  • 11. Data: 2003-05-28 00:49:23
    Temat: Re: Kotroler biletów- jakie prawia i obowiązki
    Od: poreba <d...@p...com>

    "PiotRek" <b...@W...wp.pl.invalid> niebacznie popelnil
    news:bb0qdo$27j$1@news.onet.pl:

    > Co i tak jest zupełnie martwym przepisem, niemożliwym
    > do wyegzekwowania...
    Czyżbyście wespół sugerowali, że bilet należy skasować OSOBIŚCIE?
    Przykład: Osoba A wsiada na przystanku 01 i kasuje 2 bilety,
    Na przystanku 02 osoba a wysiada i przekazuje wsiadającej osobie B
    jeden z biletów skasowanych wcześniej
    (mamusia mamisynkowi, zapobiegliwy mąż żonie itp.)
    Czy od przystanku 02 osoba B jedzie BEZ WAŻNEGO biletu?
    Co Regulaminy na to?

    --
    pozdro
    poreba

  • 12. Data: 2003-05-28 01:07:22
    Od: "PiotRek" <b...@W...wp.pl.invalid>

    Użytkownik "scream" <s...@...pl> napisał w wiadomości
    > wydawało mi sie, że zatrzymania obywatelskiego można dokonać "na kimś",
    > kto popełnia przestępstwo, a tymczasem jazda bez biletu takowym nie jest
    > :) Co najwyżej jest wykroczeniem..

    Jednorazowa jazda bez biletu nie jest nawet wykroczeniem.

    PiotRek
    mailto:b...@w...pl

  • 13. Data: 2003-05-28 01:15:42
    Od: "PiotRek" <b...@W...wp.pl.invalid>

    Użytkownik "poreba" <d...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > jeden z biletów skasowanych wcześniej
    > (mamusia mamisynkowi, zapobiegliwy mąż żonie itp.)
    > Czy od przystanku 02 osoba B jedzie BEZ WAŻNEGO biletu?

    Z Regulaminu ZTM Warszawa:
    "Pasażer po wejściu do autobusu lub tramwaju i bezpośrednio
    przed wejściem do strefy biletowej metra, jest obowiązany
    bezzwłocznie skasować bilet."

    Z tego rodzi się jeszcze większa paranoja:
    Jadę z osobą towarzyszącą (z dzieckiem, z dziewczyną etc.),
    ja kasuję bilety za nas oboje (całkiem normalna sytuacja, nic w tym
    złego ani nieuczciwego nie ma). Ale ta osoba towarzysząca
    postąpiła wbrew Regulaminowi, bo nie skasowała biletu...
    :-)))

    PiotRek
    mailto:b...@w...pl

  • 14. Data: 2003-05-28 04:18:37
    Od: scream <s...@...pl>

    Użytkownik PiotRek napisał:
    > Jednorazowa jazda bez biletu nie jest nawet wykroczeniem.

    tak więc kontroler próbujący/zatrzymujący nas w autobusie popełnia
    przestępstwo :)

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 15. Data: 2003-05-28 06:54:58
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    scream wrote:
    > wydawało mi sie, że zatrzymania obywatelskiego można dokonać "na kimś",
    > kto popełnia przestępstwo, a tymczasem jazda bez biletu takowym nie jest
    > :) Co najwyżej jest wykroczeniem..

    przy wykroczeniu też

    KG

  • 16. Data: 2003-07-28 16:46:16
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > 1. Jak powinien się przedstawić i jakimi dokumentami powinien dysponować
    > Kontroler Biletów. Czy mogę je wziąć do ręki i sprawdzić, czy są
    oryginalne?

    Powinien dysponowac identyfikatorem zgodnym z Prawem Przewozowym, tj.
    zawierającym conajmniej
    1) numer identyfikacyjny
    2) zdjęcie
    3) datę waznosci
    4) nazwę i adres przewoznika
    5) pieczęć i podpis wystawcy
    6) zakres upowaznienia
    (art. 33a Ustawy Prawo Przewozowe)

    Masz prawo przyjrzec sie legitymacji czy jest autentyczna, nawet odnotowac
    zawarte w niej dane, ale zapomnij ze ktorykolwiek kontroler da Ci swoj
    dokument do ręki.

    > 2. Czy Kontroler może wziąć mi z ręki dokumenty bez mojego pozwolenia. Czy
    > mogę mu jedynie je pokazać?

    Bez Twojej zgody nie moze - po prostu odpisze sobie dane z dokumentu
    znajdującego się w Twoich rękach.
    Zaznaczam tylko, ze dziala to na Twoją niekorzysc, gdyz relatywnie wydluza
    to czas spisywania.

    3. Jeśli bilet uzyskałem od osoby wysiadającej z
    > autobusu, czy dany bilet jest ważny?

    Nie - jest wyrazny zakaz odstępowania biletu innej osobie. Oczywiscie jesli
    kontroler się o tym nie dowie to pewnie z powodzeniem uda Ci się uniknąć
    oplaty dodatkowej, natomiast jesli przypadkiem kontrolerzy będą wsiadac tymi
    samymi drzwiami i zauważą to to masz karę jak w banku.

    > 4. Czy kontroler ma prawo zatrzymać mnie w autobusie?

    Do czasu przybycia policji lub strazy miejskiej oczywiscie, ze tak. O ile
    rzecz jasna nie uisciles na miejscu oplaty i nie okazales dokumentu celem
    sporządzenia protokolu - wezwania do zaplaty.

