    From: Piotr Pospieszny <tribal#SKASUJ_TO#@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Kodeks Drogowy - używanie świateł przeciwmgłowych
    Date: Tue, 16 Mar 2004 18:05:50 +0100

    Ostatnio wyszedł pewien temat i jakoś nie daje mi on spokoju.
    Otóż sprawa rozpoczęła się od dyskusji na temat tego czy można używać
    świateł przeciwmgłowych w mieście?
    Mój kolega w czasie mgły zapalił przednie i tylne światła
    przeciwmgielne. Zatrzymała go Policja i chciała wlepić mu mandat w
    wysokości 200zł. Sprawa zakończyła się "polubownie" ;)

    I teraz tak - jakie przepisy mówią dokładnie o tym gdzie wolno, a gdzie
    nie używac świateł przeciwmgłowych?

    Doszukałem się tylko takich zapisów w Kodeksie Drogowym:
    art., 30 ust. 5
    "Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli
    zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość
    mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem
    obowiązany jest niezwłocznie wyłączyć te światła."

    art. 51 ust. 2
    "W czasie od świtu od zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości
    powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać
    świateł do jazdy dziennej."

    Z kolei gazeta.pl podała taryfikator (cytuję fragment):
    "Naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł
    przeciwmgłowych - 100 zł"

    I bądź tu człowieku mądry ... właściwie wszystko pozostawiono w rękach
    "słupkowego" :(

    Czy ktoś wie coś więcej?
    Bo jeśli wszystkie przepisy Kodeksu Drogowego mają tyle
    niedopowiedzianych rzeczy to ładny bałagan jest.

    Pzdr
    Piotr