  • 1. Data: 2008-11-12 16:13:45
    Temat: Czy mam prawo żądać paragonu/faktury?
    Od: ant <a...@0...pl>

    Witam,

    temat Allegro, chcą ode mnie 25zł i straszą sądem. Dałem im już delikatnie
    do zrozumienia (zanim mnie straszyli sądem), że nie przelewam nigdzie
    pieniędzy tylko dlatego, że ktoś/jakiś automat prosi/każe mi to zrobić
    w mailu. Przelewam pieniądze na podstawie rachunków/faktur w formie
    papierowej bądź elektronicznej.

    A oni zamiast mi wyslać rachunek, wysłali mi przedsądowe wezwanie
    do zapłaty. No czyż nie LOL? Jaki oni klienta traktują?

    Mogę od nich żądać tego paragonu?

  • 2. Data: 2008-11-12 16:16:40
    Temat: Re: Czy mam prawo żądać paragonu/faktury?
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 12 Nov 2008 17:13:45 +0100, ant napisał(a):

    (...)
    > Mogę od nich żądać tego paragonu?

    Jak zapłacisz - tak.

    --
    best regards,
    scream

  • 3. Data: 2008-11-12 16:34:28
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On Nov 12, 5:16 pm, scream <n...@p...pl> wrote:
    > Dnia Wed, 12 Nov 2008 17:13:45 +0100, ant napisał(a):
    >
    > (...)

    > Jak zapłacisz - tak.

    Nie masz racji
    Art. 462.
    § 1. Dłużnik, spełniając świadczenie, może żądać od wierzyciela
    pokwitowania.
    § 2. Dłużnik może żądać pokwitowania w szczególnej formie, jeżeli ma w
    tym interes.
    § 3. Koszty pokwitowania ponosi dłużnik, chyba że umówiono się
    inaczej.
    Art. 463.
    Jeżeli wierzyciel odmawia pokwitowania, dłużnik może powstrzymać się
    ze spełnieniem
    świadczenia albo złożyć przedmiot świadczenia do depozytu sądowego.

  • 4. Data: 2008-11-12 17:09:24
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 12 Nov 2008 08:34:28 -0800 (PST), przypadek napisał(a):

    > Nie masz racji

    Mam.

    > Art. 462.
    > § 1. Dłużnik, spełniając świadczenie, może żądać od wierzyciela
    > pokwitowania.
    (...)

    _spełniając świadczenie_
    w prostych słowach - wpłacając kase na konto

    O depozycie sądowym nie ma tu mowy :)

    --
    best regards,
    scream

  • 5. Data: 2008-11-12 18:00:43
    Od: gacek <g...@w...pl>

    ant wrote:
> [...]
    >
    > A oni zamiast mi wyslać rachunek, wysłali mi przedsądowe wezwanie
    > do zapłaty. No czyż nie LOL? Jaki oni klienta traktują?

    a jak kupujesz w sklepie to najpierw prosisz o paragon, czy najpierw
    placisz?

    gacek

  • 6. Data: 2008-11-12 19:09:28
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

> [...]

    > A oni zamiast mi wyslać rachunek, wysłali mi przedsądowe wezwanie
    > do zapłaty. No czyż nie LOL? Jaki oni klienta traktują?

    możesz żądać faktury pro-forma, po wpłynięciu kasy na ich konto mają
    obowiązek w ciągu chyba 7 dni wystawić fakturę lub paragon;
    nie wystawienie dokumentu sprzedaży jest wykroczeniem skarbowym z kks, a
    może nawet przestępstwem.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    http://grupy.3mam.net/ różne tematy

  • 7. Data: 2008-11-12 19:11:39
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy pisze:

> [...]
    > obowiązek w ciągu chyba 7 dni wystawić fakturę lub paragon;
    > nie wystawienie dokumentu sprzedaży jest wykroczeniem skarbowym z kks, a

    Z tym że nie ma obowiązku wystawiania faktur pro forma.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 8. Data: 2008-11-12 19:44:27
    Od: <s...@a...pl>

    > Z tym że nie ma obowiązku wystawiania faktur pro forma.

    A poza tym aukcja i mail o wygraniu aukcji już jest fakturą proformą :)

  • 9. Data: 2008-11-12 20:40:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    s...@a...pl pisze:

    > A poza tym aukcja i mail o wygraniu aukcji już jest fakturą proformą :)

    Ba, nawet rozmowa telefoniczna może być fakturą pro forma :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 10. Data: 2008-11-13 00:02:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Zasadniczo już się wyjaśniło, ale dla porządku jeszcze
    jeden aspekt:

    On Wed, 12 Nov 2008, ant wrote:

> [...]
    > do zrozumienia (zanim mnie straszyli sądem), że nie przelewam nigdzie
    > pieniędzy tylko dlatego, że ktoś/jakiś automat prosi/każe mi to zrobić

    Przecież podstawą zapłacenia nie jest jakiś mail od automatu.
    To nie mail wygenerował ten dług!
    Dług powstał na skutek *umowy* i nie ma manewru - jeśli umowa nie
    zawiera słów "podstawą zapłaty jest prawidłowo wystawiona faktura"
    to podstawą zapłaty jest to co zapisano w umowie, a NIE jakaś
    tam faktura!
    :D

    > Przelewam pieniądze na podstawie rachunków/faktur w formie
    > papierowej bądź elektronicznej.

    Ale Twoje przepisy nie obowiązują polskich sądów ;)

    > No czyż nie LOL? Jaki oni klienta traktują?

    Nim pójdziesz "na noże" to najpierw sprawdź, czy w razie
    pójścia w zaparte mogą Cię poinformować, że owszem, fakturę
    wystawili i można ją odebrać u nich w siedzibie...
    (bo w większości przypadków wystawca MOŻE tak zrobić,
    obowiązek doręczenia istnieje pośrednio tylko w rzadkich
    przypadkach).

    pzdr, Gotfryd