  • 1. Data: 2005-06-14 17:25:53
    Temat: trochę głupia sprawa-czy miałem (mam) powody do obaw?
    Od: "Piotrek" <p...@p...onet.pl>

    Może się to Wam wydawać zabawne, ale proszę o poważne odpowiedzi. Możecie
    uznać, że jestem głupim gnojem, który głupio się zachował, ale osobiste opinie
    na temat mojego postępku zachowajcie dla siebie-skupcie się na konkretach.
    Opiszę całą sytuację: czasami z nudów lubię sobie powchodzić na różne czaty i
    pogawędzić na mniej lub bardziej poważne tematy. Tak się złożyło, że pewnego
    dnia wszedłem pod jakimś głupim nickiem na regionalny czat swojej miejscowości.
    Zacząłem rozmawiać z jakąś dziewczyną, podobno 17-latką (żeby nie było
    wątpliwości-to ona się do mnie odezwała, a nie ja do niej). Nie pamiętam już
    dokładnej treści naszej dyskusji, w każdym razie po pewnym czasie rozmowa
    zeszła na jakieś sprośne tematy. Nawet przez myśl mi nie przeszło, że może z
    tego wyniknąć coś nieoczekiwanego-przecież to normalne, że na czacie gada się
    na różne tematy, niekoniecznie mądre i nikt przy zdrowych zmysłach nie traktuje
    tam ze stuprocentową powagą każdego napisanego słowa. Wyobraźcie sobie więc
    moje zdziwienie po tym, co w pewnym momencie owa "nastolatka" mi napisała. Otóż
    stwierdziła, że jest z...komendy powiatowej policji i że mój komputer został
    namierzony, wkrótce zostaną ustalone moje dane osobowe i że będę odpowiadał za
    namawianie do czynów lubieżnych osoby niepełnoletniej! Coś jej jeszcze
    odpowiedziałem, po czym w lekkim szoku zakończyłem rozmowę-takiego jej finału
    się nie spodziewałem. Miała ona miejsce prawie 2 miesiące temu i od tego czasu
    nie spotkało mnie w związku z nią nic niezwykłego: nie miałem ani żadnego
    podejrzanego telefonu, ani przesyłki, ani też nikt z mundurowych do mnie nie
    zapukał. Obecnie już prawie o tym nie myślę, ale przyznam, że przez pierwszy
    tydzień od tej rozmowy byłem lekko zdenerwowany. W związku z tym mam do Was
    kilka pytań: co mam o tym wszystkim sądzić? Czy fakt, że po 2 miesiącach od
    tamtego zajścia nic się nie dzieje, oznacza, że był to albo żart (choć z
    pewnych powodów przypuszczam, że nie), albo mi "odpuścili" jedynie mnie
    strasząc i mogę całe zajście wyrzucić z pamięci, czy też może się okazać, że
    sprawa jest w toku, a ja po prostu o tym nie wiem? Po jakim czasie będę mógł
    być całkiem spokojny? Może po prostu jestem zbyt przewrażliwiony...a może nie?
    Osobiście nie uważam, że popełniłem jakieś przestępstwo, ale to nie ja o tym
    decyduję. Z prawnego punktu widzenia: co by mi mogło grozić za to, że coś komuś
    napisałem? Mógłbym za to iść do więzienia? Słyszałem o jakichś akcjach
    monitorowania czatów, ale bez przesady: jeśli wejdę na jakikolwiek czat i
    napiszę komuś, że go zamorduję albo zgwałcę mu żonę, to pójdę za to siedzieć?
    To już chyba lekka paranoja.

  • 2. Data: 2005-06-14 17:45:27
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Piotrek [14 Jun 2005 19:25:53 +0200]:

    > stwierdziła, że jest z...komendy powiatowej policji
    > i że mój komputer został namierzony, wkrótce zostaną
    > ustalone moje dane osobowe i że będę odpowiadał za
    > namawianie do czynów lubieżnych osoby niepełnoletniej!

