  • 11. Data: 2010-03-11 14:20:11
    Temat: Re: Kupił auto z 'zastrzeżeniem komorniczym'
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 11.03.2010 MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> napisał/a:

    > W normalnej umowie KS jest na to paragraf, że przedmiot jest wolny od
    > praw osób trzecich, nie stanowi zabezpieczenia itd itp.
    > Nadal jednak zakładasz uczciwość sprzedawcy w tym względzie, sprawdzić
    > nie sprawdzisz.

    Czy przy zakupie od przedsiębiorcy zajmującego się zawodowo handlem
    samochodami (potocznie zwanego komisem) mogę zakładać, że w razie czego
    będę mógł dostać odszkodowanie od komisu?
    --
    Samotnik

  • 12. Data: 2010-03-11 14:47:32
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-03-11 15:20, Samotnik pisze:

    > Czy przy zakupie od przedsiębiorcy zajmującego się zawodowo handlem
    > samochodami (potocznie zwanego komisem) mogę zakładać, że w razie czego
    > będę mógł dostać odszkodowanie od komisu?
    Handlem to się zajmuje dealer. Komis jak sama nazwa wskazuje,
    pośredniczy. I obawiam się że umowa z komisantem zwykle zdejmuje z niego
    większość odpowiedzialności. Możesz się w tym momencie dochodzić z
    poprzednim właścicielem. Komis bierze kasę za to że "pokaże na swoim
    terenie komuś kto chce kupić, co ktoś inny chce sprzedać". I tyle. Nie
    jest właścicielem towaru.

    --
    MZ

  • 13. Data: 2010-03-11 15:21:12
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

> [...]
    > poprzednim właścicielem. Komis bierze kasę za to że "pokaże na swoim
    > terenie komuś kto chce kupić, co ktoś inny chce sprzedać". I tyle. Nie

    Pytam o sytuację, w której kupiłem samochód od komisu - komis odkupił od
    poprzedniego właściciela, a ja od komisu.
    --
    Samotnik

  • 14. Data: 2010-03-11 15:27:57
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Kwiatek wrote:

    > to przy kupowaniu skad wiedziec czy nie ma zastrzezenia komorniczego
    > na danej rzeczy?

    wróżka?

    nie masz szans
    jedynie możesz dochodzić odszkodowania jak sprzedawca w umie oświadczy,
    że przedmiot jest wolny od praw osób trzecich itp itd.

  • 15. Data: 2010-03-11 15:40:30
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-03-11 16:21, Samotnik pisze:

    > Pytam o sytuację, w której kupiłem samochód od komisu - komis odkupił od
    > poprzedniego właściciela, a ja od komisu.

    Co do zasady nie da się kupić "od komisu". Zerknij na tą definicję:

    Z definicji umowy komisu zawartej w art. 765 i nast. ustawy z 23
    kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze
    zm.) wynika, że komisant musi być przedsiębiorcą (prowadzić działalność
    gospodarczą
    ), a przedmiotem umowy mogą być tylko rzeczy ruchome (np. samochody,
    biżuteria, sprzęt AGD). Umowa komisu nie może zatem mieć zastosowania do
    nieruchomości.
    Za sprzedaż lub zakup na rzecz komitenta komisant otrzymuje
    wynagrodzenie - prowizję, w wysokości określonej przez strony. Komisant
    dokonuje sprzedaży lub zakupu we własnym imieniu, lecz na rachunek
    komitenta. Oznacza to, że stroną umowy sprzedaży zawsze jest komisant
    (to on wystawia lub otrzymuje fakturę), a skutki finansowe transakcji
    dotyczą komitenta. Komisant jest więc tylko pośrednikiem, nie będąc
    nigdy właścicielem rzeczy ani pieniędzy, a mimo to dokonuje określonych
    czynności na podstawie uprawnienia wynikającego z umownego upoważnienia
    komitenta (komisant nie jest właścicielem rzeczy stanowiącej przedmiot
    komisu, ale jest uprawniony do rozporządzania nią). Właścicielem
    przedmiotu komisu sprzedaży pozostaje (a w przypadku komisu zakupu staje
    się) komitent. (...) Ze względu na fakt, że sprzedawane rzeczy należą do
    komitenta, komisant nie ponosi odpowiedzialności za ukryte wady fizyczne
    i prawne rzeczy, jeżeli przed zawarciem umowy podał to do wiadomości
    kupującego. Jednak wyłączenie odpowiedzialności nie dotyczy wad rzeczy,
    o których komisant wiedział lub z łatwością mógł się dowiedzieć.
    Komis jest w istocie odpłatną usługą pośrednictwa w sprzedaży/zakupie
    rzeczy ruchomych. Źródło:
    http://www.e-podatnik.pl/artykul/poradnik_malej_firm
    y/7228/Zasady_opodatkowania_komisu.html

    Więc Ty kupiłeś auto od firmy zajmującej się sprzedażą samochodów i przy
    okazji prowadzącej komis (lub odwrotnie). W tym momencie jeśli
    właścicielem samochodu była firma to obowiązują zasady sprzedaży
    zwykłej, a nie komisowej.

    --
    MZ

  • 16. Data: 2010-03-11 15:47:39
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

> [...]
    > okazji prowadzącej komis (lub odwrotnie). W tym momencie jeśli
    > właścicielem samochodu była firma to obowiązują zasady sprzedaży

    OK. Jakie są zasady sprzedaży zwykłej - przedsiębiorca trudni się zawodowo
    handlem samochodami, co do tego nie ma wątpliwości ze względu na charakter
    jego działalności - ASO kilku marek i 'komis' odsprzedający auta pozostawione w
    rozliczeniu przez klientów. Czy od przedsiębiorcy, który sprzedaje mi
    samochód w ramach prowadzonej działalności, mogę oczekiwać
    odpowiedzialności za wady prawne?
    --
    Samotnik