  • 1. Data: 2004-03-16 17:05:50
    Temat: Kodeks Drogowy - używanie świateł przeciwmgłowych
    Od: Piotr Pospieszny <tribal#SKASUJ_TO#@poczta.onet.pl>

    Ostatnio wyszedł pewien temat i jakoś nie daje mi on spokoju.
    Otóż sprawa rozpoczęła się od dyskusji na temat tego czy można używać
    świateł przeciwmgłowych w mieście?
    Mój kolega w czasie mgły zapalił przednie i tylne światła
    przeciwmgielne. Zatrzymała go Policja i chciała wlepić mu mandat w
    wysokości 200zł. Sprawa zakończyła się "polubownie" ;)

    I teraz tak - jakie przepisy mówią dokładnie o tym gdzie wolno, a gdzie
    nie używac świateł przeciwmgłowych?

    Doszukałem się tylko takich zapisów w Kodeksie Drogowym:
    art., 30 ust. 5
    "Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli
    zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość
    mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem
    obowiązany jest niezwłocznie wyłączyć te światła."

    art. 51 ust. 2
    "W czasie od świtu od zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości
    powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać
    świateł do jazdy dziennej."

    Z kolei gazeta.pl podała taryfikator (cytuję fragment):
    "Naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł
    przeciwmgłowych - 100 zł"

    I bądź tu człowieku mądry ... właściwie wszystko pozostawiono w rękach
    "słupkowego" :(

    Czy ktoś wie coś więcej?
    Bo jeśli wszystkie przepisy Kodeksu Drogowego mają tyle
    niedopowiedzianych rzeczy to ładny bałagan jest.

    Pzdr
    Piotr

  • 2. Data: 2004-03-16 17:28:36
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Piotr Pospieszny <tribal#SKASUJ_TO#@poczta.onet.pl> napisał:

    >czy można używać świateł przeciwmgłowych w mieście?
    Należy zapytać: a co to jest 'w mieście' ;-)
    Oczywiście miejsce (gdzie) je używasz nie ma znaczenia aż takiego
    znaczenia, ale w jakich warunkach i zależy które światła (przód-tył).

    >Zatrzymała go Policja i chciała wlepić mu mandat w wysokości 200zł.
    Dlatego warto znać PoRD, aby nie dać sobie wcisnąć kitu ;-)

    >I teraz tak - jakie przepisy mówią dokładnie o tym gdzie wolno,
    Np. art. 51 ust. 5 i chodzi o przednie.

    >a gdzie nie używac świateł przeciwmgłowych?
    Nie spotkałem takiego przepisu.

    >"Naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł
    >przeciwmgłowych - 100 zł"
    Interpretują, ze zapis art. 51 ust. 5 stanowi o 'dopuszczalności'.
    Czytaj więcej: http://artgola.webpark.pl/mgla.htm

    Artur Golański

  • 3. Data: 2004-03-16 18:14:40
    Od: "Alek" <a...@A...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Pospieszny" <tribal#SKASUJ_TO#@poczta.onet.pl>
    napisał w wiadomości news:c37caj$qj9$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Doszukałem się tylko takich zapisów w Kodeksie Drogowym:
    > art., 30 ust. 5
    a nie ust. 3?
> [...]
    > mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem
    > obowiązany jest niezwłocznie wyłączyć te światła."
    A art. 30 ust. 1; 1) a)
    "Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w
    czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza,
    spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a
    ponadto:
    1) kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
    a) włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie
    albo oba te światła jednocześnie

    > art. 51 ust. 2
    > "W czasie od świtu od zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości
    > powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać
    > świateł do jazdy dziennej."

    ciekawszy jest w tej kwestii ust. 5
    "5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi,
    kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od
    zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości
    powietrza."

    Z kodeksu na http://artgola.webpark.pl/kodeks/

    Zostaje kwestia czy znajomemu spadła widoczność poniżej 50m. Bo po
    krętej drodze raczej nie jechał ;)
    A w PoRDzie nie znalazłem nic o zakazie używania w mieście.

    pozdrawiam
    Alek

  • 4. Data: 2004-03-17 18:51:29
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Alek" <a...@A...onet.pl> napisał:

    >Zostaje kwestia czy znajomemu spadła widoczność poniżej 50m.
    A jaki jest związek 50 m z używaniem św. przeciwm. przednich ?

    Artur Golański

  • 5. Data: 2004-03-18 16:49:30
    Od: "Leszek" <l...@b...fm>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości

    > A jaki jest związek 50 m z używaniem św. przeciwm. przednich ?

    Autor wątku pisał też o tylnych:

    --
    Pozdr
    Leszek

  • 6. Data: 2004-03-18 17:48:10
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Leszek" <l...@b...fm> napisał:

    >Autor wątku pisał też o tylnych:
    Dzięki ;-)
    Szkoda, że nie odpwiedziałeś na moje pytania skierowane na twój list
    na PMS, temat: "kto bylby winny?"

    Artur Golański

  • 7. Data: 2004-03-18 19:17:37
    Od: "Leszek" <l...@b...fm>

    > Dzięki ;-)

    Nie ma za co;)

    > Szkoda, że nie odpwiedziałeś na moje pytania skierowane na twój list
    > na PMS, temat: "kto bylby winny?"

    Już się poprawiłem.

    Pozdr
    Leszek