  • 1. Data: 2010-06-15 09:40:17
    Temat: Kolejne pytanie o zachowek
    Od: "draftos" <n...@s...pl>

    Witam,

    Jesli siostra (bezdzietna panna) przekaze mi mieszkanie w darowiznie to
    czy ,,na wypadek jej naglej i niespodziewanej smierci" juz jako zameznej i
    dzieciatej bedzie nalezal sie zachowek (dzieciom i mezowi) z tytulu tej
    darowizny.

    pozdr
    d.

  • 2. Data: 2010-06-15 12:28:16
    Temat: Re: Kolejne pytanie o zachowek
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    draftos pisze:

> [...]
    > to czy ,,na wypadek jej naglej i niespodziewanej smierci" juz jako
    > zameznej i dzieciatej bedzie nalezal sie zachowek (dzieciom i mezowi) z

    To jak to możliwe by "bezdzietna panna" miała dzieci i męża ? ;)

    --
    @2009 Johnson

  • 3. Data: 2010-06-15 12:51:00
    Od: Dominika Widawska <d...@b...man.szczecin.pl>

    Johnson pisze:

    > To jak to możliwe by "bezdzietna panna" miała dzieci i męża ? ;)

    Zwykle najpierw jest się panną, a potem mężatką, najpierw bezdzietnym, a
    potem dzieciatym, nie rozumiem zdziwienia...
    W czasach panieńskich (i bezdzieciowych) darowiznę siostrze zrobiła,
    potem za mąż poszła, dzieci powiła i dokonała żywota. Czy ta darowizna
    wchodzi w masę spadkową?

  • 4. Data: 2010-06-15 12:53:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    draftos wrote:
> [...]
    > to czy ,,na wypadek jej naglej i niespodziewanej smierci" juz jako
    > zameznej i dzieciatej bedzie nalezal sie zachowek (dzieciom i mezowi) z

    "mi" to znaczy komu?

    Brat, siostra, pies czy wydra?

  • 5. Data: 2010-06-15 13:03:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Dominika Widawska wrote:

> [...]
    > W czasach panieńskich (i bezdzieciowych) darowiznę siostrze zrobiła,
    > potem za mąż poszła, dzieci powiła i dokonała żywota. Czy ta darowizna

    aaa, siostrze.

    tak, ale

    bo zalezy o co pytasz.
    do masy spadkowej wchodzi.
    czy bedziesz musiala od tego zapłacic zachowek - nie wiadomo,
    bo to zalazy co podarowała innym i o jakiej wartosci.

  • 6. Data: 2010-06-15 13:26:37
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Dominika Widawska pisze:

    > Zwykle najpierw jest się panną, a potem mężatką, najpierw bezdzietnym, a
    > potem dzieciatym, nie rozumiem zdziwienia...

    To może albo ja mało kumaty jestem albo ty piszesz niezrozumiale.

    --
    @2009 Johnson

  • 7. Data: 2010-06-15 15:04:07
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    witek w <news:hv7tlp$n4s$7@inews.gazeta.pl>:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^

> [...]

    > czy bedziesz musiala od tego zapłacic zachowek - nie wiadomo,
    > bo to zalazy co podarowała innym i o jakiej wartosci.

    I kiedy podarowała:

    Art. 994. § 1. Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku drobnych
    darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych przed
    więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku, darowizn na
    rzecz osób nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku.
    § 2. Przy obliczaniu zachowku należnego zstępnemu nie dolicza się do spadku
    darowizn uczynionych przez spadkodawcę w czasie, kiedy *nie miał zstępnych*.
    Nie dotyczy to jednak wypadku, gdy darowizna została uczyniona na mniej niż
    _trzysta dni przed urodzeniem się zstępnego._
    § 3. Przy obliczaniu zachowku należnego małżonkowi nie dolicza się do spadku
    darowizn, które spadkodawca uczynił *przed zawarciem z nim małżeństwa*.

    Wychodzi, że dzieciom zmarłej siostry może się ewentualnie coś należeć, ale
    małżonkowi nie.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 8. Data: 2010-06-15 17:51:18
    Od: "draftos" <n...@s...pl>

    "witek" <w...@g...pl.invalid> wrote in message
    > "mi" to znaczy komu?
    >
    > Brat, siostra, pies czy wydra?

    brat.
    Wyrazilem sie nieprecyzyjnie, ale plec w tym wypadku chyba nie ma znaczenia.

  • 9. Data: 2010-06-15 18:08:01
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:100615.170407.psp.256@int.dyndns.org.invalid 'Tom N'
    <n...@i...dyndns.org.invalid> pisze:

> [...]
    > spadku darowizn, które spadkodawca uczynił *przed zawarciem z nim
    > małżeństwa*. Wychodzi, że dzieciom zmarłej siostry może się ewentualnie

    Zaraz, czy mógłbym zostać oświecony, bo chyba nie rozumiem.
    Mam powiedzmy dom. Stanowi moją wyłaczną własność, innego majątku nie mam.
    Oprócz mania domu mam też kaprys i w związku z tym kaprysem obdarowuję domem
    kompletnie obcą mi prawnie osobę i przenoszę się pod most - w końcu mogę,
    nie.
    Wszystko zgodnie z prawem, osoba płaci podatek, dom jest jej.
    Następnie decyduję się kopnąć w kalendarz. I zgłasza się ktoś z moich
    wydupconych spadkobierców do osoby obdarowanej z jakimiś realnymi żądaniami
    finansowymi??

    --
    Jotte

  • 10. Data: 2010-06-15 18:25:23
    Od: wombi <w...@o...eu>

    W dniu 2010-06-15 20:08, Jotte pisze:
    > Następnie decyduję się kopnąć w kalendarz. I zgłasza się ktoś z moich
    > wydupconych spadkobierców do osoby obdarowanej z jakimiś realnymi
    > żądaniami finansowymi??

    Tak jest. Jeśli darowizna dla osoby trzeciej była nie dalej niż 10 lat
    temu a dla osoby uprawnionej do zachowku bez tego ograniczenia.