  • 11. Data: 2002-08-10 01:09:39
    Temat: Re: Czym sie charakteryzuje umowa o dzielo?
    Od: fox <f...@i...pl>

    On Fri, 9 Aug 2002 23:12:37 +0200, "Michal Letowski"
    <m...@y...com> wrote:

    >Right! YOU DON'T HAVE TO ;-)

    super ;)

    >Tak na marginesie: skladek i tak nie placilbys sam, zrobilby
    >to za Ciebie pracodawca, oczywiscie z naleznych Ci pieniedzy ;-)
    >Michal Letowski

    no tak, ale tego nie robi, bo w umowie podpisuje klauzule
    "nie wnosze o dobrowolne ubezpieczenie spoleczne" ...

    ok, to mam jeszcze moze takie pytanie na koniec, co radzicie -
    co powinienem zrobic, zeby zapewnic sobie ubezp. zdrowotne
    i emerytalne/rentowe i co tam jeszcze trzeba/mozna - zakladajac,
    ze nie pracuje na etacie, tylko caly czas o dzielo.

    moze niekoniecznie zus, czy kasy chorych, moze sa jakies inne drogi?
    dopiero rozpoczalem w ten sposob zarabiac pieniadze i mam
    zerowe doswiadczenie w tej materii :))

    dzieki i pozdrawiam

    --
    == f...@i...pl == the truth is this: no one knows ==

  • 12. Data: 2002-08-11 17:40:50
    Od: Wojciech <w...@p...wp.pl>

    > Czyli umowa o dzielo dotyczy tylko czegos, co mozna wykonac, co ma
    > okreslony ksztalt.

    Umowy cywilnoprawne (np zlecenia lub o dzielo) odrozniaja sie od umow i
    prace glownie tym, ze brak jest stosunku nadrzednosci i podleglosci
    suzbowej,

    istnieje zasada rownosci stron tzn ze:
    jedna strona nie jest do dyspozycji drugiej,
    nie wykonuje jej polecen sluzbowych,
    nie podlega odpowiedzialnosci dyscyplinarnej itp

    ale za to w pelni odpowiada za swoja prace wobec zlecajacego.

    przykladowo umowe o dzielo zawieram z kims kto przychodzi do mnie
    naprawic pralke (nie daje mu urlopu, nie karze mu przychodzic w ubraniu
    roboczym, nie wydaje mu polecen sluzbowych itp, on ma naprawic pralke i tyle
    - nie jest z tej okazji moim podwladnym, tylko rownorzednym kontrahentem,
    ktoremu place za robote)

    Jezeli chodzi o roznice miedzy umowa o dzielo a umowa zlecenia
    (lub umowa o swiadcenie uslug, do ktorej stosuje sie przepisy o zleceniu
    na podstawie art 750 kc) to podstawowa roznica dotyczy do tego, ze umowa o
    dzielo jest tzw umowa rezultatu, a umowa zlecenia - umowa starannego
    dzialania
    tzn strona wykonujaca dzielo musi osiagnac jakis rezultat by nalezycie
    wykonac umowe np. naprawic pralke, zlozyc komputer, postawic plot,
    wykonac dokumentacje itp.
    Jezeli nie osiagnie tego efektu - nie wykonala zobowiazania.

    Osoba wykonujaca zlecenie (lub swiadczaca usluge w oparciu o 750 k.c)
    nie musi osiagnac efektu, bowiem zobowiazana jest jedynie do zachowania
    nalezytej starannosci, np lekaz zobowiazuje sie leczyc ale nie wyleczyc,
    adwokat - bronic ale nie obronic. Czyli w przypadku umowy zlecenia mozna
    powiedziec, ze ktos nie wykonal nalezycie zobowiazania, dopiero wtedy
    kiedy nie bedzie dzialal z nalezyta starannoscia

    Obie umowy sluza do regulacji roznych typow stosunkow
    cywilnoprawnych i stad tez wynikaja dalsze roznice miedzy nimi
    Nie ma sensu przepisywac kodeksu cywilnego, zainteresowanych odsylam do
    art:
    627 -646 (umowa o dzielo)
    734 - 751 (umowa zlecenia)
    .