  • 1. Data: 2003-05-27 19:07:25
    Temat: Kotroler biletów- jakie prawia i obowiązki
    Od: "Tomasz" <q...@i...pl>

    1. Jak powinien się przedstawić i jakimi dokumentami powinien dysponować
    Kontroler Biletów. Czy mogę je wziąć do ręki i sprawdzić, czy są oryginalne?
    2. Czy Kontroler może wziąć mi z ręki dokumenty bez mojego pozwolenia. Czy
    mogę mu jedynie je pokazać? 3. Jeśli bilet uzyskałem od osoby wysiadającej z
    autobusu, czy dany bilet jest ważny?
    4. Czy kontroler ma prawo zatrzymać mnie w autobusie?
    5. Czy muszę razem z nim jechać do miejsca w którym on pozwoli mi wyjść?
    6. Czy mają Kontrolerzy prawo zawieść lub doprowadzić mnie na policje?
    (wydaje mi się, że to policja powinna przyjechać na miejsce i to na
    przystanek na którym ja wysiadam)
    7. Czy musze się wylegitymować Kontrolerowi, czy wystarczy że podam swoje
    dane?
    8. Czy musze mieć zawsze przy sobie jakiś dowód tożsamości?

  • 2. Data: 2003-05-27 19:17:35
    Temat: Odp: Kotroler biletów- jakie prawia i obowiązki
    Od: "Tomasz" <q...@i...pl>

    przzepraszam zapomnialem pozdrowic wiec pozdrawiam i dziekuje z gory z
    informacje :)

    tomek

  • 3. Data: 2003-05-27 19:35:46
    Temat: Re: Kotroler biletów- jakie prawia i obowiązki
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Tomasz" <q...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > dane?
    > 8. Czy musze mieć zawsze przy sobie jakiś dowód tożsamości?

    Tak.Musisz mieć bilet;)))

    Pozdr
    Leszek

  • 4. Data: 2003-05-27 20:10:00
    Od: "Ghost" <c...@p...onet.pl>

    Witam,

    > Tak.Musisz mieć bilet;)))

    Właśnie, co za kraj kombinatorów. Kupuj bilet, to nie będziesz miał
    problemu. Nawet, jak się z miesięcznym spóźnisz, to kara maleje do kilku
    złotych. Cwaniaczenie dla 2 PLN, to już paranoja.

    Pozdrawiam,
    Ghost

  • 5. Data: 2003-05-27 20:43:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 May 2003, Tomasz wrote:
    [...opuszczam co nieco...]
    >+ 3. Jeśli bilet uzyskałem od osoby wysiadającej z autobusu,
    >+ czy dany bilet jest ważny?

    A to IMO zależy co za bilet. Bilet jednorazowy jest IMO
    nieważny, w regulaminach często jest taki zapis.
    Bilet np. jednodniowny/dwugodzinny/czy_jakie_tam_dana
    _firma_stosuje (okresowy bezimienny) IMO jest zdecydowanie
    ważny.

    >+ 4. Czy kontroler ma prawo zatrzymać mnie w autobusie?

    A nie podpada to pod "zatrzymanie obywatelskie" ? ;)
    [...]
    >+ 6. Czy mają Kontrolerzy prawo zawieść lub doprowadzić mnie na policje?
    >+ (wydaje mi się, że to policja powinna przyjechać na miejsce i to na
    >+ przystanek na którym ja wysiadam)

    Erm... IMO to zazwyczaj wsiadając do pojazdu zgadzasz się
    na taki warunek, że "w razie czego" płacisz za gigataksówkę
    i cię podwożą ;)
    Znaczy: czytałeś "regulamin świadczenia usługi" ??
    Oczywiście jakiś zapis regulaminu mógłby być sprzeczny
    z prawem. Ale w oparciu o przepis o swobodzie umów
    piłeczka będzie po twojej stronie - dlaczego zgodziłeś
    się na zapłacenie za dojazd do policji ? ;)

    [...]
    >+ 8. Czy musze mieć zawsze przy sobie jakiś dowód tożsamości?

