  • 1. Data: 2005-06-14 17:43:41
    Temat: Ksiega wieczysta - sposob korzystania z dzialki
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Witam!
    Kto odpowiada za treść wpisu w księdze wieczystej - rubryka 1.4.1.6
    "sposób korzystania"? Na jakiej podstawie dokonuje się konkretnego wpisu
    w tej rubryce? Jakie są konsekwencje takiego wpisu?
    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 2. Data: 2005-06-15 06:30:33
    Od: "MałGosia" <g...@o...pl>

    Piotr Fonon napisał
[...]

    Takie info jest zazwyczaj na wykazie zmian gruntowych. I na tej
    podstawie wpisuje sie to w kw.
    A konsekwencje.. hmm.. nie wiem co masz na mysli. Ze np co.. - w kw
    jest wpisana dzialka rolna, ktora w rzeczywistosci jest budowlana? IMO
    te informacje sa - biorac pod uwage cala kw - najmniej wazne,
    zwlaszcza, ze w kazdej chwili mozna to sprostowac.

    pozdrawiam
    Gosia

  • 3. Data: 2005-06-15 11:19:03
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    MałGosia wrote:
    > Takie info jest zazwyczaj na wykazie zmian gruntowych.
    Mogę prosić o bliższe dane? Kto i na jakiej podstawie tworzy ten wykaz?
    > A konsekwencje.. hmm.. nie wiem co masz na mysli. Ze np co.. - w kw
    > jest wpisana dzialka rolna, ktora w rzeczywistosci jest budowlana?
    No właśnie, coś w tym rodzaju. Dla ułatwienia załóżmy, że wpisana jest
    budowlana, a w rzeczywistości jest rolna.
    > te informacje sa - biorac pod uwage cala kw - najmniej wazne,
    Zależy w jakiej sytuacji. Dla mnie to akurat ma znaczenie.

  • 4. Data: 2005-06-15 13:25:16
    Od: "MałGosia" <g...@o...pl>

    Piotr Fonon napisał
    Mogę prosić o bliższe dane? Kto i na jakiej podstawie tworzy ten
    wykaz?

    Ewidencja gruntow (wydzial geodezji lub starostwo powiatowe)

    Zależy w jakiej sytuacji. Dla mnie to akurat ma znaczenie.

    Dlaczego? Bo chcesz kupic dzialke rolna, a jej wlasciciel Ci mowi, ze
    w kw jest budowlana i z tego powodu cena za m2 jest wieksza?
    Wysmialabym kogos takiego. Najwazniejsze jest to co na ten temat ma do
    powiedzenia ewidencja gruntow. Dane w KW moga byc przeciez
    nieaktualne.

    pozdrawiam
    Gosia

  • 5. Data: 2005-06-15 14:33:55
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    MałGosia wrote:
    > Ewidencja gruntow (wydzial geodezji lub starostwo powiatowe)
    Potrzebna jest mi konkretna informacja - jaki organ administracji i jaka
    podstawa prawna (szukam, nie mogę znaleźć). Grunt jest w użytkowaniu
    wieczystym.

    > Dlaczego?

    Zmienił się sposób korzystania z działki - chcę się dowiedzieć na jakiej
    podstawie.

    > Najważniejsze jest to co na ten temat ma do
    > powiedzenia ewidencja gruntow. Dane w KW moga byc przeciez
    > nieaktualne.

    To akurat nie jest prawda. Najważniejsze są wpisy do KW.
    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 6. Data: 2005-06-15 15:57:36
    Od: "MałGosia" <g...@o...pl>

    Piotr Fonon napisał
    Potrzebna jest mi konkretna informacja - jaki organ administracji i
    jaka
    podstawa prawna (szukam, nie mogę znaleźć). Grunt jest w użytkowaniu
    wieczystym.

    No coz... jesli wydzial geodezji to wyrys robi geodeta a zatwierdza
    prezydent, a jesli starostwo to wyrys robi geodeta a zatwierdza
    starosta.

    Zmienił się sposób korzystania z działki - chcę się dowiedzieć na
    jakiej
    podstawie.

    Tego dowiesz sie w geodezji. Akurat jesli chodzi o takie info w kw to
    tak jak napisalam moze byc roznie.

    To akurat nie jest prawda. Najważniejsze są wpisy do KW.

    Taa.. zwlaszcza nieaktualne. Nie dasz sobie wytlumaczyc, ze jesli
    chodzi o sposob korzystania to najwazniejsze jest to, co w tej kwestii
    ma do powiedzenia ewidencja gruntow? Chcesz mi np powiedziec, ze jesli
    w ksiedze jest wpis np z 1939 roku informujacy, ze na dzialce jest dom
    (bo takie info wpisuje sie w sposobie korzystania), i dom ten zostal
    zburzony np w 1945, to gdy chcialbys sprzedac ta dzialke, to bedziesz
    podnosil cene, bo przeciez w ksiedze jest dom?

    pozdrawiam
    Gosia

  • 7. Data: 2005-06-16 17:57:08
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Witam!

    MałGosia wrote:
    > No coz... jesli wydzial geodezji to wyrys robi geodeta a zatwierdza
    > prezydent, a jesli starostwo to wyrys robi geodeta a zatwierdza
    > starosta.
    Nie o to pytałem lecz o podstawę do konkretnego wpisu. Ktoś o tym
    decyduje. Pytanie kto i w jakim trybie?

    > Tego dowiesz sie w geodezji.
    Niestety nie mogę traktować tych informacji jako wiarygodnych. Chciałem
    dowiedzieć się o tym jak powinno być i z czego to wynika.

    > Akurat jesli chodzi o takie info w kw to
    > tak jak napisalam moze byc roznie.
    Może być, ale treść zapisów w KW ma priorytetowe znaczenie.

    > Taa.. zwlaszcza nieaktualne.
    To zupełnie inna sprawa czy aktualne, czy nie. Nie o to chodzi lecz o
    zasadę.

    > Nie dasz sobie wytlumaczyc,
    Pytam o stronę formalną zagadnienia, a nie o praktyczną. Nie muszę się
    dowiadywać w geodezji - wiem jaki jest stan rzeczywisty. Nie chodzi mi
    też o ew. rozbieżności pomiędzy ewidencją gruntów a kw. tylko o podstawę
    wpisu. Jeśli zmienia się sposób korzystania, to ktoś podejmuje w tej
    sprawie decyzję - czyż nie? Zarówno odnośnie wpisu w ewidencji gruntów
    jak i w kw. I o to właśnie pytam.
    Pozdrawiam,
    Piotr

    PS. Ten przykład ze zburzonym domem był niezły. Domu nie ma - wpis
    pozostał. I co? Sposób korzystania zmienia się, czy nie? Jaki wpływ mają
    wpisy w kw i ewidencji gruntów na możliwości zagospodarowania działki?

  • 8. Data: 2005-06-16 19:49:37
    Od: "MałGosia" <g...@o...pl>

    Piotr Fonon napisał
[...]

    Jest cos takiego jak miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,
    ktory okresla gdzie na danym terenie sa grunty rolne, gdzie budowlane
    itepe. O przekwalifikowanie danej dzialki z rolnej na budowlana mozna
    zlozyc wniosek w odpowiednim urzedzie. Jesli dzialka lezy na terenach
    rolnych to nie uzyska statusu dzialki budowlanej. Tak mi sie
    przynajmniej wydaje. Na tym sie nie znam zbyt dobrze. Zatem jesli
    zmienil sie sposob korzystania dzialki o ktorej rozmawiamy, to zostalo
    to wpisane na podstawie decyzji o przekwalifikowaniu. Decyzje o
    zmianie wpisu w kw podejmuje sedzia, bo ma dokument potwierdzajacy ta
    zmiane no i - tak mysle - zostal w tej sprawie zlozony wniosek. Choc
    tez niekoniecznie, gdyz wniosek mogl dotyczyc czegos innego, a sedzia
    zauwazywszy przy okacji ta zmiane sam podjal decyzje o jej ujawnieniu.
    Bo ma takie prawo. Ze juz nie wspomne, ze system komputerowy go
    czasami do tego zmusza (w sytuacji, gdy w ksiedze papierowej nie bylo
    napisane, czy to grunty rolne czy budowlane, to podczas migracji
    ksiegi do wersji elektornicznej system wymaga, aby w tej rubryce cos
    jednak wpisac. Wtedy szuka sie w dokumentach i na ich podstawie
    wpisuje - z urzedu)

[...]

    Sposob korzystania zmienil sie w rzeczywistosci pozaksiegowowieczystej
    :) Wpis w kw nie ma zadnego znaczenia na mozliwosci zagospodarowania
    dzialki. To, czy mozesz tam wybudowac dom zalezy od tych, ktorzy
    wydaja pozwolenia na budowe.

    pozdrawiam
    Gosia

  • 9. Data: 2005-06-17 08:56:22
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    MałGosia wrote:
    > Jest cos takiego jak miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,
    Chyba nie koniecznie musi być. W tym przyypadku raczej go nie ma.
    > O przekwalifikowanie danej dzialki z rolnej na budowlana mozna
    > zlozyc wniosek w odpowiednim urzedzie.
    Czyli potrzebny jest wniosek w tej sprawie i decyzja?
    > jesli
    > zmienil sie sposob korzystania dzialki o ktorej rozmawiamy, to zostalo
    > to wpisane na podstawie decyzji o przekwalifikowaniu.
    A jak wygląda to w przypadku podziału działki na kilka mniejszych. W
    jaki sposób odbywa się ustalenie sposobu korzystania z tych działek
    (zakładam, że są różnice w stosunku do działki, która została
    podzielona)? Czy potrzebna jest oddzielna decyzja o przekwalifikowaniu,
    czy załatwia się to jedną decyzją; jeśli tak - jak wyglądają adnotacje o
    przekwalifikowaniu?
    > To, czy mozesz tam wybudowac dom zalezy od tych, ktorzy
    > wydaja pozwolenia na budowe.
    A wcześniej warunki zagospodarowania terenu. Domyślam się jednak, że te
    decyzje muszą być zgodne z planem zagospodarowania terenu - a gdy go
    brak z danymi w ewidencji gruntów.
    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 10. Data: 2005-06-17 09:22:27
    Od: "MałGosia" <g...@o...pl>

    Piotr Fonon napisał
    Czyli potrzebny jest wniosek w tej sprawie i decyzja?

    Tak mi sie wydaje - na 90%. Na tych decyzjach zawsze jest tekst 'na
    wniosek Iksinskiego orzeka sie o...'

[...]

    Spotkalam sie z czyms takim, ze wlasciciel dzielil dzialke rolna na
    pare mniejszych, z ktorych np 2 przeksztalcily sie w budowlane. Ale
    jak to wyglada od strony technicznej, ilu decyzji to wymaga - tego Ci
    nie powiem, gdyz jak juz wspomnialam - nie znam sie na tym. Pewne
    informacje z mojej strony tylko na tematy wieczystoksiegowe :)

    Raczej tak.

    pozdrawiam
    Gosia