  • 1. Data: 2008-03-25 15:35:28
    Temat: Delegacje sluzbowe - zasady rozliczania z pracodawca
    Od: "Pracownik" <s...@p...onet.pl>

    Witam,

    chcialbym podsumowac obowiazujace przepisy dot. rozliczania wydatkow
    delegacyjnych oraz prosic o komentarze i dalsze opinie. Duzo podrozuje
    sluzbowo i zauwazylem ze polskie prawo pracy wymaga jeszcze kilku udoskonalen
    w zakresie podrozy sluzbowych. Wydaje mi sie ze temat ten dotyczy wielu
    pracownikow obecnych firm dzialajacych w Polsce.

    1. Kodeks pracy sam w sobie nie reguluje konkretnych zasad wysylania
    pracownika na delegacje. Mowi tylko o obowiazku wykonywania polecen pracodwacy
    itd. Nie ma natomiast (oprocz kobiet w ciazy) innych przeslanek ktore
    pozwalalyby pracownikowi odmowic wyjazdu delegcyjnego z przyczyn np rodzinnych
    itd. Wszystko sprowadza sie do dobrej woli pracodawcy co moim zdaniem nie jest
    z punktu widzenia KP ochroną interesow pracownika.

    2. Zasady dot rozliczania wydaktow delegacyjnych praktycznie sa do dowolnego
    ustalenia w firmach prywatnych. Zaden z przepisow nie naklada na PRACODAWCE
    obowiazku doplaty do wydatkow delegacyjnych w jakims konkretnym terminie. Mowa
    jest tylko o 14 dniowym terminei rozliczenia sie z delegacji ale przez
    pracownika. Wg mnie ten przepis w skrajnych przypadku moze doprowadzic do tego
    ze pracodawca ma nieskonczenie wiele czasu na zwrot poniesionych przez
    pracownika kosztow. Nie wiem co wg prawa oznacza slowo "rozliczenie" ale
    wydaje sie ze zwykle spisanie i akceptacja wydaktow ze strony przelozonego lub
    innej upowaznionej w firmie osoby jest juz rozliczeniem, natomiast nie ma mowy
    o fizycznym zwrocie pieniedzy w przypadku gdy pracownik poniosl wieksze koszty
    niz pobrana zaiczka lub w ogole jej nie pobral.

    3. Zdziwilem sie ze obowiazek wyplaty zaliczki na poczet wydatkow
    delegacyjnych wszedl w zycie dopiero 1 sty 2007!!!! Boze, a jak to bylo do tej
    pory?, Czy faktycznie pracownik musial lub mogl byc zmuszany ponosic koszty
    delegacji z wlasnej kieszeni i potem laskawie czekac az pracodawaca odda mu
    pieniadze?

    4. Czy pracodawca moze odmowic wyplaty zaliczki w gotowce?

    Prosze o komentarze i opinie na ten temat, wydaje sie ze kwestie podrozy
    slozbowych sa nadal slabo uregulowane.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-03-25 16:15:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Pracownik" <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:549c.000000a5.47e91bbf@newsgate.onet.pl...

    Skoro żaden przepis prawa tego terminu nie normuje, to obowiązuje ogólna
    zasada - obowiązek niezwłocznego uregulowania należności. kilka dni zwłoki
    większego problemu nie stanowi, ale co do samej zasady spokojnie można
    dochodzić odsetek od dnia rozliczenia delegacji. Przepisu szukaj w kodeksie
    cywilnym.

  • 3. Data: 2008-03-25 17:16:49
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Pracownik napisał(a) :

> [...]
    > obowiazku doplaty do wydatkow delegacyjnych w jakims konkretnym terminie.

    Ba! Wkrótce pracodawca wcale nie będzie musiał dopłacać do
    jakichkolwiek wydatków pracownika na delegacji.

    > Prosze o komentarze i opinie na ten temat, wydaje sie ze kwestie podrozy
    > slozbowych sa nadal slabo uregulowane.

