legalizacji ponownej jest już
    dopuszczony pomiar z kontenera

    Tutaj link do wyroku:
    http://kontakt24.tvn.pl/artykul,nielegalny-fotoradar
    -czluchow-wyrok,42156.html

    A odnośnie wątku. Mandat karny kredytowany staje się prawomocny w momencie
    jego podpisania (czyli jak przyjąłeś i podpisałeś to już nie masz
    praktycznie żadnej możliwości odwołoania się - poza przypadkiem gdy czyn za
    który ukarano nie był wykroczenien). A mandat karny zaoczny staje się
    prawomocny dopiero w momencie jego opłacenia, więc dopóki nie zapłacisz to
    masz prawo się bronić przed Sądem i udowodnić swoją niewinność. Skoro Twoje
    oświadczenie było inne (nie przyznałeś się do winy) to czekaj na pisma z
    Sądu (wyrok zaoczny) i wtedy składaj sprzeciw i jedź na rozprawę. Teraz
    podobno SG nie ma możliwości karania za wykroczenia drogowe, a poza tym sama
    satysfakcja że w razie przegraniej kasa trafi do państwa a nie do gminy.

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

  • 12. Data: 2011-07-05 15:22:56
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/5/2011 5:31 AM, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Ale jak rozumiem idzie o drobiazg: o różnicę między niewskazaniem
    > komu POWIERZONO pojazd, a niewskazaniem kto PRZEKROCZYŁ PRĘDKOŚĆ.
    > Muszę przyznać, że wymaganie od przeciętnego obywatela aby wskazywał
    > kto przekroczył prędkość jest dość srogim wymogiem.
    > Przyznam również, że dziwi mnie Twoja teza jakoby taki wymóg istniał.

    założe się, że paragrafy się zgadzają.
    a że ktoś głupoty napisał. no coż, jak masz ochotę możesz się szwędać po
    sądach.

> [...]
    > nie wymaga nadmiernych nakładów, co najwyżej na notesik i ołówek
    > dla co bardziej zapominalskich, o tyle żądanie wskazywania kto
    > przekroczył prędkość raczej będzie się wiązało ze sporymi inwestycjami.
    >
    > A przynajmniej tak to odbieram ;)

    > NAPRAWDĘ jest przepis o obowiązku wskazywania SPRAWCY??
    >
    > Wydawało mi się, że Sejm wespół w zespół z ministrem mają dość
    > rozsądku, aby uznać, że właściciel co najwyżej wskaże kierującego,
    > a "organy" już będą sobie (ze wskazanym KIERUJĄCYM) dyskutowały
    > sprawę słuszności lub niesłuszności zarzutów WOBEC NIEGO.

    no dobra, skróciłem
    zastąp wskazanie sprawcy zwrotem wskazanie komu powierzono pojazd w
    określonym czasie.

    > Jakoś przeoczyłeś drobiazg: wymagasz, aby odbiorca pisma przyznał
    > się ZA INNĄ OSOBĘ :) (że wykroczenie miało miejsce).
    > IMVHO to *jest* spory błąd formalny.
    > "Tak, Kowalski przekroczył prędkość, ja przyjmuję mandat".
    > Bez sensu!

    Nie.
    To pisemko, które dostało ma w sobie dualizm.
    albo jest mandatem za przekroczenie prędkości po przyznaniu się,
    albo żądaniem wskaznia komu dało się pojazd w tym czasie.

  • 13. Data: 2011-07-05 15:53:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Jul 2011, witek wrote:

    > a że ktoś głupoty napisał. no coż, jak masz ochotę możesz się szwędać po
    > sądach.

    To nie mój mandat :P
    Ale widać że obwiniony ma chęć na walkę.
    Dodajmy: "niesprawiedliwą" (w tym znaczeniu, że wszyscy
    podejrzewamy iż mandat jest za faktyczne wykroczenie).

    > no dobra, skróciłem
    > zastąp wskazanie sprawcy zwrotem wskazanie komu powierzono
    > pojazd w określonym czasie.

