    From: Rex <w...@z...spamem>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Jak rozwiązać problem współwłasności?
    Date: Tue, 07 Feb 2006 18:27:13 +0100

    Witam!
    Dwa lata temu wraz z kuzynką dostałem w spadku kamienicę. Każdy z nas
    jest właścicielem połowy. Jako, że ciężko mi się z nią współpracuje,
    chcę coś z zrobić z tą sytuacją. Rozważam trzy opcje:

    1) podziału majątku i zarządzanie swoją połową,
    2) sprzedaż swoich 50 % (obcej osobie, nie kuzynce-kuzynka nie jest
    zainteresowana kupnem moich 50%),
    3) podział majątku i sprzedaż podzielonej części - mojej połowy.

    Mam świadomość, że najprościej byłoby sprzedać swoje 50 % nie dokonując
    podziału. Ale
    1) gdybym sprzedał swoje 50 % przed upływem 5 lat (zostały jeszcze 3
    lata) od nabycia spadku zapłaciłbym coś około 7 % podatku od spadku;
    2) nie będzie łatwo sprzedać współudziału, a gdyby udało się sprzedać
    to pewnie po niezbyt atrakcyjnej cenie.

    Najchętniej bym dokonał podziału majątku. Sęk w tym, że kuzynka jest
    temu przeciwna - chce, żeby zostało tak jak jest, tzn. żebyśmy wszystkie
    przychody, koszty, radości i smutki związane ze współwłasnością dzielili
    na pół.
    I tu mam do grupowiczów pytanie. Czy w takim przypadku zostaje mi
    droga sądowa czy też istnieje jakiś inny prawny sposób, żeby wymusić
    zgodę na podział kamienicy?

    Za wszystkie odpowiedzi i porady z góry dziękuję
    Pozdrawiam
    Rex