    From: desilencio <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [HELP] Zaliczka
    Date: Sat, 18 Dec 2004 00:24:43 +0100

    On Fri, 17 Dec 2004, Harry Kane wrote:

    > Czy jest sens walczyć o wykonanie zastępcze na koszt pozwanego?
    > Ile przeciętnie trwa rozstrzygnięcie tego typu sprawy w sądzie?

    Watpie, zeby to mialo sens (wlasciwie nie mam pewnosci, czy nie daloby
    sie tu przez analogie zastosowac art. 479, w ktorym to wypadku nie
    byloby konieczne zwracanie sie do sadu). Ale przychodzi mi do glowy
    jeszcze jedno rozwiazanie. O ile to rzeczywiscie nie byl zadatek, to
    mozna wyznaczyc firmie odpowiedni termin do wykonania umowy z
    _wyraznym_ zagrozeniem, ze sie w razie jego niedotrzymania od umowy
    odstapi (art. 491 par. 1). Po odstapieniu mozna zadac nie tylko zwrotu
    zaliczki, ale takze naprawienia szkody wyniklej z niewykonania umowy
    (art. 494), co moim zdaniem obejmuje roznice miedzy cena z umowy a
    cena "rynkowa". Inna sprawa, ze w takiej sytuacji firma moze na zlosc
    w ogole nie oddac pieniedzy, a udawanie sie do sadu w takiej sprawie
    jest troche bez sensu.