  • 1. Data: 2006-02-07 17:27:13
    Temat: Jak rozwiązać problem współwłasności?
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    Witam!
    Dwa lata temu wraz z kuzynką dostałem w spadku kamienicę. Każdy z nas
    jest właścicielem połowy. Jako, że ciężko mi się z nią współpracuje,
    chcę coś z zrobić z tą sytuacją. Rozważam trzy opcje:

    1) podziału majątku i zarządzanie swoją połową,
    2) sprzedaż swoich 50 % (obcej osobie, nie kuzynce-kuzynka nie jest
    zainteresowana kupnem moich 50%),
    3) podział majątku i sprzedaż podzielonej części - mojej połowy.

    Mam świadomość, że najprościej byłoby sprzedać swoje 50 % nie dokonując
    podziału. Ale
    1) gdybym sprzedał swoje 50 % przed upływem 5 lat (zostały jeszcze 3
    lata) od nabycia spadku zapłaciłbym coś około 7 % podatku od spadku;
    2) nie będzie łatwo sprzedać współudziału, a gdyby udało się sprzedać
    to pewnie po niezbyt atrakcyjnej cenie.

    Najchętniej bym dokonał podziału majątku. Sęk w tym, że kuzynka jest
    temu przeciwna - chce, żeby zostało tak jak jest, tzn. żebyśmy wszystkie
    przychody, koszty, radości i smutki związane ze współwłasnością dzielili
    na pół.
    I tu mam do grupowiczów pytanie. Czy w takim przypadku zostaje mi
    droga sądowa czy też istnieje jakiś inny prawny sposób, żeby wymusić
    zgodę na podział kamienicy?

    Za wszystkie odpowiedzi i porady z góry dziękuję
    Pozdrawiam
    Rex

  • 2. Data: 2006-02-08 10:59:12
    Temat: Re: Jak rozwiązać problem współwłasności?
    Od: Rex <w...@z...spamem>

    Rex napisał(a):
> [...]
    > I tu mam do grupowiczów pytanie. Czy w takim przypadku zostaje mi
    > droga sądowa czy też istnieje jakiś inny prawny sposób, żeby wymusić

    Czy ktoś może coś poradzić?
    Z góry dziękuję

    Rex

  • 3. Data: 2006-02-08 12:11:44
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Rex napisał(a):

    > Czy ktoś może coś poradzić?

    Możliwości są dwie - albo się porozumiecie, albo sprawę podziału załatwi
    sąd. Innej nie widzę. Jeśli jest to kamienica, to raczej trudno będzie
    całkowicie znieść współwłasność (musiałaby być możliwość utworzenia
    dwóch całkowicie odrębnych od siebie części), raczej możliwe będzie
    tylko wydzielenie lokali i ich podział - w więc pozostaniecie we
    wspólnocie mieszkaniowej (potem możesz oczywiście sprzedać poszczególne
    lokale). Sąd może też zarządzić sprzedaż budynku...

    KG