  • 1. Data: 2002-08-08 11:44:53
    Temat: Czym sie charakteryzuje umowa o dzielo?
    Od: "arbi" <a...@w...pl>

    Witam

    Czym sie charakteryzuje umowa o dzielo?
    Co musi miec a czego nie moze miec?
    Czy z kazdej umowy o dzielo mozna nie placic ZUSu?

    z gory Wam dzieki
    arbi

  • 2. Data: 2002-08-08 12:32:09
    Temat: Re: Czym sie charakteryzuje umowa o dzielo?
    Od: fox <f...@i...pl>

    On Thu, 8 Aug 2002 13:44:53 +0200, "arbi" <a...@w...pl> wrote:

    >Witam
    >
    >Czym sie charakteryzuje umowa o dzielo?
    >Co musi miec a czego nie moze miec?
    >Czy z kazdej umowy o dzielo mozna nie placic ZUSu?
    >arbi

    wlasnie, mialem zadac pdobne pytanie - nie mam pracy, tzn. mam ;)
    tylko, ze nie pracuje na etacie/u-z/dg tylko na umowe o dzielo, w
    ktorej "nie wnosze o dobrowolne ubezpieczenie spoleczne". w biurze
    podatkowym powiedzieli mi, ze nie musze niczego placic (zus, ub.zdrow.
    rentowe itp.) poza zaliczka podatkowa, ktora i tak odprowadza
    zleceniodawca.
    ale jakos nie jestem przekonany, bo przeciez w naszym pieknym ,
    cudownym, praworzadnym kraju niemozliwa jest taka sytuacja, ze
    wykonujac prace moge _nie_ odprowadzac zadnych skladek zusowskich (o
    jakiekolwiek by nie chodzilo)... jak to w koncu jest?

    papz
    --
    == f...@i...pl == the truth is this: no one knows ==

  • 3. Data: 2002-08-08 12:42:38
    Od: "arbi" <a...@w...pl>

> [...]
    > wykonujac prace moge _nie_ odprowadzac zadnych skladek zusowskich (o
    > jakiekolwiek by nie chodzilo)... jak to w koncu jest?

    Wlasnie w wypadku umowy o dzielo jest.
    I dlatego wlasnie pytam o ten rodzaj umowy.

    arbi

  • 4. Data: 2002-08-08 13:45:33
    Od: s...@i...pl (Sebastian D-D)

    > Wlasnie w wypadku umowy o dzielo jest.
    > I dlatego wlasnie pytam o ten rodzaj umowy.

    Bzdury kompletne !
    Trzeba placic ZUS !!!!!!!!!!

    Codziennie poszukujesz wiadomosci? >>> http://link.interia.pl/f1633

  • 5. Data: 2002-08-08 14:24:44
    Od: fox <f...@i...pl>

    On 8 Aug 2002 15:45:33 +0200, s...@i...pl (Sebastian D-D) wrote:

> [...]

    tak? ja bym bardzo chetnie... tylko w takim razie
    czemu wszyscy w tym kraju nie pracuja na uod ?

    >Bzdury kompletne !
    >Trzeba placic ZUS !!!!!!!!!!

    a tu poprosze o wykladnie. powiedziec "bzdura" kazdy moze....

    papz.

    --
    == f...@i...pl == the truth is this: no one knows ==

  • 6. Data: 2002-08-08 14:37:50
    Od: "Michal Letowski" <m...@y...com>

    Użytkownik "Sebastian D-D" <s...@i...pl> napisał w wiadomości
    .

> [...]

    Radze poczytac sobie ustawe o ubezpieczeniach spolecznych:

    Art. 18. 1. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
    ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 i pkt 13-18b stanowi
    przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2,
    ust. 4 pkt 5 i ust. 13.

