  • 1. Data: 2004-12-17 21:31:46
    Temat: [HELP] Zaliczka
    Od: Harry Kane <h...@w...pl>

    Witam!

    Mam następujący problem: zamówiłem w firmie wymianę drzwi wejściowych i
    wpłaciłem zaliczkę. Jak się okazało, nieudaczny handlowiec zaproponował
    kompletnie niewiarygodną cenę i firma odmówiła wykonania usługi za
    pieniądze, na które opiewała umowa. Chcą mi oddać zaliczkę i zrezygnować
    z wymiany drzwi. Mogę im jakoś dopiec? Poza odebraniem zaliczki
    oczywiście i werbalnym określeniem prezentowanego przez nich poziomu
    profesjonalizmu;-)))

    pzdr

    Harry

    * DO OR DO NOT. DON'T TRY.*
    ***************************

  • 2. Data: 2004-12-17 21:35:25
    Temat: Re: [HELP] Zaliczka
    Od: Czarek Gorzeński <c...@p...org>

    Harry Kane napisał(a):
> [...]
    > kompletnie niewiarygodną cenę i firma odmówiła wykonania usługi za
    > pieniądze, na które opiewała umowa. Chcą mi oddać zaliczkę i zrezygnować

    Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, to raczej nic ponad to co znajdziesz
    na
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/modules.php?
    name=News&file=print&sid=29
    nie zrobisz.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 3. Data: 2004-12-17 21:39:12
    Od: Markus Sprungk <z...@c...cy>

    Harry Kane napisał(a):

> [...]
    > kompletnie niewiarygodną cenę i firma odmówiła wykonania usługi za
    > pieniądze, na które opiewała umowa. Chcą mi oddać zaliczkę i zrezygnować

    Nie. Gdybyś zapłacił zadatek to firma musiałaby Ci oddać podwójną wartość
    tego co zapłaciłeś a tak to możesz ich tylko chłodno pożegnać i zabrać
    swoją kasę

    *ICQ-79050392* *Tlen-msprungk*
    *GG-1447098*

  • 4. Data: 2004-12-17 21:42:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Harry Kane" <h...@w...pl> napisał w wiadomości

    A skąd wiadomo, ze to zaliczka, a nie zadatek? Może jednak zadatek?

  • 5. Data: 2004-12-17 21:53:37
    Od: desilencio <j...@g...pl>

    On Fri, 17 Dec 2004, Harry Kane wrote:
> [...]
    > z wymiany drzwi. Mogę im jakoś dopiec? Poza odebraniem zaliczki
    > oczywiście i werbalnym określeniem prezentowanego przez nich poziomu

    To zalezy od tego, co jest napisane w umowie. W szczegolnosci od tego,
    czy to, co wplaciles, to byla zaliczka, czy moze zadatek (por. art.
    394 kc). Bo jesli zadatek, to firma miala prawo odstapic od umowy, ale
    musi zwrocic zadatek w podwojnej wysokosci. A jezeli to nie byl
    zadatek, to firma zapewne nie miala prawa odstapic od umowy (chyba ze
    bylo w umowie specjalne postanowienie) i odpowiada za niewykonanie
    umowy na zasadach ogolnych - art. 471 i nast. kc, z dosc przykrymi dla
    siebie konsekwencjami. Oczywiscie to wszystko dotyczy sytuacji, gdy
    zamawiajacy nie zgodzi sie na rozwiazanie umowy.

  • 6. Data: 2004-12-17 21:59:23
    Od: Markus Sprungk <z...@c...cy>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > A skąd wiadomo, ze to zaliczka, a nie zadatek? Może jednak zadatek?

    Spójrz do tematu wątku

    *ICQ-79050392* *Tlen-msprungk*
    *GG-1447098*

  • 7. Data: 2004-12-17 22:34:11
    Od: Harry Kane <h...@w...pl>

    desilencio napisał(a):
> [...]
    > siebie konsekwencjami. Oczywiscie to wszystko dotyczy sytuacji, gdy
    > zamawiajacy nie zgodzi sie na rozwiazanie umowy.

    Czy jest sens walczyć o wykonanie zastępcze na koszt pozwanego?
    Ile przeciętnie trwa rozstrzygnięcie tego typu sprawy w sądzie?

    pzdr

    Harry

    * DO OR DO NOT. DON'T TRY.*
    ***************************

  • 8. Data: 2004-12-17 22:46:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Markus Sprungk" <z...@c...cy> napisał w wiadomości

    > Spójrz do tematu wątku

    Temat wątku widzę. Drążę, bo z doświadczenia wiem, że ludzie to mylą. Stąd
    moje pytanie.

  • 9. Data: 2004-12-17 23:24:43
    Od: desilencio <j...@g...pl>

    > Czy jest sens walczyć o wykonanie zastępcze na koszt pozwanego?
    > Ile przeciętnie trwa rozstrzygnięcie tego typu sprawy w sądzie?

    Watpie, zeby to mialo sens (wlasciwie nie mam pewnosci, czy nie daloby
    sie tu przez analogie zastosowac art. 479, w ktorym to wypadku nie
    byloby konieczne zwracanie sie do sadu). Ale przychodzi mi do glowy
    jeszcze jedno rozwiazanie. O ile to rzeczywiscie nie byl zadatek, to
    mozna wyznaczyc firmie odpowiedni termin do wykonania umowy z
    _wyraznym_ zagrozeniem, ze sie w razie jego niedotrzymania od umowy
    odstapi (art. 491 par. 1). Po odstapieniu mozna zadac nie tylko zwrotu
    zaliczki, ale takze naprawienia szkody wyniklej z niewykonania umowy
    (art. 494), co moim zdaniem obejmuje roznice miedzy cena z umowy a
    cena "rynkowa". Inna sprawa, ze w takiej sytuacji firma moze na zlosc
    w ogole nie oddac pieniedzy, a udawanie sie do sadu w takiej sprawie
    jest troche bez sensu.

  • 10. Data: 2004-12-18 07:04:38
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Harry Kane napisał(a) w wiadomości

    [ciach ...]

    Ja zastanowiłbym się również nad umocowowniem tego handlowca. Czy miał prawo
    zawierać umowę w imieniu tej firmy.

    --
    JOHNSON :)