eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Czy w prawie RP3 mała różnica głosów stanowi SAMODZIELNIE powód do nakazania powtórnego przeliczenia głosów? [Senat jednomandatowy]

  • 11. Data: 2019-10-21 22:05:44
    Temat: Re: Czy w prawie RP3 mała różnica głosów stanowi SAMODZIELNIE powód do nakazania powtórnego przeliczenia głosów? [Senat jednomandatowy]
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2019-10-21 o 21:48, A. Filip pisze:
    > Głosów nieważnych przez brak krzyżyka było jeszcze więcej.

    A to akurat dlatego, że ludzie stawiali "X" w kwadraciku po prawej
    stronie; KO nieszczęśliwie wybrała sobie logo otoczone kwadratem:

    https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/ca/a9/5d9e127a33107_p
    .jpg?1570969174

    --
    P.

  • 12. Data: 2019-10-21 22:15:41
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    PiotRek <b...@g...pl> pisze:

    > A to akurat dlatego, że ludzie stawiali "X" w kwadraciku po prawej
    > stronie; KO nieszczęśliwie wybrała sobie logo otoczone kwadratem:

> [...]

    No to ci z POKO powinni złożyć wniosek o osobne licznie takiego
    konkretnego błędu przy powtórnych przeliczeniach. W mojej "nie prawnej"
    opinii sąd _powinien_ łatwo się zgodzić na taki wniosek ale kwestia
    uznania (ewentualnie potem) takich głosów za ważne to już zupełnie co
    innego.

    --
    A. Filip

  • 13. Data: 2019-10-21 22:23:50
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2019-10-21 o 22:15, A. Filip pisze:

> [...]
    > opinii sąd _powinien_ łatwo się zgodzić na taki wniosek ale kwestia
    > uznania (ewentualnie potem) takich głosów za ważne to już zupełnie co

    Jakoś nie widzę tego, żeby te głosy zostały uznane za ważne...

    Kodeks wyborczy:
    Art. 268. § 1. Wyborca głosuje na określonego kandydata, stawiając na
    karcie do głosowania znak ,,x" z lewej strony obok jego nazwiska.

    Kluczowe tutaj jest "z lewej strony".

    --
    P.

  • 14. Data: 2019-10-21 22:33:08
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    PiotRek <b...@g...pl> pisze:

> [...]
    > Art. 268. § 1. Wyborca głosuje na określonego kandydata, stawiając na
    > karcie do głosowania znak ,,x" z lewej strony obok jego nazwiska.

    Po tym jak trybunalik konstytucyjnawy dał czas Sejmowi na dostosowanie
    konstytucyjki do Umowy Międzynarodowej z UE nic mnie już bardzo nie zdziwi.

    --
    A. Filip

  • 15. Data: 2019-10-21 22:37:43
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

  • 16. Data: 2019-10-22 02:51:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-10-21, A. Filip <a...@p...pl> wrote:
> [...]
    t-wyborczy-ponowne-przeliczenie-glosow-w-dwoch-okreg
    ach/q1csb0r

> [...]
    > wyciągną w sądzie (po wcześniejszych sprawdzeniu w protokołach)?
    >
    > Sprawę (silnych) podejrzeń "możliwej manipulacji" załatwia porównanie
    > liczby głosów "nieważnych przez ponad jeden krzyżyk" w poszczególnych
    > komisjach tego obwodu i w innych obwodach głosowania do Senatu.
    > Jak pobieżnie sprawdziłem głosów nieważnych przez dwa krzyżyki w okręgu
    > 100 było trochę ponad dwa razy więcej niż różnica głosów.
    > Głosów nieważnych przez brak krzyżyka było jeszcze więcej.
    > Podejrzenie ma jakiś sens przy działaniu "pojedynczych" członków komisji.

    Swoją drogą, tego się nie filmuje? Tj. od momentu odpieczetowywania urny
    do podpisania protokołów? Ja wiem, że liczne przypadki psucia sie
    monitoringu wywarły gdzieniegdzie spustoszenie, ale taki monitoring
    byłby jednak dodatkowym srodkiem kontroli pokus.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2019-10-22 08:47:26
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-10-21 o 20:39, Jacek pisze:
    > Czyli jest podejrzenie, że liczenie głosów nie jest dokładne
    > (ewentualnie, że nie jest wolne od manipulacji).
    > Tak zwana większość optyczna praktykowana w UE kiedyś mnie "lekko"
    > zadziwiła, ale jak widać jeszcze niejedno mnie zadziwi.

    w stanach liczy automat i on może się pomylić, stąd na wniosek liczenie
    ręczne, tam gdzie pomyłka mogłaby mieć znaczenie.

    --
    http://zrzeda.pl

  • 18. Data: 2019-10-22 08:51:45
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > Głosów nieważnych przez brak krzyżyka było jeszcze więcej.
    > Podejrzenie ma jakiś sens przy działaniu "pojedynczych" członków komisji.

    Czemu myślisz, że ktoś fałszował? Nie przychodzi Tobie do głowy, że
    niektórzy z rozmysłem oddają głos nieważny, jeśli uważają, że żaden z
    kandydatów się nie nadaje?

    --
    http://kaczus.zrzeda.pl

  • 19. Data: 2019-10-22 09:07:40
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    >
    > Czemu myślisz, że ktoś fałszował? Nie przychodzi Tobie do głowy, że
    > niektórzy z rozmysłem oddają głos nieważny, jeśli uważają, że żaden z

    Sądzę że powaga wiarygodności demokratycznego głosowania wymaga
    _przynajmniej_ statystycznej analizy porównawczej po komisjach/okręgach.
    Do hipotezy równomiernego rozkładu fałszerstw po całym kraju jeszcze się
    nie posunąłem. Samemu nie chciało mi się (jeszcze?) tracić mojego czasu
    na analizy porównawcze wiec wyniku nie znam.

    W końcu dowodem na fałszerstwa wyborów w Rosji miała być wysoka
    korelacja wysokiej frekwencji z dużą ilością głosów na partie Putina.

    Co do "loga w kratce": Uważam że PKW powinna formalnie ustalić że w
    przypadku czegoś podobnego w przyszłości udziela komitetowi wyborczemu
    pisemnego "ostrzeżenia" (które komitet ma prawo całkowicie zignorować
    jak jest bandą idiotów).

    --
    A. Filip

  • 20. Data: 2019-10-22 12:34:04
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 21 października 2019 22:36:15 UTC+2 użytkownik A. Filip napisał:

    > Po tym jak trybunalik konstytucyjnawy dał czas Sejmowi na dostosowanie
    > konstytucyjki do Umowy Międzynarodowej z UE nic mnie już bardzo nie zdziwi.

    Ładne, a co to za historia?