    A art. 4 pkt 9 i 10 mowia:
    9) przychód - przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób
    fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej,
    służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie
    odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania,
    pobierania zasiłku dla bezrobotnych i stypendium wypłacanych bezrobotnym
    oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej
    działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu
    współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy,
    10) przychód z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub
    spółdzielni kółek rolniczych - przychody z tytułu pracy w spółdzielni i z
    tytułu wytwarzania na jej rzecz produktów rolnych,

    Jak widac, punkt 9 wsrod zrodel przychodu NIE WYMIENIA umowy o dzielo ->
    skladek
    od umowy o dzielo nie placimy.

    Jest oczywiscie haczyk - art. 18 mowi "z zastrzezeniem ust.1 a".
    Czytamy zatem ust. 1a:

    1a. W przypadku ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 2a, w podstawie
    wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe uwzględnia się również
    przychód z tytułu umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o
    świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się
    przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło.

    (art. 8 ust. 2a dotyczy zatrudnienia na umowe o prace).
    Tak wiec, jezeli jest sie zatrudnionym na umowe o prace i Z TYM SAMYM
    PRACODAWCA
    zawrzemy umowe o dzieklo, wtedy skladki placimy.

    Michal Letowski

  • 7. Data: 2002-08-08 14:41:12
    Od: "Michal Letowski" <m...@y...com>

    Uzytkownik "fox" <f...@i...pl> napisal w wiadomosci

    > tak? ja bym bardzo chetnie... tylko w takim razie
    > czemu wszyscy w tym kraju nie pracuja na uod ?

    No, nie wszystko da sie podciagnac pod "dzielo".

    Kodeks cywilny mowi ogolnie:

    Art. 627. Przez umowe o dzielo przyjmujacy zamówienie zobowiazuje sie do
    wykonania oznaczonego dziela, a zamawiajacy do zaplaty wynagrodzenia.

    Czyli umowa o dzielo dotyczy tylko czegos, co mozna wykonac, co ma okreslony
    ksztalt.
    Czynnosi typu sprzatanie, malowanie (nieartystyczne), czyszczenie,
    wprowadzanie danych
    nie mozna podciagnac pod "dzielo".

    Zdaje sie, ze jest jeszcze dodatkowa interpretacja, ze "dzielo" wykonujemy
    samemu, bez nadzoru
    pracodawcy, na wlasnym sprzecie itd.

    Michal Letowski

  • 8. Data: 2002-08-08 16:35:26
    Od: s...@i...pl (Sebastian D-D)

    > tak? ja bym bardzo chetnie... tylko w takim razie
    > czemu wszyscy w tym kraju nie pracuja na uod ?

    > a tu poprosze o wykladnie. powiedziec "bzdura" kazdy moze....

    Hmm - ano przepraszam. Fakt nie trzeba - ale jaja, hehe :) - tylko jesli z
    tym samym podmiotem bedzie podpisana rownolegle umowa o prace.

    Zgodz sie, co Ci szkodzi? ;-) >>> http://link.interia.pl/f1634

  • 9. Data: 2002-08-09 09:26:57
    Od: fox <f...@i...pl>

    On Thu, 8 Aug 2002 16:37:50 +0200, "Michal Letowski"
    <m...@y...com> wrote:

> [...]
    >PRACODAWCA
    >zawrzemy umowe o dzieklo, wtedy skladki placimy.

    czyli innymi slowy, jesli nie jestem zatrudniony _w ogole_, a z firma
    podpisuje uod, to skladek _nie musze_ placic, right ?

    --
    == f...@i...pl == the truth is this: no one knows ==

  • 10. Data: 2002-08-09 21:12:37
    Od: "Michal Letowski" <m...@y...com>

    > czyli innymi slowy, jesli nie jestem zatrudniony _w ogole_, a z firma
    > podpisuje uod, to skladek _nie musze_ placic, right ?

    Right! YOU DON'T HAVE TO ;-)

    Tak na marginesie: skladek i tak nie placilbys sam, zrobilby
    to za Ciebie pracodawca, oczywiscie z naleznych Ci pieniedzy ;-)

    Michal Letowski