  • 1. Data: 2006-04-28 14:03:27
    Temat: Kazus :)
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Pracownik A występuje przeciwko pracodawcy B o zapłatę kwoty 10.000
    złotych z tytułu wynagrodzenia za godziny nadliczbowe.
    Powództwo zastaje złożone dzień przed upływem terminu przedawnienia
    określonego w art. 291 §1 kp w dniu w którym obowiązuje art. 477 (1)§1
    kpc w brzmieniu "Sąd wydając wyrok orzeka o roszczeniach, które wynikają
    z faktów przytoczonych przez pracownika także wówczas, gdy roszczenie
    nie było objęte żądaniem pracownika lub gdy było zgłoszone w rozmiarze
    mniejszym niż usprawiedliwiony wynikiem postępowania".
    W toku postępowania zostaje dopuszczony biegły, który w swej opinii
    wylicza należność powoda na kwotę 15.000 złotych
    Powód rozszerza powództwo do kwoty 15.000 złotych.
    Wówczas już nie obowiązuje przytoczony wyżej art. 477 (1) kpc.
    Pozwany podnosi zarzut przedawnienia ponad kwotę 10.000 złotych.
    Czy zarzut przedawnienia jest trafny i dlaczego?

    Proszę o wypowiedź w szczególności Kam-a.

    Dziękuję za uwagę :)

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Gdy nie wiemy czegoś w ogóle, bądź wiemy mało - jesteśmy skłonni do
    podstawiania uczuć w miejsce rozumu"

  • 2. Data: 2006-04-28 15:38:11
    Temat: Re: Kazus :)
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Johnson* wypowiedziała te
    słowa:

    > Czy zarzut przedawnienia jest trafny i dlaczego?

    Niewezwany do tablicy zgłaszam się na ochotnika.
    Zarzut przedawnienia jest trafny, albowiem: 1) przedawnienie nie odnosi
    się do roszczenia w ogólności, lecz do jego poszczególnych elementów,
    2) zmieniony art. 477(1) par. 1 kpc ma zastosowanie od dnia wejścia w
    życie i od tego dnia nie może być stosowany przez sąd (to akurat
    przerobiłem w sądzie). Także w przypadku ew. zamiaru powołania się nań
    przez stronę, która uważałaby, że sąd powinien już tego 1 dnia
    uwzględnić obowiązek rozszerzenia żądania z urzędu.
    Pomijam kwestię tego czy aby naprawdę całe roszczenie przedawnia się
    tego jednego dnia - trudno jest bowiem nastukać nadgodzin na 15 tys. zł
    w jednym miesiącu pracy... chyba że to sprawa z powództwa wiceprezesa
    jakiegoś banku ;-))

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ||| http://olgierd.wordpress.com ||| JID:o...@j...org |||

  • 3. Data: 2006-04-28 15:50:11
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    pozew przerwal bieg pdzedawnienia o wszytsko co wynika z podstawy
    faktycznej powództwa

  • 4. Data: 2006-04-28 15:55:15
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    > pozew przerwal bieg pdzedawnienia o wszytsko co wynika z podstawy
    > faktycznej powództwa
    wydaje mi sie ,ze powyzsze potwierdza
    I PR 152/69

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2006-04-28 16:06:06
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Lookasik* wypowiedziała te
    słowa:

    > pozew przerwal bieg pdzedawnienia o wszytsko co wynika z podstawy
    > faktycznej powództwa

    Czyli: jeśli dłużnik nie płaci mi 100000 zł, ale nie wiem co zrobi sąd,
    to go sobie pozwę o 1000 zł, sprawdzę reakcję sądu i ewentualnie - nie
    licząc się z przedawnieniem - rozszerzam powództwo o brakującą kwotę?
    Chyba nie tak...

  • 6. Data: 2006-04-28 16:14:41
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Olgierd napisał(a):

    > Zarzut przedawnienia jest trafny, albowiem: 1) przedawnienie nie odnosi
    > się do roszczenia w ogólności, lecz do jego poszczególnych elementów,

    U mnie w kodeksie pracy stoi że przedawniają się roszczenia.
    Problem że różnie definiuje się to co jest roszczeniem.
    Co to są elementy roszczenia?

