    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Komunikatory internetowe - naruszenie prywatności
    Date: Tue, 10 Aug 2004 01:02:14 +0200

    On Sat, 7 Aug 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ wiersz (czasem mi się zdarza :-)), to teza, iż zwiększyła się jego wartość
    >+ od tego jest dla mnie cokolwiek kontrowersyjna. Kontrowersyjna, gdyż nie
    >+ został on z komputerem połączony na stałe. W każdym czasie mogę go usunąć.

    Ech, no... moja wina że powołałem się na określenie zdefiniowane
    w ustawie - zakładałem że cudzysłów wystarczy :)
    Miałem na myśli "niezależną wartość umieszczoną w kompie" :)

    >+ Po za tym opierając się na Twojej tezie, to znów dochodzimy do tego, że
    >+ pracownik powinien właściciela zapytać, czy może w ten sposób zwiększyć
    >+ wartość owego komputera.

    Ależ oczywiście.
    Powstaje problem co w przypadku kiedy on NIE pyta... :(
    [...]
    >+ Wyobrażam sobie, że pracodawca pewnego dnia postanawia z jakiegoś tam powodu
    >+ przejrzeć swój własny komputer. No i przegląda. Znajduje to czy tamto.
    >+ Przeszukując dane znajduje prywatną korespondencję na przykład. Ale dopóki
    >+ nie zajrzy, to skąd ma wiedzieć, że to prywatne? No, a jak już zajrzy, to
    >+ mleko się wylało.

    Owszem, w takim przypadku sprawa nie pozostawia wątpliwości.
    Ale IMHO mowa była o *celowym* "podglądaniu" pozapracowych :] treści
    pracownika...
    [...]
    >+ Zauważ, że w chwili pożyczenia mi go oddajesz go w moje władanie. oczywiście
    >+ zależne, ale moje. Co innego, gdybyś mi jako pracodawca dał komputer w celu
    >+ pracy w terenie. Wówczas ja nigdy nie będę jego właścicielem.

    No to ładnie.
    A co z art. 342 K.C. ?? "Nie wolno naruszać samowolnie posiadania,
    chociażby posiadacz był w złej wierze."....

    >+ Jako zobrazowanie tej różnicy wspomnij szkolny przykład z kradzieżą
    >+ narzędzia z zakładu. Jeśli pracownik podprowadzi wydany mu z narzędziowni
    >+ młotek, to nie przywłaszczy go a ukradnie.

    Oczywiście. I jeśli próbuje go z zakładu wynieść - to możesz
    mu go siłą odebrać. Ale jeśli już go wyniósł i jakiś czas go używa
    "jak swojego"... to "odparcie naruszenia" to nie będzie :(
    Mi się taki zapis nie podoba - ale co z tego... !

    Oczywiście trudno taki przypadek "dopasować" do używania PC
    przez pracownika. Niemniej z faktu nieprawności nie wywiedziesz
    IMHO "prawa do odebrania sobie siłą"...

    >+ Ukradnie, bo pomimo tego, ze
    >+ dostał go legalnie do ręki, to nigdy żadnego tytułu własności (choćby
    >+ zależnej) do niego nie miał.

    Nie miał. Ale posiadanie jest chronione BARDZIEJ niż własność.
    Nie wiem czy to z Konstytucją zgodne, ale z K.C. jak najbardziej :]

    pozdrowienia, Gotfryd