  • 1. Data: 2024-02-11 18:00:40
    Temat: Jak doręczyć pismo sądowe za granicą?
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Jak doręczyć pismo sądowe za granicą?

    Jak już wiemy, od 3,5 roku nieodebrane pismo sądowe nie jest
    uznawane za doręczone. Sąd zawiesza postępowanie jeśli w ciągu 2
    miesięcy, poprzez komornika, nie dostarczymy odbiorcy pisma i nie
    otrzymamy potwierdzenia jego odebrania.
    Przekopuję się przez wyszukiwarkę czy i jak mogę wskazać komornikowi
    adres zagraniczny drugiej strony. Konkretnie to Włochy. Dla
    utrudnienia jest to adres tymczasowy wraz z pobytem tymczasowym,
    prawdopodobnie bez zameldowania. Czyli adres może się zmienić,
    niewykluczone, że znowu na polski.

    Jeżeli chodzi o kraj - czy osoba trzecia, niebędąca rodziną, ale
    zamieszkująca pod danym adresem, po otrzymaniu awiza od komornika,
    może odebrać pismo w kancelarii komorniczej? Gdzieś znalazłem
    wzmiankę, że nie może i to nawet jeśli komornik by ją zastał w domu
    i nie trzeba by zostawiać awiza. Tak samo jak na poczcie nie może
    odebrać pisma z sądu, mimo tego samego adresu zamieszkiwania.

    Żeby ustanowić pełnomocnika do doręczeń trzeba dostarczyć choćby
    pierwsze pismo adresatowi, któremu średnio zależy na odebraniu :-)
    Znany numer telefonu nie jest, niestety, miejscem gdzie można
    jakiekolwiek pismo wysłać. No chyba, że z SSanepidu o areszcie domowym.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 2. Data: 2024-02-11 18:11:17
    Temat: Re: Jak doręczyć pismo sądowe za granicą?
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

    W dniu 2024-02-11 o 18:00, Zbynek Ltd. pisze:
    > Tak samo jak na poczcie nie może odebrać pisma z sądu, mimo tego samego
    > adresu zamieszkiwania.

    W plastikowym dokumencie nie ma adresu, ale adres jest w e-dowodzie, w
    aplikacji mObywatel i można pokazywać w placówce poczty.

  • 3. Data: 2024-02-11 20:21:16
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.02.2024 o 18:00, Zbynek Ltd. pisze:

    > Jak doręczyć pismo sądowe za granicą?
    Odnoszę wrażenie, że mają tu zastosowanie włoskie przepisy. Sugerowałbym
    kontakt z jakąś polsko-włoską kancelarią adwokacką. Google
    podpowiedziały mi:
    https://polskiadwokatwewloszech.com/
    https://www.emiliakruk.com/pl/
    https://www.ceranek.pl/specjalizacja/adwokat-wlochy/
    https://www.gov.pl/web/wlochy/lista-adwokatow-notari
    uszy-tlumaczy
    https://www.abiuris.it/
    i przestałem szukać, bo jest tego sporo. Z żadnej z tych kancelarii nie
    korzystałem ani nie znam nikogo, kto by korzystał.

    Jesteś pewien, że w prowadzonym przed polskim sądem postępowaniu można
    doręczać wezwania we Włoszech? Po prostu pytam. Bo ja bym raczej
    kombinował z wyznaczeniem kuratora dla nieznanego z miejsca pobytu
    pozwanego. I niech sobie kurator go szuka.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 4. Data: 2024-02-11 20:39:19
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik napisał(a) :

> [...]
    >
    > Jesteś pewien, że w prowadzonym przed polskim sądem postępowaniu można
    > doręczać wezwania we Włoszech? Po prostu pytam.

    Nie wiem. Obywatel formalnie zamieszkuje w Polsce. Ale też we
    Włoszech, nieformalnie.

    > Bo ja bym raczej
    > kombinował z wyznaczeniem kuratora dla nieznanego z miejsca pobytu
    > pozwanego. I niech sobie kurator go szuka.

    Tak, tylko że teraz to już czas leci. Sąd dał 2 miesiące na
    dostarczenie potwierdzenia odbioru.
    Ustanowienie kuratora robi sąd. Trzeba by więc pisać kolejne pisma o
    jego ustanowienie. W tej chwili chyba komornikiem trzeba się zająć.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 5. Data: 2024-02-12 00:04:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.02.2024 o 20:39, Zbynek Ltd. pisze:

    > Nie wiem. Obywatel formalnie zamieszkuje w Polsce. Ale też we Włoszech,
    > nieformalnie.

    To komornika do Włoch nie wyślesz na pewno :-)

> [...]
    > Ustanowienie kuratora robi sąd. Trzeba by więc pisać kolejne pisma o
    > jego ustanowienie. W tej chwili chyba komornikiem trzeba się zająć.

    Nie widzę prawnej możliwości działania polskiego komornika za granicą.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 6. Data: 2024-02-12 14:44:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 12 Feb 2024 00:04:51 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > To komornika do Włoch nie wyślesz na pewno :-)

    > Nie widzę prawnej możliwości działania polskiego komornika za granicą.

    Tylko na doręczenie pisma.

    A włoski komornik może być?

    J.

  • 7. Data: 2024-02-12 14:48:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 11 Feb 2024 18:00:40 +0100, Zbynek Ltd. wrote:
    > Jak doręczyć pismo sądowe za granicą?
    >
    > Jak już wiemy, od 3,5 roku nieodebrane pismo sądowe nie jest
    > uznawane za doręczone.

    Wow, cos sie zmieniło?
    W jakim zakresie?

> [...]
    > i nie trzeba by zostawiać awiza. Tak samo jak na poczcie nie może
    > odebrać pisma z sądu, mimo tego samego adresu zamieszkiwania.

    Wow, a co z osobami, które mieszkaja gdzie indziej?
    Chocby w szpitalu? albo w wiezieniu :-)

    Czy nie mogą odebrac pisma z innych przyczyn - np gluche są i na
    dzwonki do drzwi nie reagują ...

    J.

  • 8. Data: 2024-02-14 22:30:21
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    J.F napisał(a) :

    > Wow, cos sie zmieniło?
    > W jakim zakresie?

    W dniu 07 listopada 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 04 lipca
    2019 r. o zmianie ustawy - kodeks postępowania cywilnego oraz
    niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1469)

    Nie czytałem ustawy, tylko opisy. Może coś tam więcej niż to, że
    dotyczy spraw cywilnych gdy adresatem przesyłki sądowej jest konsument.

    > Wow, a co z osobami, które mieszkaja gdzie indziej?
    > Chocby w szpitalu? albo w wiezieniu :-)

    Nie znam odpowiedzi na te pytania.

    > Czy nie mogą odebrac pisma z innych przyczyn - np gluche są i na
    > dzwonki do drzwi nie reagują ...

    Mogą też nie mieć dzwonka i dodatkowo drzwi obite matą wygłuszającą.
    Może pomoże kurier z trąbką.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65