    > 5. Czy muszę razem z nim jechać do miejsca w którym on pozwoli mi wyjść?

    Obowiązkiem pasazera jest oczekiwanie w pojezdzie do czasu zakonczenia przez
    kontrolera czynnosci zwiazanych z wypisywaniem druku oplaty dodatkowej.
    Mozesz sobie wysiasc, ale kontroler wcale nie musi wysiadac z Tobą i oddawac
    Ci Twoich dokumentow...Wiele osob juz sie w ten sposob pozbylo dowodu
    osobistego.

    > 6. Czy mają Kontrolerzy prawo zawieść lub doprowadzić mnie na policje?
    > (wydaje mi się, że to policja powinna przyjechać na miejsce i to na
    > przystanek na którym ja wysiadam)

    Doprowadzic niebardzo, bo kontroler jest kontrolerem tylko w pojezdzie. Ale
    podjechac autobusem pod najblizszą jednostkę jak najbardziej, nawet
    zmieniając nieznacznie trasę.

    > 7. Czy musze się wylegitymować Kontrolerowi, czy wystarczy że podam swoje
    > dane?

    Nie _musisz_ się wylegitymowac, ale wowczas wylegitymuję Cię policja i
    będzie Cię to kosztowalo srednio 200-300 zl więcej (zalezy od komunikacji),
    takze chyba lepiej dobrowolnie okazac dokument...

    kontroler KZK GOP Katowice
    nr 2000

  • 17. Data: 2003-07-28 16:50:49
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Co i tak jest zupełnie martwym przepisem, niemożliwym
    > do wyegzekwowania...

    W niektorych sytuacjach jest mozliwe - np. wsiadając do pojazdu widzialem
    jak pasazer otrzymuje bilet od innego, wysiadającego...

    kontroler KZK GOP Katowice
    nr 2000

  • 18. Data: 2003-07-28 16:52:31
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

> [...]
    > jeden z biletów skasowanych wcześniej
    > (mamusia mamisynkowi, zapobiegliwy mąż żonie itp.)
    > Czy od przystanku 02 osoba B jedzie BEZ WAŻNEGO biletu?

    Abstrahując od kasowania czy niekasowania biletow - podstawą dokonania
    przejazdu w komunikacji miejskiej jest zaplacenie za ten przejazd (nie
    dotyczy osob zwolnionych z tego obowiazku).
    Osoba, ktora wsiadając do pojazdu uzyskala bilet od wysiadajacego pasazera
    _nie_zaplacila_ za przejazd.

    kontroler KZK GOP Katowice
    nr 2000

  • 19. Data: 2003-07-28 16:54:23
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > tak więc kontroler próbujący/zatrzymujący nas w autobusie popełnia
    > przestępstwo :)

    Zapewniam Cię ze jestem w stanie spowodowac, ze pozostaniesz w pojezdzie nie
    uzywajac wobec Ciebie zadnego przymusu ani przemocy :-))

    kontroler KZK GOP Katowice
    nr 2000

  • 20. Data: 2003-07-28 17:00:20
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Kontroler biletów ma obowiązek mieć dokument upoważniajacy go dokontroli
    > biletów. Jaki to dokument, to już wynika z przepisów przewoźnika.
    > Legitymacja, identyfikator, odznaka.

    Z tym ze dokument ten musi zawierac pewne dane okreslone w Prawie
    Przewozowym.

    > Nie bardzo widze powód do sprawdzania
    > oryginalności takich dokumentów. I jak niby to robić? Przecież to z reguły
    > zwykły kawałek papieru zadrukowany na drukarce komputerowej z pieczątką.
    Po
    > prostu w razie wątpliwości wzywa się policję.

    Nasze legitymacje zawierają np, znaki wodne, ale i tak pasazer nie ma
    mozliwosci sprawdzenia takowych, bo zadne przepisy nie nakladają na
    kontrolera obowiazku okazywania legitymacji pod swiatlo.

    > Kontroler ma prawo wylegitymować Cię.

    De facto kontroler nie ma prawa do legitymowania osob na rowni z policją i
    strażą miejską - moze jedynie poprosic o okazanie dokumentu, a pasazer moze
    odmowic. Tylko ze taka odmowa rodzi dodatkowe koszta za angazowanie w sprawe
    policji / strazy miejskiej.

    > Moim zdaniem nie. Jeśli zamierzasz wysiąść na najbliższym przystanku to on
    > powinien zrobić to samo. Na przystanku też może dokończyć formalności.

    A tu blad.
    Kontrolerowi nie wolno wykonywac zadnych czynnosci poza pojazdem - poza
    wzgledami bezpieczenstwa, chocby dlatego, ze kontrolerem jest sie wylacznie
    w pojezdzie. Na przystanku jestem statystycznym Kowalskim. W zwiazku z tym
    wszelkie czynnosci musza zostac wykonane wewnatrz pojazdu - pasazer
    oczywiscie moze sobie wysiasc, ale wowczas pozbywa sie dokumentu, bo ja
    nadal spisuje i nigdzie sie nie wybieram...

    > W sumie, to gdy uregulujesz podwyższona opłatę za
    > przejazd bez biletu gotówką na miejscu, to nie widzę podstaw do
    > legitymowania.

    Oczywiscie, ze nie ma takich podstaw. Tymbardziej, ze pokwitowanie za taka
    oplate nie zawiera nawet rubryk z danymi pasazera.

    kontroler KZK GOP Katowice
    nr 2000