    > 2) zmieniony art. 477(1) par. 1 kpc ma zastosowanie od dnia wejścia w
    > życie i od tego dnia nie może być stosowany przez sąd (to akurat
    > przerobiłem w sądzie).

    Przez sąd nie może być zastosowany, gdyż nie obowiązuje w chwili
    wyrokowania. To oczywiste. Kazus nie dotyczy zastosowania czy nie
    stosowania tego przepisu.

    SN i nie tylko uznawał że przedawnienie jest przerwane przez samo
    zgłoszenie roszczenia - czy w zasadzie twierdzeń faktycznych - na
    podstawie których sąd mógł orzec ponad żądanie, nawet w sytuacji, gdy
    ostateczne orzeczenie pomijało kwestię nie zgłoszonych, a wynikających z
    faktów roszczeń i nawet gdy strona nie skorzystała z wniosku o
    uzupełnienie wyroku (I PKN 685/98).
    Z tego należałoby wnioskować że przerwanie biegu przedawnienia takich
    roszczeń (niezgłoszonych, a należnych według stanu faktycznego)
    następowało w chwili złożenia pozwu (a raczej zgłoszenia twierdzeń
    faktycznych z których te roszczenia wynikają), a nie w chwili
    wyrokowania (w takim wypadku pomniecie tych roszczeń nie miałoby wpływu
    na przerwanie biegu przedawnienia).
    A skoro przerwanie biegu przedawnienie następowało w chwili zgłoszenia
    twierdzeń faktycznych - to w kazusie art. 477 (1) kpc jeszcze obowiązywał.

    > Także w przypadku ew. zamiaru powołania się nań przez stronę, która uważałaby, że
    sąd powinien już tego 1 dnia
    > uwzględnić obowiązek rozszerzenia żądania z urzędu.

    Strona na art. 477 (1) kpc powoływała się najwcześniej we wniosku o
    uzupełnienie wyroku.

    To był tylko przykład :)

  • 7. Data: 2006-04-28 16:17:41
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Lookasik napisał(a):

    > wydaje mi sie ,ze powyzsze potwierdza
    > I PR 152/69

    A mógłbym prosić o co najmniej tezę orzeczenia, może uzasadnienie lub
    miejsce publikacji?

  • 8. Data: 2006-04-28 16:18:07
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Lookasik napisał(a):

    > pozew przerwal bieg pdzedawnienia o wszytsko co wynika z podstawy
    > faktycznej powództwa

    Liczyłem na szersze uzasadnienie :)

  • 9. Data: 2006-04-28 16:18:23
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    Użytkownik "Lookasik" <l...@p...o2.pl> napisał w wiadomości

    > wydaje mi sie ,ze powyzsze potwierdza
    > I PR 152/69

    IMHO do zasadzenia 15.000 zł bo przerwa nastapila jak jeszzce przespis
    obowiazywal

  • 10. Data: 2006-04-28 16:22:32
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Johnson napisał(a):
    > Czy zarzut przedawnienia jest trafny i dlaczego?

    Nie jest. Przyłączam się do zdania, że skutek przedawnienia nastąpił
    wobec wszystkich roszczeń wynikających z podstawy faktycznej (faktów
    wskazanych do chwili zmiany art.477[1] kpc), bo w chwili gdy mogło dojść
    do przerwania przedawnienia art.477[1]§1 kpc obowiązywał. Dla oceny
    skutków przerwania znaczenie ma moment wniesienia pozwu i obowiązujące
    wówczas przepisy (analogia z art.XXXV przepisów wprowadzających kc),
    nawet gdy wskutek zmiany przepisów sąd nie będzie mógł już orzec ponad
    żądanie. Rozszerzenie powództwa nie ma żadnego znaczenia przy ocenie czy
    doszło do przedawnienia.

    KG