    From: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kupił auto z 'zastrzeżeniem komorniczym'
    Date: Thu, 11 Mar 2010 16:40:30 +0100

    W dniu 2010-03-11 16:21, Samotnik pisze:

    > Pytam o sytuację, w której kupiłem samochód od komisu - komis odkupił od
    > poprzedniego właściciela, a ja od komisu.

    Co do zasady nie da się kupić "od komisu". Zerknij na tą definicję:

    Z definicji umowy komisu zawartej w art. 765 i nast. ustawy z 23
    kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze
    zm.) wynika, że komisant musi być przedsiębiorcą (prowadzić działalność
    gospodarczą
    ), a przedmiotem umowy mogą być tylko rzeczy ruchome (np. samochody,
    biżuteria, sprzęt AGD). Umowa komisu nie może zatem mieć zastosowania do
    nieruchomości.
    Za sprzedaż lub zakup na rzecz komitenta komisant otrzymuje
    wynagrodzenie - prowizję, w wysokości określonej przez strony. Komisant
    dokonuje sprzedaży lub zakupu we własnym imieniu, lecz na rachunek
    komitenta. Oznacza to, że stroną umowy sprzedaży zawsze jest komisant
    (to on wystawia lub otrzymuje fakturę), a skutki finansowe transakcji
    dotyczą komitenta. Komisant jest więc tylko pośrednikiem, nie będąc
    nigdy właścicielem rzeczy ani pieniędzy, a mimo to dokonuje określonych
    czynności na podstawie uprawnienia wynikającego z umownego upoważnienia
    komitenta (komisant nie jest właścicielem rzeczy stanowiącej przedmiot
    komisu, ale jest uprawniony do rozporządzania nią). Właścicielem
    przedmiotu komisu sprzedaży pozostaje (a w przypadku komisu zakupu staje
    się) komitent. (...) Ze względu na fakt, że sprzedawane rzeczy należą do
    komitenta, komisant nie ponosi odpowiedzialności za ukryte wady fizyczne
    i prawne rzeczy, jeżeli przed zawarciem umowy podał to do wiadomości
    kupującego. Jednak wyłączenie odpowiedzialności nie dotyczy wad rzeczy,
    o których komisant wiedział lub z łatwością mógł się dowiedzieć.
    Komis jest w istocie odpłatną usługą pośrednictwa w sprzedaży/zakupie
    rzeczy ruchomych. Źródło:
    http://www.e-podatnik.pl/artykul/poradnik_malej_firm
    y/7228/Zasady_opodatkowania_komisu.html

    Więc Ty kupiłeś auto od firmy zajmującej się sprzedażą samochodów i przy
    okazji prowadzącej komis (lub odwrotnie). W tym momencie jeśli
    właścicielem samochodu była firma to obowiązują zasady sprzedaży
    zwykłej, a nie komisowej.

    --
    MZ