  • 1. Data: 2002-10-01 12:35:02
    Temat: Czy to jest kradziez?
    Od: Tomasz Kozik <t...@a...edu.pl>

    Nie jestem prawnikiem, prosze o wyrozumialosc, jezeli niektore moje
    sformulowania sa niewlasciwe.

    Na lotnisku tuz przed wsiadaniem do samolotu odebrano mi nóż. Niby
    powinienem pamietac, zeby go nie wiezc w bagazu podrecznym, ale tak nie
    bylo. Nie kwestionuje zakazu posiadania noza w bagazu podrecznym, ale
    jednak:
    a) nie bylo mozliwosci przelozenia go do bagazu glownego
    b) nie bylo mozliwosci oddania go do depozytu (chocby i platnego)
    c) nie bylo mozliwosci odeslania go do dopmu pocztš
    d) a mozliwosc oddania go osobie odprowadzajacej bylo tylko czysto
    teoretyczna, gdyz:
    d1) nie kazdy jest odprowadzany
    d2) zadna osoba odprowadzajaca nie przedrze sie przez kontrole biletow i
    kontrole paszportowa (a dopiero po nich wyniknela sprawa noza).
    W tej sytuacji majac do wyboru wyrzucic nóż albo nie leciec uwazam, ze
    zostalem zmuszony do pozbycia sie swojej wlasnosci.

    W zwiazku z tym mam pytania:

    1. Jak zakwalifikowac to zdarzenie:
    a) Czy to jest kradziez? (no bo jest malo prawdopodobne, zeby dobre
    przedmioty wyrzucano na smietnik; pewnie go sobie ktos wzial)
    b) Czy to jest szantaz? ("wyrzuc nóż albo nie polecisz")
    c) Czy to jest wymuszenie haraczu?
    d) Czy to jest jeszcze jakies inne przestepstwo?

    2. Czy skladajac do prokuratury zawiadomienie o przestepstwie mam
    precyzowac artykul kk, czy prokurator ustali go sobie sam?

    3. Czy skladajac zawiadomienie o przestepstwie mam jakos precyzowac
    sprawce, czy prokurator ustali to sam?

    4. Czy zawiadomienie o przestepstwie sklada sie na jakims formularzu
    (jesli tak - to skad go wziac?), czy na zwyklej kartce papieru (jesli tak
    - to jakie elementy ma zawierac pismo?)?

    Tomasz Kozik

  • 2. Data: 2002-10-01 12:52:07
    Temat: Re: Czy to jest kradziez?
    Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Kozik" <t...@a...edu.pl> napisał w wiadomości
    amu.edu.pl...

    >Na lotnisku tuz przed wsiadaniem do samolotu odebrano mi nóż.

    [ciach]

    >W tej sytuacji majac do wyboru wyrzucic nóż

    Odebrano Ci nóż czy go wyrzuciłeś?

    Jeśli go wyrzuciłeś - możesz mieć tylko do siebie pretensję. Jeśli Ci go
    odebrano - zażądaj zwrotu.

    Będąc na miejscu szefa lotniska, po otrzymaniu wezwania do sądu,
    skierowałbym pozew przeciwny - o próbę zagrożenia bezpieczeństwa lotu przez
    próbę wniesienia niebezpiecznego narzędzia.

    Który proces miałby większą szansę zakończyć się wyrokiem skazującym?

    Dominik Jan Domin

  • 3. Data: 2002-10-01 13:01:13
    Od: "Konrad" <A...@i...com.pl>

> [...]

    >W tej sytuacji majac do wyboru wyrzucic nóż albo nie leciec uwazam, ze
    >zostalem zmuszony do pozbycia sie swojej wlasnosci.

    ---<CIACH>---
    Tomasz Kozik

    Nie wypowiem sie tu jako prawnik, ale na zdrowy rozum skoro wiedzac, ze
    nie wolno zabrac noza na poklad ktos nie stosuje sie do tego powszechnie
    znanego ograniczenia sam moze miec do siebie pretensje. Sluzby chroniace
    lotnisko nie sa od przechowywania nozy i innych zarekwirowanych przedmiotow.
    Kilka lat temu istniala mozliwosc oddania takich przedmiotow do depozytu
    zalodze samolotu i ich odebrania po wyladowaniu, dzis Swiat sie zmienil i
    trzeba pamietac o takich drobiazgach...
    Konrad

  • 4. Data: 2002-10-01 13:28:01
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    Dnia Tue, 1 Oct 2002 15:01:13 +0200 w artykule <anc6dr$n0s$1@korweta.task.gda.pl>
    Konrad <A...@i...com.pl> napisano co następuje:
    > Nie wypowiem sie tu jako prawnik, ale na zdrowy rozum skoro wiedzac, ze
    > nie wolno zabrac noza na poklad ktos nie stosuje sie do tego powszechnie
    > znanego ograniczenia sam moze miec do siebie pretensje. Sluzby chroniace

    Więcej, to jest elementem umowy cywilno-prawnej na którą zgodził się
    kupując bilet.

> [...]
    > zalodze samolotu i ich odebrania po wyladowaniu, dzis Swiat sie zmienil i

    Przed 11 września też często rekwirowali. Znajomy Amerykanin stracił w ten
    sposób w Amsterdamie ulubiony noż kuchenny :)

    --
    Marcin