    AFAIK nie. Co nie znaczy że prościej mieć, policja może np.
    przytrzymać cię "celem zidentyfikowania"

    Co do regulaminów itp:
    Dla przykładu - poczytaj:
    http://www.kzkgop.com.pl/cennik/taryfa/

    http://www.kzkgop.com.pl/cennik/zasady/

    (BTW: nie widzę tam zakazu przekazywania biletu [!] - kiedyś był;
    ale jest obowiązek skasowania biletu przez pasażera. "Przejętego"
    IMHO nie skasował :])

    http://www.ztm.waw.pl/TiP.htm
    ...itd itp...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-05-27 21:08:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | 1. Jak powinien się przedstawić i jakimi dokumentami powinien dysponować
    | Kontroler Biletów. Czy mogę je wziąć do ręki i sprawdzić, czy są
    oryginalne?

    Kontroler biletów ma obowiązek mieć dokument upoważniajacy go dokontroli
    biletów. Jaki to dokument, to już wynika z przepisów przewoźnika.
    Legitymacja, identyfikator, odznaka. Nie bardzo widze powód do sprawdzania
    oryginalności takich dokumentów. I jak niby to robić? Przecież to z reguły
    zwykły kawałek papieru zadrukowany na drukarce komputerowej z pieczątką. Po
    prostu w razie wątpliwości wzywa się policję.

    | 2. Czy Kontroler może wziąć mi z ręki dokumenty bez mojego pozwolenia. Czy
    | mogę mu jedynie je pokazać?

    Kontroler ma prawo wylegitymować Cię. Nie spotkałem się z żadnym
    unormowaniem, w jaki sposób nalezy to czynić. Z reguły bieże dowód bo tak
    wygodniej jest odpisać dane. Ale jak się będziesz upierać, że chcesz czymać,
    to pewnie nie będzie się z Tobą bił i spisze dane z trzymanego dowodu.

    | 3. Jeśli bilet uzyskałem od osoby wysiadającej z
    | autobusu, czy dany bilet jest ważny?

    Z reguły na biletach jest wzmianka, że biletu odstepować nie wolno. W tym
    wypadku jest to wiążące. Jak takiej wzminaki na bilecie i w regulaminie nie
    ma, to w sumie nie ma ustawowego zakazu.

    | 4. Czy kontroler ma prawo zatrzymać mnie w autobusie?

    Kontroler ma prawo zatrzymać Cię na czas konieczny do wykonania czynności. W
    sumie, to osobiście uważam, że nie ma on uprawnień do wożenia wbrew woli
    nikogo. Jedyny wyjątek, to gdy podejrzewa popełnienia przestepstwa lub
    wykroczenia. Wówczas mamy do czynienia z zatrzymaniem obywatelskim, ale
    wówczas należy zatrzymanego jak najszybciej przekazać policji.

    | 5. Czy muszę razem z nim jechać do miejsca w którym on pozwoli mi wyjść?

    Moim zdaniem nie. Jeśli zamierzasz wysiąść na najbliższym przystanku to on
    powinien zrobić to samo. Na przystanku też może dokończyć formalności.

    | 6. Czy mają Kontrolerzy prawo zawieść lub doprowadzić mnie na policje?
    | (wydaje mi się, że to policja powinna przyjechać na miejsce i to na
    | przystanek na którym ja wysiadam)

    Przepis mówi o niezwłocznym przekazaniu policji. Nie normuje sposobu jego
    dokonania. Na mój rozum, to jeśli mają techniczną możliwość, to mogą osobę
    odwieźć na policję. Ale oczywiście w przypadkach, w których dopuszczalne
    jest zatrzymanie obywatelskie. W innych, to będzie zwykłe bezprawne
    pozbawienie wolności.

    | 7. Czy musze się wylegitymować Kontrolerowi, czy wystarczy że podam swoje
    | dane?

    Wylegitymowac się musisz, jeśli jest to konieczne w procedurze. A więc na
    pewno w wypadku, gdy korzystasz z biletu imiennego, no i wóczas, gdy ni
    posiadasz ważnego biletu. W sumie, to gdy uregulujesz podwyższona opłatę za
    przejazd bez biletu gotówką na miejscu, to nie widzę podstaw do
    legitymowania.

    | 8. Czy musze mieć zawsze przy sobie jakiś dowód tożsamości?

    Nie musisz. Ale narażasz się tym samym na różne wynikające z tego
    dolegliwości. Jak przez przypadek będzie Podobny do osoby poszukiwanej, to
    możesz kilka godzin spędzić w jednostce policji, zanim ustalą, że Ty to Ty.
    I nikt im złego słowa nie powie. Tak więc czasami warto nosić jakiś
    dokument.