    Spoko, już się reguluje. O czym napisałem wyżej. Dotyczy firm do
    10 osób. Tak, wiem, że 1.IV jeszcze nie dziś.
    http://finanse.wp.pl/POD,15,wid,9788310,prasa.html?r
    fbawp=1206435758.094

    Zbyszek
    PGP key: 0xC62E926B

  • 4. Data: 2008-03-26 09:15:00
    Od: "Pracownik" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Spoko, już się reguluje. O czym napisałem wyżej. Dotyczy firm do
    > 10 osób. Tak, wiem, że 1.IV jeszcze nie dziś.

    Faktycznie proponowana nowela nadaje sie do zartow prima aprilisowych albo do
    nagrody tyu bzdura roku, naprawde co za idiota wymyslil cos takiego, tego typu
    nowelizacje moga doprowadzic do tego ze za chwile powstanie nowela ktora
    wprowadzi przepis ze to pracownik bedzie placil pracodawcy za to ze pracuje.

    Poza tym nawet jezeli ten przepis mialby cos wnosic (chociaz nie wiem co) to
    dlaczego jego stosowanie uzaleznione jest od liczby pracownikow w firmie?

    Ludzie w jakim my kraju zyjemy?!....

    pzdr

  • 5. Data: 2008-03-26 09:55:11
    Od: poreba <d...@p...com>

    Dnia 26 Mar 2008 10:15:00 +0100, Pracownik napisał(a):

> [...]
    > wprowadzi przepis ze to pracownik bedzie placil pracodawcy za to ze pracuje.
    Jest wielce prawdopodobne, że ta bzdura przejdzie.
    Co byście pomyśleli o przepisie nakazującym pracodawcy
    wypłacanie mi odszkodowania (zamiast mojego ubezpieczyciela)
    gdy mnie sąsiad z góry zaleje a szkody nie przekroczą 5tys.zł?
    A w przypadku mojego ubezpieczenia od czasowej niezdolności
    do pracy to już działa i jakoś wielkich protestów nie ma.

    --
    pozdro
    poreba

  • 6. Data: 2008-03-26 10:19:52
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Tue, 25 Mar 2008 18:16:49 +0100, Zbynek Ltd. napisał(a):

    > Spoko, już się reguluje. O czym napisałem wyżej. Dotyczy firm do
    > 10 osób. Tak, wiem, że 1.IV jeszcze nie dziś.
    > http://finanse.wp.pl/POD,15,wid,9788310,prasa.html?r
    fbawp=1206435758.094

    Hahahah - rzetelność dziennikarska :P
    " Jeśli pracownik wykonuje zadanie służbowe poza miejscowością, w której
    znajduje się siedziba pracodawcy, szef musi pokryć koszty jego podróży.
    Rząd chce jednak, aby zobowiązany był do tego tylko pracodawca, który
    zatrudnia mniej niż dziesięć osób. Mniejsze firmy oraz osoby fizyczne
    nieprowadzące działalności gospodarczej nie będą musiały pokryć takich
    kosztów. "

    ...aby zobowiązany był do tego tylko pracodawca, który zatrudnia mniej niż
    dziesięć osób....
    Jeżeli zatrudnię mniej niż 10 pracowników (pomijam przelicznik na etaty ;))
    to będą firmą mniejszą która nie będzie musiała ponosić takich kosztów?

    Pojebała ich już całkowicie.
    Jeszcze chwila to pracownik będzie musiał kupić narzędzia,maszyny budowlane
    itp by móc ..... się zatrudnić na umowę o pracę.

  • 7. Data: 2008-03-26 20:33:36
    Od: "Chris" <s...@t...pl>

    > Pojebała ich już całkowicie.
    > Jeszcze chwila to pracownik będzie musiał kupić narzędzia,maszyny
    > budowlane
    > itp by móc ..... się zatrudnić na umowę o pracę.

    o zniesieniu płatnych urlopów nie wspomnę :-)

    pzdr