    Ale dlaczego mam "zastępować"?
    Napisali co napisali.
    A że "uwalenie" tak nałożonego mandatu jest możliwe właśnie na
    drodze formalnej to wskazywano na grupie - więc literalnie rzecz
    biorąc, poprzednik ma 100% racji.
    To, że jak się już wkurzą to mogą dla zasady postąpić zgodnie
    z prawem i na końcu dostanie grzywnę jest sprawą odrębną:
    *TO* postępowanie w kraju spełniającym wymogi art.2 Konstytucji
    RP kwalifikuje się do kosza.
    Literalnie kazali mu wskazać kto przekracza prędkość, a to
    jest bezsens. Skoro prawo właśnie TAK działa w relacji
    obowiązków wobec obywatela, czemu ma inaczej działać w zakresie
    jego praw?

    > Nie.
    > To pisemko, które dostało ma w sobie dualizm.
    > albo jest mandatem za przekroczenie prędkości po przyznaniu się,
    > albo żądaniem wskaznia komu dało się pojazd w tym czasie.

    Jakby nie to, że druga propozycja domaga się wskazania kto
    przekroczył prędkość (a nie kto kierował), zasadniczo bym
    się zgodził :)

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2011-07-05 15:58:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Jul 2011, Leszek Kowalski wrote:

    > A odnośnie wątku. Mandat karny kredytowany staje się prawomocny w momencie
    > jego podpisania (czyli jak przyjąłeś i podpisałeś to już nie masz
    > praktycznie żadnej możliwości odwołoania się

    Ale on takiego mandatu nie przyjął (wg opisu).
    Odmówił wskazania kto przekroczył prędkość, czyli odpowiedzi na
    bezprawne żądanie straży (o to kto kierował straż nie pytała,
    a do tego że sam przekroczył prędkość też się nie przyznał).

    BTW: tak, owszem, prawo stawiające formalizm przed merytoryką
    jest złe. Ale takie prawo ("litery" a nie "ducha") obowiazuje
    aktualnie na całym świecie, zaś eksperymenty z dopuszczalnością
    "czynów podobnych" dawały opłakane skutki (m.in. za Hitlera
    próbowano w Niemczech).
    Kto bedzie pilnował i sądził sędziów :>

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2011-07-05 17:53:32
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1107051754090.3768@quad>:

> [...]
    > bezprawne żądanie straży (o to kto kierował straż nie pytała,
    > a do tego że sam przekroczył prędkość też się nie przyznał).

    Na PMS Tomek napisał, że wskazał siebie jako kierującego:
    "Co prawda 27.06 wysłałem im (na szczęście listem poleconym którego mam
    potwierdzenie nadania) pismo z ich formularzem w którym wskazałem siebie
    jako kierującego, zaznaczyłem że nie przyjmuję mandatu za przekroczenie
    prędkości i dołączyłem przyczyny odmowy przyjęcia mandatu."

    oraz, że:
    "oni to pismo dostali, 29.06."

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 16. Data: 2011-07-05 19:42:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Jul 2011, 'Tom N' wrote:

    > Na PMS Tomek napisał, że wskazał siebie jako kierującego:

    A to odszczekuję!
    (a na pms trzeba zajrzeć czy jakiegoś flejma w temacie "bezpiecznego
    łykendu" nie ma :D, choć wg efektów czyli liczby zabitych powinno
    być :()

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2011-07-05 20:11:22
    Od: "Stokrotka" <o...@a...pl>

    A od kiedy to w Polsce obowiązuje prawo,
    że dokument można oficjalnie
    z prawnymi skutkami doreczać pocztą elektroniczną?

    Masz jakieś płatne konto mejlowe z płatnym elektronicznym
    podpisem obudowanym tysiącem warunków?
    Jak masz, to masz co hciałeś, ale wydaje mi się to mało prawdopodobne.
    Podpisywałeś jakiś inny cyrograf?
    A zwykłe konto mejlowe nie ma skutku prawnego,
    o ile nikomu nie grozisz, nikogo nie zamęczasz swoimi mejlami itp.