  • 21. Data: 2005-07-03 19:27:06
    Temat: Re: Fotoradary nielegalne
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:663a.000017dd.42c7c53d@newsgate.onet.pl...

    > Skąd wiesz że są prawidłowe skoro nie robi się dla nich legalizacji
    dla
    > okreslonego miejsca.

    Bo posiadam odpowiednie wykształcenie i wiem jak działają. Jakbyś mnie
    nie obrzucał błotem, a poprosił, to bym Ci nawet wyliczył jaki błąd może
    spowodować takie lub inne jego ustawienie. Rzecz w tym, że ten błąd jest
    zawsze na korzyść kierującego, bo im dalej odsuniesz radar od osi
    kierunku jazdy, tym mniejszą prędkość będzie pokazywał przy tej samej
    prędkości jadącego samochodu. Możesz sobie to policzyć z twierdzenia
    Pitagoras'a - poziom połowy szkoły podstawowej chyba.

  • 22. Data: 2005-07-03 19:45:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości
    > nawet prosty rolnik widzi roznice, sproboj sobie wyobrazic dwa
    przypadki
    > ekstremalne:

    Wyobraziłem sobie. Ale nawet prosty rolnik powinien zauważyć, że błąd
    jest zawsze na korzyść kierującego pojazdem, albowiem im dalej od osi
    ruchu odsuniesz radar, tym mniejszą prędkość względną będzie miał
    samochód względem radaru. Widzę jednak, ze jest szersze zapotrzebowanie
    na wykazanie tego. Skrajne przypadki, to:

    1) radar vis 'a vis pojazdu - prędkość mierzona równa prędkości
    faktycznej.
    2) radar nieskończenie daleko od osi (pomiar z boku) - prędkość mierzona
    równa zero.

    Generalnie można policzyć to z trygonometrii:

    >- radar

    samochód |
    =============CDD==================================
    | b |
    |-------------------|

    V - prędkość pojazdu
    Vm - prędkość zmierzona radarem
    a - odległość radaru od osi toru jazdy
    b - odległość, w jakiej się mierzy prędkość

    Vm = cos(arctg a/b) * V

    dla a=0 Vm = cos 0 * V = V
    dla a=nieskończoność Vm = cos 90 * V = 0

    ponieważ cosinus nigdy nie przyjmuje wartości większej niż 1, zatem bez
    względu na sposób ustawienia radaru nie pokaże on prędkości większej,
    niż faktyczna.

  • 23. Data: 2005-07-03 20:13:00
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:da9f8p$bfv$1@inews.gazeta.pl...

    > a - odległość radaru od osi toru jazdy
    > [...]
    > dla a=0 Vm = cos 0 * V = V

    a tuż po dokonaniu pomiaru następuje JEBUT i trzeba kupić nowy radar ;)

  • 24. Data: 2005-07-03 20:21:41
    Od: "Tomek" <k...@v...pl>

> [...]
    > prędkości jadącego samochodu. Możesz sobie to policzyć z twierdzenia
    > Pitagoras'a - poziom połowy szkoły podstawowej chyba.

    Przepraszam jeśli uważasz ze byłem nieprzyjemny. Taki już jestem. Ale nie uważam
    żeby to była moja największa wada. No właśnie nie wiesz jak działają. To są
    Dooplerowskie radary. W nich nie mierzy się czasu tylko zmiane częstotliwośći.
    Te z pomiarem czasu były wykorzystywane w wojnę. Jakieś 60 lat temu. Pitagoras
    ma niewiele wspólnego z dokładnosćią dooplerowskich radarów. Ja nie chcę zeby
    taki radar oszukiwał na moja korzyść. On ma pokazywać z tolerancja jaką zapewnia
    producent i stosowne uregulowania. A żeby tak było to musi być dostrojony do
    miejsca gdzie sie znajduje. To jest bardzo skomplikowane urządzenie i chociaż
    działa na prostej zasadzie to zeby było wiarygodne to musi być sprawdzone w
    konkretnych warunkach. Podeprę sie fikcją. Większość filmów musi w pewnym
    stopniu odzwierciedlać rzeczywistość. Nie można nakręcić filmu o Warszawie w
    której wszyscy będą mieli kierownice po stronie pasażera. Część sytuacji musi
    być wzięta z relu. Na jednym kryminalnym ( made in USA) filmie faceta oskarżono
    o morderstwo. Problem polegał na tym że cięzko było to udowodnić bo wychodziło
    ze musiałby jechać bardzo szybko żeby zapewnić sobie alibi. Okazało się że
    policja ma dowód. Złapali go na radar. Prędkość była taka że wszystko dało się
    ułożyc w logiczną całość. Na rozprawie adwokat zażyczył sobie śwadectwa
    legalizacji. Dostał, wszystko było ok. Zażyczył sobie świadectwa legalizacji dla
    tego radaru i miejsca jego ustawienia. Okazało sie że wygasło świadectwo
    legalizacji dla tej konkretnej drogi. Sędzia kazał sie walić policji. To był
    film z przed 30 lat. Akurat to zdarzenie ja uważam za wzięte z realu. Jeśli
    takie procedury obowiązują w bardziej cywilizowanych krajach to nie widzę powodu
    zeby nie były stosowane i u nas. Policjant nie jest od myślenia. To służba, ma
    robić co mu każą. Jeśli mu każą ustawić radar w konkretnym miejscu to musi to
    być miejsce w którym swoim działanie nie wyrządzi nikomu szkody. Policjant jest
    od bronienia a nie od atakowania. Jeśli ustawia taki radar to musi mieć pewność
    że będzie dokonywał poprawnych pomiarów. Nie za wysokich i nie za niskich. A
    zeby tak było to to miejsce musi być sprawdzone przez tych co się na tym znają.
    Powiem więcej. Jeśli jest taki wymóg to policjant ma w zakresie obowiązków
    odmówienie wykonania takiego polecenia jesli nie ma leglizacji miejsca. Jego
    również obowiązuje prawo. A jak go nie zna to go to nie usprawiedliwia. Skoro
    uważasz że radary nie muszą posiadać legalizacji to dlaczego samochody co jakiś
    czas muszą taką uzyskiwać. Przecież każdy jest w stanie ocenic czy ma koła i
    rusza z miejsca. Po co przeglądy. Skoro są niepotrzebne w jednym przypadku to
    zlikwidować wszystkie. Niech wagi w sklepach ważą jak chcą, liczniki na stacjach
    paliw pokazują co im sie podoba. Tomek

