  • 1. Data: 2003-09-08 09:43:16
    Temat: Ile jest mi winien pracodawca?
    Od: "Marcin Kłos" <q...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    Mój były pracodawca, zaprzestał wypłacania mi
    wynagrodzenia (zdaje się, że to robi się normalne
    w tym kraju) w związku z czym wypowiedziałem umowę
    o pracę z winy pracodawcy.

    Sprawę skierowałem do sądu. Sąd wezwał mnie do
    przygotowania projektu ugody (ponieważ oświadczyłem
    iż jestem chętny do ugodowego załatwienia sprawy).
    W celu przygotowania takiego projektu chciałbym
    wiedzieć ile pracodawca jest MI winien, nie skarbowi
    Państwa, ZUSowi itp.

    Wiem ile pracodawca jest mi winien brutto. Na tę kwotę
    składają się dwie moje pensje, ekwiwalent za
    niewykorzystany urlop oraz przewidziane perzepisem
    odszkodowanie (3 miesięczne pensje) wynikające z
    wypowiedzenia umowy o pracę z winy pracodawcy.

    Czy ktoś z Szanownych Grupowiczów czuje się na siłach,
    aby wyliczyć na abstrakcyjnych kwotach (powiedzmy pensja
    1000 PLN, ekwiwalent 500 PLN) należność netto? Zupełnie
    nie mam pojęcia jakimi należnościami oprócz podatku
    dochodowego obciążony jest ekwiwalent i odszkodowanie?

    Marcin Kłos

  • 2. Data: 2003-09-08 19:41:12
    Temat: Re: Ile jest mi winien pracodawca?
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > nie mam pojęcia jakimi należnościami oprócz podatku
    > dochodowego obciążony jest ekwiwalent i odszkodowanie?

    To nie ma zadnego znaczenia. Wynagrodzenie pracownika obejmuje zarowno te
    czesc ktora trafia do jego reki jak i te ktora platnik zobowiazany jest
    odprowadzic na rzecz instytucji publicznoprawnych (ZUS ,US) . Tylko w tym
    znaczeniu kp posluguje sie pojeciem wynagrodzenia za prace. Taka tez kwote
    powinniscie wskazac w ugodzie a pracodawca wykonujac ugode dokona stosownych
    potracen. Gdyby doszlo do wyroku , sad zasadzilby kzawsze kwote tzw brutto,
    bo nie jest on uprawniony do badania stosunku prawnego jaki zachodzi miedzy
    pracownikiem a Skarbem Panstwa czy ZUSem.(np wg jakiego progu nalezy
    obliczyc zaliczki na podatek). Kwestia byla wielokrotnie poruszana w
    orzecznictwie . Warto jednak w ugodzie wskazac ktora kwota z jakiego tytulu
    sie nalezy (bo dszkodowania sa zwolnione z podartku i zusu) wtedy nie bedzie
    watpliwosci z czego platnik winien byl dokonac potracen. Dla pewnosci
    ugodzone kwoty mozna oznaczyc jako "brutto" lub zawrzec postanowienie ze z
    kwot tych odprowadzone zostania zaliczki na podatek i zus wg stosownych
    przepisow.
    Konkludujac domagaj sie zawsze wynagrodzenia tzw brutto.
    Dan

    Dan