  • 81. Data: 2024-02-21 06:42:20
    Temat: Re: Jaka jest różnica PRAWNA miedzy antysemityzmem a anty-rusizmem? :-)
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 20.02.2024 o 21:53, Akarm pisze:

    > I byś zapamiętał, że wojska ruskie bronią znacznej części Rusi,
    > znajdujących się w granicach Ukrainy, przed rosyjskimi (ja ich zwę
    > putinowkimi) onucami. Najeźdźcy pochodzą z Rosji, a nie z Rusi.

    To tak jakbyś o armii włoskiej mówił legiony rzymskie. Albo nosił kutasa
    wyeksponowanego na zewnątrz spodni:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 82. Data: 2024-02-21 07:28:29
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    >>> https://sjp.pwn.pl/slowniki/rusek.html

    > Jak przedpiszcza chce pisać o mieszkańcach Rusi, to niech sobie pisze.
    > Na zdrowie.
    >
    > Ja pisałem o ruskich onucach.
    >
    > Słownik języka polskiego PWN
    > https://sjp.pwn.pl/slowniki/rusek.html
    >
    > rusek (lekceważąco o Rosjaninie) -sokiem; -soki, -soków a. Rusek
    > ruska (lekceważąco o Rosjance) -sce, -skę; -sek a. Ruska
    > ruski (lekceważąco o Rosjaninie) -skiego, -skim; -scy, -skich a. Ruski

    To ze słownika ortograficznego, poniżej masz znaczenia ze słownika
    języka polskiego PWN:
    1. <<dotyczący Rusi>>

    I takie jest znaczenie pierwotne. Stąd np wywodzą się popularne pierogi
    ruskie.
    --
    http://zrzeda.pl

  • 83. Data: 2024-02-21 07:44:09
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 20-02-2024 o 19:35, J.F napisał:

    >>> https://sjp.pwn.pl/slowniki/rusek.html

    > I Rosjanie rosyjscy?

    > Z Ukrainką gadałem, to mowi, ze u nich są pierogi z serem, albo z
    > ziemniakami, ale nie z mieszanką.

    no tak, tylko, to, że czymś się sugeruje, to nie znaczy, że gdzieś takie
    same potrawy są, tak jak ryba po grecku czy schab po żydowsku.... Sama
    Ruś to trochę więcej różnych ziem. Książę moskiewski dopiero w XVI wieku
    starał się zjednoczyć rózne księstwa rusi pod swoim caratem. Stąd u nas
    nazywało się przez długi czas nie rosjanami a moskalami. Natomiast
    jednym z większych księstw Rusi była Ruś Kijowska

    --
    http://kaczus.zrzeda.pl

  • 84. Data: 2024-02-21 10:32:05
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Dobrze byłoby, gdybyś zauważył, że to nie jest przymiotnik, tylko
    > rzeczownik.

    rusek (lekceważąco o Rosjaninie) -sokiem; -soki, -soków a. Rusek

    Na Ukrainę napadł rusek. Z innym ruskiem. Wielu rusków.
    Czego jeszcze nie rozumiesz?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 85. Data: 2024-02-21 17:49:26
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 21.02.2024 o 06:42, Shrek pisze:

    > To tak jakbyś o armii włoskiej mówił legiony rzymskie.

    Nie, to nie jest trafione.
    To tak, jakbyś na armię włoską mówił wojska rzymskie.
    A w odniesieniu do ruskich onuc, to byłoby podobnie, gdybyś np. w razie
    agresji Francji na Włochy, o wojskach francuskich powiedział: rzymskie
    onuce, zamiast francuskie onuce.

    > Albo nosił kutasa
    > wyeksponowanego na zewnątrz spodni:P

    A tutaj, to już zupełnie s=ę pogubiłeś.

    --
    -
    Akarm

  • 86. Data: 2024-02-21 18:34:44
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 21.02.2024 o 10:32, Kviat pisze:

    > rusek (lekceważąco o Rosjaninie) -sokiem; -soki, -soków a. Rusek
    >
    > Na Ukrainę napadł rusek. Z innym ruskiem. Wielu rusków.
    > Czego jeszcze nie rozumiesz?

    Ja nie rozumiem? :D
    Przecież nawet linijkę wcześniej widzisz moją uwagę mówiącą o tym.
    Dokładnie o tym.
    Ale kiedy używamy przymiotnika, to: rosyjski, putinowski, bandycki, itd.
    Zaś jeśli chodzi o wojska ruskie, to pochodzą z Rusi, a nie z Rosji.

    Dygresja:
    - skutkiem nieuctwa były niedawne próby zastępowania nazwy pierogów
    ruskich. :D

    --
    -
    Akarm

  • 87. Data: 2024-02-22 01:44:11
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 21.02.2024 o 18:34, Akarm pisze:

> [...]

    Słownik języka polskiego PWN:
    https://sjp.pwn.pl/slowniki/rusek.html

    rusek (lekceważąco o Rosjaninie) -sokiem; -soki, -soków a. Rusek

    ruskie onuce (l.m.) - ruska onuca (l.p.) - to taki najgorszy sort ruska,
    czyli lekceważąco (obraźliwie wręcz) o już zlekceważonym rosjaninie,
    czyli rusku, ale w l.m.

    Pojęcia nie mam jak można to jaśniej wytłumaczyć...

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 88. Data: 2024-02-22 06:38:31
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 21.02.2024 o 17:49, Akarm pisze:

    > Nie, to nie jest trafione.
    > To tak, jakbyś na armię włoską mówił wojska rzymskie.

    Niech będzie... Armia włoska jest włoska a nie rzymska.

    > A w odniesieniu do ruskich onuc, to byłoby podobnie, gdybyś np. w razie
    > agresji Francji na Włochy, o wojskach francuskich powiedział: rzymskie
    > onuce, zamiast francuskie onuce.

    Nie. Znaczenie słów się zmienia i nic na to nie poradzisz.

    > A tutaj, to już zupełnie s=ę pogubiłeś.

    E tam. To bardzo dobra analogia próbujesz przypisać współczesnym słowom
    dawne znaczenia. Więc bądź konsekwentny i kutasa prezentuj z dumą:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 89. Data: 2024-02-22 07:05:06
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 22-02-2024 o 01:44, Kviat napisał:

    > Słownik języka polskiego PWN:
    > https://sjp.pwn.pl/slowniki/rusek.html
    >
    > rusek (lekceważąco o Rosjaninie) -sokiem; -soki, -soków a. Rusek

    powołujesz się na słownik języka polskiego PWN, a dajesz cytat ze
    słownika ortograficznego PWN. Definicję z SJP masz ponizej
    i tam jedna z definicji jest:
    1. <<dotyczący Rusi>>

    --
    http://zrzeda.pl

  • 90. Data: 2024-02-22 09:09:37
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > powołujesz się na słownik języka polskiego PWN, a dajesz cytat ze
    > słownika ortograficznego PWN. Definicję z SJP masz ponizej
    > i tam jedna z definicji jest:

    jedna z

    > 1. <<dotyczący Rusi>>

    oraz...:
    2. pot. <<dotyczący Rosji lub Związku Radzieckiego>>

    I bardzo dziwne jest, że jedna z definicji, która jest wyżej w tej samej
    części - nie bez powodu, ci się nie wyświetla:

    *Słownik języka polskiego PWN*
    rusek
    1. Rusek lekcew. <<Rosjanin>>
    2. pot. <<język rosyjski jako przedmiot w szkole; też: lekcja tego języka>>
    Ruski lekcew. <<Rosjanin>>
    o Ruska

    Pozdrawiam
    Piotr