    From: "Tomek" <k...@v...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Fotoradary nielegalne
    Date: 3 Jul 2005 22:21:41 +0200

    > Użytkownik "Tomek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > dla
    >
    > Bo posiadam odpowiednie wykształcenie i wiem jak działają. Jakbyś mnie
    > nie obrzucał błotem, a poprosił, to bym Ci nawet wyliczył jaki błąd może
    > spowodować takie lub inne jego ustawienie. Rzecz w tym, że ten błąd jest
    > zawsze na korzyść kierującego, bo im dalej odsuniesz radar od osi
    > kierunku jazdy, tym mniejszą prędkość będzie pokazywał przy tej samej
    > prędkości jadącego samochodu. Możesz sobie to policzyć z twierdzenia
    > Pitagoras'a - poziom połowy szkoły podstawowej chyba.

    Przepraszam jeśli uważasz ze byłem nieprzyjemny. Taki już jestem. Ale nie uważam
    żeby to była moja największa wada. No właśnie nie wiesz jak działają. To są
    Dooplerowskie radary. W nich nie mierzy się czasu tylko zmiane częstotliwośći.
    Te z pomiarem czasu były wykorzystywane w wojnę. Jakieś 60 lat temu. Pitagoras
    ma niewiele wspólnego z dokładnosćią dooplerowskich radarów. Ja nie chcę zeby
    taki radar oszukiwał na moja korzyść. On ma pokazywać z tolerancja jaką zapewnia
    producent i stosowne uregulowania. A żeby tak było to musi być dostrojony do
    miejsca gdzie sie znajduje. To jest bardzo skomplikowane urządzenie i chociaż
    działa na prostej zasadzie to zeby było wiarygodne to musi być sprawdzone w
    konkretnych warunkach. Podeprę sie fikcją. Większość filmów musi w pewnym
    stopniu odzwierciedlać rzeczywistość. Nie można nakręcić filmu o Warszawie w
    której wszyscy będą mieli kierownice po stronie pasażera. Część sytuacji musi
    być wzięta z relu. Na jednym kryminalnym ( made in USA) filmie faceta oskarżono
    o morderstwo. Problem polegał na tym że cięzko było to udowodnić bo wychodziło
    ze musiałby jechać bardzo szybko żeby zapewnić sobie alibi. Okazało się że
    policja ma dowód. Złapali go na radar. Prędkość była taka że wszystko dało się
    ułożyc w logiczną całość. Na rozprawie adwokat zażyczył sobie śwadectwa
    legalizacji. Dostał, wszystko było ok. Zażyczył sobie świadectwa legalizacji dla
    tego radaru i miejsca jego ustawienia. Okazało sie że wygasło świadectwo
    legalizacji dla tej konkretnej drogi. Sędzia kazał sie walić policji. To był
    film z przed 30 lat. Akurat to zdarzenie ja uważam za wzięte z realu. Jeśli
    takie procedury obowiązują w bardziej cywilizowanych krajach to nie widzę powodu
    zeby nie były stosowane i u nas. Policjant nie jest od myślenia. To służba, ma
    robić co mu każą. Jeśli mu każą ustawić radar w konkretnym miejscu to musi to
    być miejsce w którym swoim działanie nie wyrządzi nikomu szkody. Policjant jest
    od bronienia a nie od atakowania. Jeśli ustawia taki radar to musi mieć pewność
    że będzie dokonywał poprawnych pomiarów. Nie za wysokich i nie za niskich. A
    zeby tak było to to miejsce musi być sprawdzone przez tych co się na tym znają.
    Powiem więcej. Jeśli jest taki wymóg to policjant ma w zakresie obowiązków
    odmówienie wykonania takiego polecenia jesli nie ma leglizacji miejsca. Jego
    również obowiązuje prawo. A jak go nie zna to go to nie usprawiedliwia. Skoro
    uważasz że radary nie muszą posiadać legalizacji to dlaczego samochody co jakiś
    czas muszą taką uzyskiwać. Przecież każdy jest w stanie ocenic czy ma koła i
    rusza z miejsca. Po co przeglądy. Skoro są niepotrzebne w jednym przypadku to
    zlikwidować wszystkie. Niech wagi w sklepach ważą jak chcą, liczniki na stacjach
    paliw pokazują co im sie podoba. Tomek