  • 1. Data: 2006-12-01 20:55:57
    Temat: Komu przysluguje zaliczka na poczet dywidendy w sp. z o.o?
    Od: "Grzegorz W." <a...@b...o2.pl>

    Witam wszystkich!

    Moje pytanie brzmi - komu przysluguje zaliczka na poczet dywidendy w
    spolkach z ograniczona odpowiedzialnoscia? Czy udzialowcom posiadajacym
    udzialy w dniu podejmowania uchwaly o wyplacie zaliczki? Czy tez tak samo
    jak przy dywidendzie - udzialowcom posiadajacym udzialu w dniu
    podejmowania uchwaly o wyplacie dywidendy?

    Sytuacja:
    pan X jest udzialowcem, w sierpniu 2006 spolka podjela uchwale o wyplacie
    zaliczki, pan X otrzymal zaliczke, potracono podatek. W pazdzierniku pan
    A zbyl udzialy i juz nie jest udzialowcem. Teraz - zalozmy ze np w marcu
    2007 spolka zamknie rok i zdecyduje sie na dywidende (zalozmy ze taka
    sama jak zaliczka, a wiec nic dodatkowo nie bedzie placone).

    Czy w takiej sytuacji pan A musi zwrocic zaliczke, skoro w marcu nie
    bedzie posiadal zadnego udzialu?

    Probowalem szukac archiwum i artykuly w sieci, znalazlem tylko jeden:
    http://www.iph.krakow.pl/?a=page&id=30&list_id=226&p
    aper_id=235
    z tego artykulu wynika ze pan X nie bedzie musial nic zwracac, bo prawo do
    zaliczki maja udzialowcy posiadajacy udzialu w dniu podjecia uchwaly o
    wyplacie zaliczki.

    Z gory dziekuje za odpowiedz - Grzesiek

  • 2. Data: 2006-12-17 18:41:45
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Fri, 1 Dec 2006 21:55:57 +0100, "Grzegorz W."
    <a...@b...o2.pl> wrote:

    >pan X jest udzialowcem, w sierpniu 2006 spolka podjela uchwale o wyplacie
    >zaliczki, pan X otrzymal zaliczke, potracono podatek. W pazdzierniku pan
    >A zbyl udzialy i juz nie jest udzialowcem.
    [...]
    >Czy w takiej sytuacji pan A musi zwrocic zaliczke, skoro w marcu nie
    >bedzie posiadal zadnego udzialu?
    A jakie powiązania są między tymi dwoma panami?

    WAM
    --
    Sylwester 2006!
    Może nad morze?

  • 3. Data: 2006-12-19 07:54:25
    Od: " " <a...@g...pl>

    Grzegorz W. <a...@b...o2.pl> napisał(a):

> [...]
    > z tego artykulu wynika ze pan X nie bedzie musial nic zwracac, bo prawo do
    > zaliczki maja udzialowcy posiadajacy udzialu w dniu podjecia uchwaly o

    Tez uwazam, ze X nie musi niczego zwracac.
    Wyplata zaliczki jest kompetencja zarzadu przyznana w umowie spolki (art. 194
    ksh). WYplata zaliczki nastepuje na warunkach okreslonych w art. 195.
    Sposob podzialu zysku (porzez np. wyplate dywidendy) to z kolei kompetencja
    zgr. wspolnikow.
    Skoro zaliczka przysluguje wspolnikom (194), a w przepisie brak odniesienia do
    zdarzenia przyszlego (bycia wspolnikiem w chwili uchwaly zgr. wspolnikow o
    podziale zysku, czy tez bycia wspolnikiem w inaczej ustalonym w umowie dniu
    dywidendy), trzeba przyjac, ze chodzi o "bycie wspolnikiem" w chwli wyplaty
    zaliczki, a tym samym, ze wyplacona zaliczka nie jest dla wspolnika, ktory
    nastepnie zbedzie udzialy, swiadczeniem nienaleznym, z ktorym wiaze sie
    obowiazek zwrotu.