  • 1. Data: 2004-02-24 12:34:27
    Temat: Darowizna nieruchomości
    Od: "Rafał" <r...@w...pl>

    Rodzice chcą mi i mojemu bratu zapisać nieruchomość (dom i działkę) wartości
    około 1,5 mln złotych, jaki koszty będę musiał ponieść i czy lepiej załatwić
    to w formie darowizny, czy może jako umowa sprzedaży?
    Rafał

  • 2. Data: 2004-02-24 13:08:59
    Temat: Re: Darowizna nieruchomości
    Od: "Maelstorm Mephisto" <m...@o...pl>

    Jeśli twój brat dysponuje potencjalnie takimi środkami aby móc
    kupić taką nieruchomość to lepiej dokonać operacji w tej formie
    W przypadku darowizny oprócz opłacenia dobrodzieja notariusza
    trzeba będzie zapłacił podatek od spadków i darowizn.
    Jednakże przestrzegam przed operacją typu rodzice dają dziecku (które
    powiedzmy nie zarabia albo zarabia tyle, że w zyciu by takiej sumy z jaką
    kupuje nieruchomość nie uzbierało) kase a ono potem od nich kupuje
    nieruchomość bo czym prędzej US wezwie delikwenta celem ujawnienia skąd
    posiada taką kase. A wtedy wyjdzie, że dali rodzice, ze to darowizna i ze
    nie było podatku itp :)

  • 3. Data: 2004-02-24 13:43:54
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Re : A nie pasuje ci umowa dożywocia ?

    Kodeks Cywilny :Art. 908. § 1. Jeżeli w zamian za przeniesienie własności
    nieruchomości nabywca zobowiązał się zapewnić zbywcy dożywotnie utrzymanie
    (umowa o dożywocie), powinien on, w braku odmiennej umowy, przyjąć zbywcę
    jako domownika, dostarczać mu wyżywienia, ubrania, mieszkania, światła i
    opału, zapewnić mu odpowiednią pomoc i pielęgnowanie w chorobie oraz sprawić
    mu własnym kosztem pogrzeb odpowiadający zwyczajom miejscowym.
    § 2. Jeżeli w umowie o dożywocie nabywca nieruchomości zobowiązał się
    obciążyć ją na rzecz zbywcy użytkowaniem, którego wykonywanie jest
    ograniczone do części nieruchomości, służebnością mieszkania lub inną
    służebnością osobistą albo spełniać powtarzające się świadczenia w
    pieniądzach lub w rzeczach oznaczonych co do gatunku, użytkowanie,
    służebność osobista oraz uprawnienie do powtarzających się świadczeń należą
    do treści prawa dożywocia.
    § 3. Dożywocie można zastrzec także na rzecz osoby bliskiej zbywcy
    nieruchomości.

    Vide art. następne - do 916.

    Chyba, że chcesz podatkiem od spadków i darowizn wspmagać biedną kastę
    urzędniczą.

    Pozdrawiam AR

  • 4. Data: 2004-02-24 14:49:23
    Od: "Rafał" <r...@w...pl>

    To mam jeszcze dwa pytania - czy w takiej umowie dożywocia - jako nabywcy
    mogą byćdwie osoby (w tym przypadku musiałbym być z bratem)
    Czy w tym wypadku nie płaci się w ogóle podatku?

  • 5. Data: 2004-02-24 17:06:36
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rafał" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > To mam jeszcze dwa pytania - czy w takiej umowie dożywocia - jako nabywcy
    > mogą byćdwie osoby (w tym przypadku musiałbym być z bratem)
    > Czy w tym wypadku nie płaci się w ogóle podatku?

    Re : Oczywiście, że możesz być z bratem. Umowa dożywocia polega na tym, że
    ty zobowiązujesz się po poniesienia pewnych wydatków związanych z owym
    dożywociem (wikt, opierunek itp). Umowa dożywocia nie jest objęta podatkiem
    od spadków i darowizn. Płacisz tylko honorarium notariusza.
    AR