  • 25. Data: 2005-07-03 21:15:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:da9h8h$133$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > a tuż po dokonaniu pomiaru następuje JEBUT i trzeba kupić nowy radar
    ;)

    Kwestia odpowiednio dużego b oraz sprawności fizycznej dokonującego
    pomiaru :-)

  • 26. Data: 2005-07-03 21:17:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomek" <k...@v...pl> napisał w wiadomości

    Nie mów, że dokładność Dopplerowskich radarów policzysz inaczej. Radar
    zawsze mierzy prędkość w kierunku "ku sobie" / "od siebie" i tylko z
    tego może wynikać błąd. W pierwszym przybliżeniu oczywiście. Bo co do
    zasady, to jeszcze kilka powodów niedokładności może być, ale one nie
    mają nic wspólnego z miejscem ustawienia.

  • 27. Data: 2005-07-03 21:32:17
    Od: "Tomek" <k...@v...pl>

> [...]
    > zasady, to jeszcze kilka powodów niedokładności może być, ale one nie
    > mają nic wspólnego z miejscem ustawienia.

    Ja nie piszę że jest inaczej tylko że nie są tak wrażliwe. Dopplerowskie mierzą
    jeszcze, albo przede wszystkim z boku. Masz rację że może być jeszcze sporo
    powodów niedokładnośći. Chociażby przewożenie skomplikowanej aparatury po
    dziurach. Dlatego powinny być kalibrowane w konkretnym miejscu po ustawieniu.
    Mogą być różnice w zależności od pory roku i to wcale nie związane z temperaturą
    a chociażby z ilością liści na drzewach. Policjant ma ustawić radar i mierzyć.
    On się nie zna na tym od strony technicznej. Nie może sam ustalać miejsca bo nie
    jest od tego. Ktoś inny ma powiedzieć że w tym miejscu można a w innym nie
    można, albo że mozna tylko trzeba wprowadzić poprawkę. I to powinno być wiążące.
    Ciekawe co zrobią jakiemuś komendantowi co powiedział że " nie wiedział że
    trzeba". Tomek

  • 28. Data: 2005-07-03 21:47:20
    Od: "Tomek" <k...@v...pl>

> [...]
    > ;)
    >
    > Kwestia odpowiednio dużego b oraz sprawności fizycznej dokonującego

    Ja bym wolał zeby kontrolujący był mądry zamiast duży i silny. Łatwiej by sie
    żyło. Ale na razie to tylko moje senne marzenie. Tomek

  • 29. Data: 2005-07-03 22:43:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ja bym wolał zeby kontrolujący był mądry zamiast duży i silny. Łatwiej
    by sie
    > żyło. Ale na razie to tylko moje senne marzenie. Tomek

    A nie może być duży, silny i mądry? :-)

  • 30. Data: 2005-07-03 23:03:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Tomek wrote:

> [...]
    > ma niewiele wspólnego z dokładnosćią dooplerowskich radarów. Ja nie chcę zeby

    Się mądrzusz rzucając słówkami typu "dopplerowski"... a ich kompletnie
    nie rozumiesz.

    Zmiana częstotliwości odbitej fali zależy nie tylko od wartości
    prędkości, ale też i od kierunku. Dokładnie tak samo, jak w przypadku
    mierzenia różnic czasów odbicia. Jak będziesz 'strzelać' taki radarem w
    pojazd pod kątem 90stopni, to prędkość wyjdzie zero.

    A wymaganie idealnej precyzji także 'w dół' jest przy namirzaniu
    przekraczających prędkość kompletnie bez sensu - grunt, żeby radar nie
    zawyżał. Jak zaniża a i tak się kierowca na przekroczenie "załapie" - to
    może się tylko cieszyć, że nie da się wykazać, że jechał jeszcze szybciej.

    --
    Andrzej Ława @ Jelonki (Warszawa)
    Suzuki GSX 400e (1987) lab-rat-bike ;)