  • 7. Data: 2003-05-27 22:55:58
    Od: "PiotRek" <b...@W...wp.pl.invalid>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    jan.zabrze.pl...
    > On Tue, 27 May 2003, Tomasz wrote:
    > [...opuszczam co nieco...]
    > A to IMO zależy co za bilet. Bilet jednorazowy jest IMO
    > nieważny, w regulaminach często jest taki zapis.

    Co i tak jest zupełnie martwym przepisem, niemożliwym
    do wyegzekwowania...

    > A nie podpada to pod "zatrzymanie obywatelskie" ? ;)

    Jednorazowa jazda na gapę nie jest nawet wykroczeniem,
    więc raczej nie...

    PiotRek
    mailto:b...@w...pl

  • 8. Data: 2003-05-27 23:13:44
    Od: "p...@g...pl" <s...@g...pl>

    "Tomasz" <q...@i...pl> wrote in message
> [...]
    piszę z głowy, bo dawno nie czytałem regulaminów

    > 1. Jak powinien się przedstawić i jakimi dokumentami powinien dysponować
    > Kontroler Biletów. Czy mogę je wziąć do ręki i sprawdzić, czy są
    oryginalne?
    Zdaje się, że ma obowiązek ci je okazać, nie wręczyć. W taki sposób, abyś
    mógł bez przeszkód odczytać, a nawet zapisać jego imię i nazwisko lub
    nr-identyfikacyjny.

    > 2. Czy Kontroler może wziąć mi z ręki dokumenty bez mojego pozwolenia. Czy
    > mogę mu jedynie je pokazać?

    Na pewno nie może ci ich wziąć, jak mu nie chcesz dać.
    Czy masz obowiązek mu je wręczyć, czy nie to nie wiem.

    > 3. Jeśli bilet uzyskałem od osoby wysiadającej z
    > autobusu, czy dany bilet jest ważny?
    Jednorazowy nie. Okresowe/ bezimienne/ tak.

    > 4. Czy kontroler ma prawo zatrzymać mnie w autobusie?
    to zależy jak chcesz dać nogę z autobusu to tak.

    > 5. Czy muszę razem z nim jechać do miejsca w którym on pozwoli mi wyjść?
    Nie, on ma obowiązek wysiąść z tobą, na przystanku na którym chciałeś
    wysiąść.
    Oczywiście jeżeli wcześniej zdążył cię zidentyfikować, czyli np. okazałeś mu
    dokumenty.
    jak nie to może to potraktować, że chcesz zwiać, a wówczas patrz pkt 4

    > 6. Czy mają Kontrolerzy prawo zawieść lub doprowadzić mnie na policje?
    > (wydaje mi się, że to policja powinna przyjechać na miejsce i to na
    > przystanek na którym ja wysiadam)

    Mogą cię podrzucić autobusem na komisariat, za co ekstra zapłacisz.
    Zwykle to policja się fatyguje. wychodzi taniej dla ciebie.

    > 7. Czy musze się wylegitymować Kontrolerowi, czy wystarczy że podam swoje
    > dane?
    Musisz okazać dokument poświadczający prawdziwość danych.

    > 8. Czy musze mieć zawsze przy sobie jakiś dowód tożsamości?
    Nie.
    Jak nie masz nic, to po prostu lądujesz w komisariacie, aby sprawdzić to co
    powiesz.
    Natomiast nie ma czegoś takiego jak kara za nieposiadanie dokumentów.

  • 9. Data: 2003-05-27 23:39:40
    Od: "PiotRek" <b...@W...wp.pl.invalid>

    Użytkownik "p...@g...pl" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    > to zależy jak chcesz dać nogę z autobusu to tak.

    Ale - co ważne - bez użycia siły fizycznej, który to zapis
    wiele kontrolerów ignoruje...

    PiotRek
    mailto:b...@w...pl

  • 10. Data: 2003-05-28 00:06:33
    Od: scream <s...@...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    > A nie podpada to pod "zatrzymanie obywatelskie" ? ;)

    wydawało mi sie, że zatrzymania obywatelskiego można dokonać "na kimś",
    kto popełnia przestępstwo, a tymczasem jazda bez biletu takowym nie jest
    :) Co najwyżej jest wykroczeniem..

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl