  • Data: 2021-01-12 16:39:48
    Temat: Re: Ja tylko wykonywałem rozkazy
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > To nie jest kwestia sensowności, ale bezprawności prawa. Karać mozesz
    > tylko w odniesieniu do rozporządzenia. To raz. Istnieje gradacja prawa
    > to 2. artykuł 58 p 1 pisze, że masz przestrzegać tego co ślubowałeś w
    > art 27, a więc pilnowania konstytucyjnego porządku, a tu czasami w
    > konstytucji sa jasne zapisy i NIE TRZEBA tego interpretować, tylko
    > stosować. Nieznajomość prawa jak wiadomo nie usprawiedliwia zwykłego
    > obywatela, tym bardziej więc funkcjonariusza.

    Na pewno nikt nie karze do Rozporządzenia. O ile wiem, to mandaty są
    nakładane do wykroczenia opisanego w art. 54, który brzmi: "Kto wykracza
    przeciwko wydanym z upoważnienia ustawy przepisom porządkowym o
    zachowaniu się w miejscach publicznych,podlega karze grzywny do 500
    złotych albo karze nagany." Teraz wątpliwości dotyczą, czy wprowadzające
    obostrzenia rozporządzenia są wydane na podstawie ustawy, czy nie.
    Rozporządzenie wydawane są na podstawie art. 46a i art. 46b pkt 1-6 i
    8-12 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu
    zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.

    Oponenci twierdzą, że przekracza ramy ustawy. Ale zanim ów pogląd się
    ustabilizuje i powiedzmy sądy stwierdzą, że tak jest, to to
    Rozporządzenie zostaje wiele razy zmienione. Dziś nakłada się mandaty do
    innej treści rozporządzenia, niż miesiąc temu. I za każdym razem to są
    nowe Rozporządzenia. Zauważ, że Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21
    grudnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i
    zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii uchyla Rozporządzenie
    Rady Ministrów z dnia 1 grudnia 2020 r. w sprawie ustanowienia
    określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu
    epidemii. To uchyliło Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 listopada
    2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów
    w związku z wystąpieniem stanu epidemii. To z kolei uchyliło
    Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 listopada 2020 r. zmieniające
    rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i
    zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, które w trakcie tego
    miesiąca było chyba 6 razy zmieniane.

    Idę o zakład, że w sprawie żadnego ze wzmiankowanych przeze mnie
    Rozporządzeń żaden sąd jeszcze prawomocnego stanowiska nie zajął, a już
    słyszymy, że jakieś nowe Rozporządzenie jest szykowane. Więc to nie jest
    tak, że policjanci są wiedzo odporni. Prawda jest taka, że na chwilę
    obecną najprościej jest sporządzać notatki i kierować wnioski o ukaranie
    licząc na to, że do czasu, gdy to dotrze do sądu, to już ustabilizuje
    się stanowisko w sprawie legalności (lub nie) aktualnie obowiązującego
    stanu prawnego - ale to moje prywatne stanowisko. Co do zasady,
    zaproponowanie mandatu nie jest jakimś szczególnie ekstrawaganckim
    pomysłem w tej sytuacji.

    --
    Robert Tomasik