  • 1. Data: 2003-05-27 18:29:52
    Temat: Podmiot prowadzący działalnośćgospodarczą ?
    Od: "KarolS" <t...@c...sz>

    Witam
    I mam pytanie
    Na podstawie Prawa Geodezyjno Kartograficznego :
    Prace geodezyjne i kartograficzne wykonują podmioty prowadzące działalność
    gospodarczą, a także inne jednostki organizacyjne utworzone
    zgodnie z przepisami prawa, jeżeli przedmiot ich działania obejmuje
    prowadzenie tych prac.

    Czy za podmioty prowadzące działalność gospodarczą mogą być uznane osoby
    pracujące na podstawie umowy o dzieło ze zleceniodawcą będącym osobą
    fizyczną ?.

    Na podstawie ustawy z dnia 19 listopada 1999 r Prawo działalności
    gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178 z dnia 17 grudnia 1999 r.)
    (zm.: z 2000 r. Dz.U. Nr 86, Poz. 958 i Nr 114, poz. 1193)

    Art. 2. 1. Działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy jest zarobkowa
    działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie,
    rozpoznawanie i eksploatacja zasobów naturalnych, wykonywana w sposób
    zorganizowany i ciągły.
    2. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz
    niemająca osobowości prawnej spółka prawa handlowego, która zawodowo, we
    własnym imieniu podejmuje i wykonuje działalność gospodarczą, o której mowa
    w ust. 1.

    Wnioskuję z tego, że mogą, czy się mylę ?
    Pozdrawiam
    Stachu

  • 2. Data: 2003-05-27 20:49:23
    Temat: Re: Podmiot prowadzący działalnośćgospodarczą ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 May 2003, KarolS wrote:
    [...]
    >+ Czy za podmioty prowadzące działalność gospodarczą mogą być uznane osoby
    >+ pracujące na podstawie umowy o dzieło ze zleceniodawcą będącym osobą
    >+ fizyczną ?.
    [...]
    >+ Wnioskuję z tego, że mogą, czy się mylę ?

    Chodzi o to, że w razie udowodnienia "organy" (w tym skarbowe)
    mogą ponakładać podatków i mandatów z okazji prowadzenia DG bez
    dopełnienia papierkologii ?
    Obawiam się że tak :[, wyrok (ale sprzed paru nowelizacji
    ustawy) w którym sąd uznał że obywatel wykonał transakcję
    w ramach "prowadzenia działalności" (bo działał "z zamiarem")
    i w związku z tym VAT się należy - gdzieś miałem.
    Chodziło wtedy o ściągnięcie samochodu z zagranicy "na
    zamówienie" (kupujący potwierdził że typ samochodu itp.
    zostały ustalone przed transakcją).
    Oczywiście są wyjątki - np. czynności w zakresie zarządu
    właścicielskiego nieruchomością (widywałem przytaczany przykład
    zatrudnienia ogrodnika :)) nie są prowadzeniem DG.

    pozdrowienia, Gotfryd