    A od kiedy nie mozna pogadac sprosnie z 17-latka, skoro
    mozna ja calkiem legalnie bzyknac nawet?

    Kira (zaintrygowana)

  • 3. Data: 2005-06-14 17:56:24
    Od: rezist <s...@p...com>

    > To już chyba lekka paranoja.

    ROTFL!

    Ktos Ci zrobil niezly kawal. Zreszta nie Tobie pierwszemu,
    juz o czyms takim bylo.

    Nie proponowano Ci 500 pln za milczenie? :D

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 4. Data: 2005-06-14 18:01:36
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Piotrek wrote:

> [...]
    > namawianie do czynów lubieżnych osoby niepełnoletniej! Coś jej jeszcze

    MegaROTFL

    Toć już po 15. urodzinach można niepełnoletnią (oczywiście za jej zgodą)
    nie tylko namawiać do czynów lubieżnych ale i owe namowy realizować :)

    Za to Ty możesz złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa przez tę
    szczeniarę - podawanie się za funkcjonariusza to przestępstwo. A
    złośliwe wprowadzanie w błąd to wykroczenie.

  • 5. Data: 2005-06-14 18:07:39
    Od: "IT" <g...@w...pl>

    Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    > tę szczeniarę - podawanie się za funkcjonariusza to przestępstwo. A
    > złośliwe wprowadzanie w błąd to wykroczenie.

    No i jeszcze z KK. W koncu mogla doprowadzic Cie do uszkodzenia ciala
    (zwichniecie prawej/lewej reki). Bo najpierw Cie rozpala a potem pstryk w
    nos :)

    ech.. dzieciaki :)
    Ma Du

  • 6. Data: 2005-06-14 18:10:47
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Piotrek wrote:
> [...]
    > namierzony, wkrótce zostaną ustalone moje dane osobowe i że będę odpowiadał za
    > namawianie do czynów lubieżnych osoby niepełnoletniej!

    więc odpisz tej nastolatce, że właśnie ten tekst zanosisz na policję,
    żeby namierzyli jej komputer, za podawanie się za policjanta.
    Tylko jej nie proponuj 500 zł w zamian za milczenie.

  • 7. Data: 2005-06-14 19:37:30
    Od: "Piotrek" <p...@p...onet.pl>

    OK, serdecznie dziękuję za odpowiedzi. Może wspomnę co w tej rozmowie wzbudziło
    moje wątpliwości i skąd moje obawy, że to mógł nie być żart:

    1. Byłby to chyba dość wyszukany żart-jeśli owa osoba chciała, żeby się
    odczepił, mogła to po prostu powiedzieć zamiast stosować takie dziwne metody (w
    każdym razie ja na jej miejscu chyba nie wymyśliłbym czegoś tak oryginalnego).

    2. Owa panna, jeśli mnie pamięć nie myli, miała nick kasia_kpp i właśnie ten
    drugi człon był bardzo zastanawiający. Przez pierwsze minuty rozmowy nawet nie
    próbowałem owego skrótu rozwijać, bo z niczym mi się nie kojarzył-dopiero kiedy
    Kasia się już "ujawniła" okazało się, że miało chodzić o komendę powiatową
    policji. Wydaje mi się, że Kasia była na czacie już w momencie kiedy ja na
    niego wszedłem, więc odpada możliwość, że wymyśliła to specjalnie dla mnie.

    3. Ta osoba, kiedy już podała się za policjantkę, przedstawiła się pełnym
    imieniem i nazwiskiem jako Katarzyna jakaś tam (niestety, nazwiska nie
    zapamiętałem ani nie zapisałem). Takie oficjalne przedstawienie się też wydało
    mi się dziwne.

    Przed pożegnaniem napisałem właściwie dokładnie to, co w jednym z poprzednich
    postów napisała Kira-żeby moja rozmówczyni zaznajomiła się z polskim prawem, bo
    zgodnie z informacjami, jakie posiadam, z osobą w jej wieku takie rozmowy, o
    ile ona sama sobie tego życzy, mogę prowadzić do woli i że tego typu pułapki
    może sobie zastawiać na innych. Okazało się, że owa Kasia była jednak bardzo
    pewna swego, co dało się zauważyć w końcówce rozmowy. Ostatnie dwa zdania
    wyglądały następująco:

    ja: "Żegnam."
    ona: "Raczej do zobaczenia." (w domyśle: do zobaczenia w komisariacie)

    Sami przyznacie, że trochę to nie wygląda na żart. Być może była to
    rzeczywiście jakaś niedoinformowana policjantka, która chciała wmieszać mnie w
    coś poważnego.

  • 8. Data: 2005-06-14 20:17:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Granice przestępstwa w tym zakresie wyznacza kodeks karny. A on mówi o
    groźbie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia. A zatem nie możesz
    przykładowo rzucać, że kogoś zgwałcisz, czy zabijesz. Generalnie nie
    możesz straszyć popełnieniem przestępstwa jakiegokolwiek. Choć i tu
    jednoznaczności nie ma, bo groźba musi wzbudzać uzasadnioną obawę
    spełnienia i być realna. Zupełnie inaczej odbierane jest "Zaraz cię
    zgwałcę!" rzucone w stronę sympatii, z którą właśnie idziesz do łóżka za
    obopólnym przyzwoleniem, a inaczej te same słowa zostaną odebrane, gdy
    padną w nocy w parku do samotnie idącej obcej dziewczyny. Rzucenie w
    sprzeczce "Zabiję Cię!" również nie zawsze można rozpatrywać w
    kategoriach groźby. Tak więc w wypadku gróźb wiele zależy od kontekstu w
    którym groźba zostaje wypowiedziana.

    W tym konkretnym wypadku o żadnym przestępstwie być nie może. Prawo
    zabrania czynów lubieżnych z osobami poniżej lat 15-tu. By postawić
    kogoś w stan oskarżenia trzeba by dowieść po pierwsze, że do owych
    czynów doszło lub dojść mogło - a rozmowa na czacie, to raczej czynem
    lubieżnym być nie może. Bo nie wyobrażam sobie tych czynów lubieżnych
    przez internet. Może jestem staroświecki, ale mimo wszystko są rzeczy,
    których przez sieć się zrobić nie da. Nie da się kogoś zabić, pobić, a i
    odbycie jakiegokolwiek stosunku płciowego czy innych czynów lubieżnych w
    sposób wirtualny jest dla mnie trudne do wyobrażenia.

    Po drugie należało by dowieść, że pokrzywdzona miała faktycznie poniżej
    15-tu lat. Ale wówczas koncepcja policjantki raczej upada, bo dzieci tam
    nie pracują. Oddział dziecięcy, to jest fabuła jakiegoś marnego
    kryminału.

    Po trzecie, że sprawca wiedział o tym, albo przynajmniej się na to
    godził, że ofiara miała poniżej 15-tu lat. Jeśli to jest wiek zbliżony
    do granicznego, a wiedzy wynikającej z innych okoliczności dowieść się
    po stronie oskarżonego nie da, to czyny lubieżne nawet wobec 13-to latki
    mogą ujść bezkarnie. Jeśli tylko sąd uzna, że sprawca mógł działać w
    granicach błędu uzasadnionego okolicznościami. Bywają 13-to latki
    rozwinięte ponad swój wiek, a niejedna 17-to latka wygląda, jakby
    chodziła do podstawówki. To akurat taki wiek, że trudno czasem ocenić na
    oko, a trudno żądać metryki. Dziewczyny w tym wieku rzadko noszą
    dokumenty przy sobie, by pod pretekstem obejrzenia zdjęcia się upewnić.
    Innego pomysłu pewnego ustalenia wieku nieznajomej nie mam. To nie
    drzewo, że słoje policzysz. A co dopiero za pośrednictwem internetu,
    gdzie możesz wnioskować co najwyżej na podstawie słownictwa i o pomyłkę
    wcale nie tak trudno. Zresztą dziewczyny zazwyczaj mówią, że mają 18 lat
    i tyle. I te młodsze i te starsze :-) Taka ich przypadłość.

    Reasumując jestem przekonany, że ktoś Cię zrobił w balona.
    Prawdopodobieństwo, że to była policjantka oceniam na znikome. Szansa,
    że ma zamiar z tego zrobić użytek służbowy oscyluje przy zerze. Szans na
    skazanie nie ma żadnych.

    Ale odnosząc się do propozycji Andrzeja i Witka składania zawiadomienia
    o przestępstwie, to nie ma ono żadnego sensu moim zdaniem. Przestępstwem
    jest wykonywanie czynności służbowych związanych z funkcjonariuszem
    połączone z wprowadzeniem w błąd. A więc, gdyby Cię legitymowano,
    przesłuchiwano to oczywiście było by o czym zawiadamiać. No ale rozmowa
    na czacie raczej czynnością służbową nie jest. Przeszło by ewentualnie
    wykroczenie, ale to bez większego sensu, bo z tego samego powodu, co
    wcześniej opisane niuanse z groźbami karalnymi raczej trudno poważnie
    traktować jej oświadczenie.

    Sprawa by się zrobiła poważna, jakby zaproponowano Ci gratyfikacje za
    milczenie. Wówczas należało by złożyć zawiadomienie, albowiem można
    zasadnie mniemać, że jednak ktoś mógł by się złapać na to jest sens z
    tym walczyć. Tym bardziej, ze na tym forum nie jesteś pierwszą osobą,
    która sygnalizuje taki problem i wydaje mi się, że jedna lub kilka osób
    znalazło sobie źródełko dochodu. Bo pewnie raz na kilkadziesiąt, czy
    kilkaset osób ktoś zapłaci.

  • 9. Data: 2005-06-14 21:20:21
    Od: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2005-06-14 21:37 Piotrek napisał(a):
> [...]
    > zapamiętałem ani nie zapisałem). Takie oficjalne przedstawienie się też wydało

    Trzeba było: "Kasia?!!! Tu posterunkowy Piotrek Kowalski! Co za
    spotkanie!" :)
    Ewentualnie można próbować odbić piłeczkę:
    "A ja proszę pani to naprawdę mam 14 lat i teraz to pani będzie
    odpowiadać, buahahahaha!"

> [...]
    > rzeczywiście jakaś niedoinformowana policjantka, która chciała wmieszać mnie w

    Moim zdaniem to żart, zresztą jak Ci powiedzieli inni, nie zrobiłeś nic
    nielegalnego.
    w.

    --
    http://members.chello.pl/e.szweicer/

  • 10. Data: 2005-06-14 21:33:47
    Od: "Piotrek" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > 15-tu lat. Ale wówczas koncepcja policjantki raczej upada, bo dzieci tam
    > nie pracują. Oddział dziecięcy, to jest fabuła jakiegoś marnego

    Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź, ale chciałbym jeszcze wyjaśnić jedną
    kwestię dotyczącą fragmentu Pana wypowiedzi, który zacytowałem. Otóż moim
    zdaniem tu nie chodzi o to, że ta osoba nie mogła być policjantką, bo
    była na to za młoda (to byłoby oczywiste). Według mnie jest właśnie odwrotnie:
    jeśli ta osoba była policjantką, to nie mogła mieć tylu lat ile na początku
    podała. Wniosek z tego taki, że jeśli owa Kasia napisała prawdę, to weszła na
    czat celowo jako nastolatka, żeby prowokować ludzi i przyłapywać ich na
    rozpoczęciu rozmowy z "niepełnoletnią" na "niewłaściwy temat".