  • 1. Data: 2004-02-24 11:50:07
    Temat: prawo lokalowe, KC - radca z warszawy potrzebny
    Od: "Michał Tuszyński" <m...@t...pl>

    Witam serdecznie,

    Jestem współwłaścicielem nieruchomości (konkretnie 52%udziałów).
    Nieruchomość składa się z 4 lokali. Chcę przeprowadzić remonty budynku który
    jest w coraz gorszym stanie. Niestety zainteresowany tym jestem wyłącznie
    ja. Potrzebuję kilku porad prawnych gdyż chcę wystepować do sadu o
    przyznanie zarządu nad budynkiem (administracji) lub znaleźć inny sposób na
    wykonanie remontów.

    Pozdrawiam i czekam na kontakt od kogoś z Warszawy kto pomoże mi w opisanej
    sprawie.

  • 2. Data: 2004-02-24 14:10:42
    Temat: Re: prawo lokalowe, KC [dlugie]
    Od: "beny76" <b...@o...pl>

    W sytuacji, gdy w małej wspólnocie nie wybrano zarządu w trybie określonym w
    art. 20 ustawy o własności lokali, do zarządu wspólnotą stosuje się przepisy
    art. 199-209 kodeksu cywilnego oraz 606-608 i 611-616 kodeksu postępowania
    cywilnego o współwłasności. Zgodnie z nimi każdy ze współwłaścicieli w
    zakresie czynności nie przekraczających zarządu zwykłego może swobodnie
    rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli. Dopiero
    w przypadku podejmowania działań dotyczących rozporządzania rzeczą wspólną
    oraz wykraczających poza zarząd zwykły konieczna jest zgoda wszystkich
    współwłaścicieli.

    Wykonanie remontów w nieruchomości jest już czynnością przekraczającą zwykły
    zarząd. W takim przypadku wszyscy współwłaściciele nieruchomości muszą
    wyrazić zgodę, a więc musi być w tej kwestii jednomyślność. Jeżeli nie
    można jej osiągnąć, to co najmniej połowa współwłaścicieli (liczona według
    wielkości udziałów) może wystąpić z żądaniem wydania rozstrzygnięcia w
    spornej sytuacji przez sąd, który orzekając będzie brał pod uwagę cel
    zamierzonej czynności oraz interesy wszystkich współwłaścicieli. Jeżeli stan
    nieruchomości rzeczywiście jest fatalny, to należy udowodnić (potwierdzenie
    odbioru pism), że występowało się do pozostałych współwłaścicieli o
    wykonanie remontów, a oni

    Sprawy rozstrzygane przez sąd podlegają rozpoznaniu w postępowaniu
    nieprocesowym na podstawie art. 611-616 kpc. Forma wiosku winna byc podobna
    do tego na samym dole niniejszego postu. właściwym w kwestii rozpatrywania
    sprawy jest sąd Rejonowy (prawdopodobnie).

    Jeszcze w przypadku niemożności podjęcia przez małą wspólnotę czynności
    przekraczającej zakres zarządu zwykłego oraz nieuzyskania zgody większości w
    sprawach zwykłego zarządu, każdyze współwłaścicieli może żądać ustanowienia
    zarządcy przymusowego przez sąd. Ustanowionym przez sąd zarządcą może być
    osoba z grona współwłaścicieli nieruchomości albo osoba trzecia. Zarządca
    przymusowy ma w zasadzie uprawnienia do dokonywania czynności zarządu
    zwykłego (sąd może określić szerszy zakres działania zarządcy), a czynności
    przekraczające zarząd zwykły należą nadal do kompetencji współwłaścicieli.

    Przykład pozwu o ustanowienie zarządcy przymusowego:

    ---------------------------, dnia------------------- r.
    Do
    Sądu
    Wydział Cywilny

    w -------------------------------
    Wnioskodawca: ---------------------------------
    zam. w -------------------------,
    ul. ----------------------- m. ----------

    Uczestnik: Wspólnota Mieszkaniowa "--------------------------------------"
    Radzyń Podlaski,
    ul. ------------------------------------------

    Wniosek
    o ustanowienie zarządcy przymusowego
    Wnoszę o:
    ustanowienie ----------------------------------, zam.
    w ------------------------------------, ul. ------------------------ m. 8,
    zarządcą przymusowym zabudowanej nieruchomości wspólnej
    w -----------------------------------, ul. --------------------------------.
    Ponadto wnoszę o:
    wezwanie na rozprawę świadków:
    1) --------------------------------------------, zam.
    w -----------------------------, ul. --------------------------------------,
    2) kandydata za
    zarządcę ----------------------------------------------------
    ------- adres
    wskazany powyżej.
    Uzasadnienie
    Wnioskodawca jest właścicielem odrębnej nieruchomości lokalowej w budynku
    przy ul. ----------------------------- w ----------------------------------.
    Dowód: odpis z księgi wieczystej KW nr -----------------------
    W budynku tym wyodrębnionych zostało ----------- lokali mieszkalnych oraz
    lokal użytkowy stanowiący współwłasność właścicieli lokali mieszkalnych.
    Właściciele wymienionych lokali nie podjęli uchwały o wyborze kilkuosobowego
    zarządu. Skuteczne kierowanie sprawami wspólnoty i podejmowanie w jej
    imieniu wszelkich przewidzianych w obowiązujących przepisach czynności
    wymaga umiejętności współdziałania oraz prawidłowej organizacji pracy.
    [tutaj cos o stanie technicznym budynku, o stosunkach poszczególnych
    właścicieli do współdziałania w zakresie zarządu rzeczą wspólną, o
    niemożności wykonania remontów i ich konieczności itd.]
    Brak harmonii między poszczególnymi członkami wspólnoty mieszkaniowej
    doprowadziło do poważnych uchybień. Wymierne, negatywne konsekwencje
    materialne ponosi ogół współwłaścicieli skupionych we Wspólnocie
    Mieszkaniowej.
    Załączniki: