  • 1. Data: 2005-02-19 22:51:19
    Temat: Czy cos takiego moze byc dowodem w sprawie (wydruk z grupy dyskusyjnej)
    Od: "Marek" <m...@g...pl>

    Witam!

    Pytam w imieniu kolego. Mianowicie przegladal akta sprawy i tam natknol sie
    na dowod zlozony przez "poszkodowanego" ktory byl w postacji wydruku wyniku
    wyszukiwania na grupach dyskusyjnych GOOGLE. Chodzi oto czy taki dowod mozna
    podwazyc (np ktos sie podszywal pod niego podajac w czytniku newsow jego
    dane)? Znajomy oczywiscie nie pisal tego co przedstawia dowod wiec
    podejrzewa ze to poszkodowany (badz inna zupelnie opca osoba) te teksty
    napisala. Niestey ja nie wiem dokladnie o jaki watek chodzilo.
    Wiec tu pojawia sie pytanie skad jest pewnosc ze to akurat pisala osoba
    ktora jest podejrzana a nie ktos kto sie za nia podawal?
    Innym ciekawym dowodem (ten dowod to juz przegiecie:) jest wydruk rozmowy
    (wyglada jak wydruk z archiwum GaduGadu) poszkodowanego z podejrzanym gdzie
    podejrzany przyznaje sie do tego co ponoc zrobil (to jak mi opowiadal wogole
    mnie zaskoczylo gdyz takie cos moze zrobic sobie kazdy w jakims prostym
    edytorze z podstawowoymi mozliwosciami formatowania takstu) mnie sie wydaje
    to chore.
    Podsumowujac co moze byc dowodem a co nie lub inaczej jakie warunki musi
    spelniac dowod zeby mogl byc jako taki wykozystany? Gdzie moge o tym
    poczytac - czy jest to gdzies opisane czy tez dowodem moze byc wszystko a
    poprostu oskarzony (lub podejrzany) bedzie musialkazdy taki dowod podwazac?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2005-02-20 06:01:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marek" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    Na podstawie prawidłowo zabezpieczonego wydruku z grupy dyskusyjnej można
    ustalić dokładnie urządzenie, z którego tekst wysłano. Ustalenie osoby
    piszącej jest już o wiele trudniejsze.

  • 3. Data: 2005-02-20 06:17:28
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Marek wrote:
> [...]
    > podwazyc (np ktos sie podszywal pod niego podajac w czytniku newsow jego

    Tak na wstępie: to, że jakieś 'papier' został przez stronę nadesłany i
    trafił do 'teczki' nie musi oznaczać, że sąd w ogóle na rozprawie weźmie
    to pod uwagę.

    [ciach]

    > Wiec tu pojawia sie pytanie skad jest pewnosc ze to akurat pisala osoba
    > ktora jest podejrzana a nie ktos kto sie za nia podawal?

    Sam wydruk żadnej pewności nie daje - najpierw trzeba by wykazać, że
    jest autentyczny, potem wyśledzić źródło wiadomości (znaczy się
    konkretną maszynę), co też nie musi się w 100% udać (czyjś komputer mógł
    mieć np. jakieś 'tyle wejście' albo po prostu nie ma logów w wewnątrz
    jakiejś mini-sieci). Potem, jak już się zawęzi obsazr poszukiwań do
    jednego lub kilku komputerów - trzeba jeszcze znaleźć osobę, która w
    danej chwili przy nim siedziała.

    No, chyba że ktoś używa PGP do podpisywania się :)

> [...]
    > edytorze z podstawowoymi mozliwosciami formatowania takstu) mnie sie wydaje

    Dowód jak dowód - tak samo, jakby ktoś własnymi słowami zeznał, co
    zostało napisane. A zeznanie też jest dowodem. Oczywiście zeznanie może
    okazać się fałszywe.

    > Podsumowujac co moze byc dowodem a co nie lub inaczej jakie warunki musi

    Wszystko może być :)

    > spelniac dowod zeby mogl byc jako taki wykozystany? Gdzie moge o tym

    Sędzia musi ten dowód przyjąć.

  • 4. Data: 2005-02-20 06:53:41
    Od: "smiechu" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > kilku komputerów - trzeba jeszcze znaleźć osobę, która w danej chwili przy
    Poczytaj jeszcze o zmianie adresu fizycznego karty sieciowej(chyba MAC się
    to nazywa) i jeśli w sieci nie ma odpowiednich zarządzanych switchy i logów
    z nich to taki dowód możesz pdważyć (kiedyś kumplowi odcieli za niepłacenie
    sieć a wiedząc że ja rzadko korzystam podpiął się jako "ja" zmieniając MAC)
    Pozdro
    smiechu

  • 5. Data: 2005-02-20 07:53:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cv99cu$n4j$1@nemesis.news.tpi.pl>, Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "Marek" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Na podstawie prawidłowo zabezpieczonego wydruku z grupy dyskusyjnej można
    > ustalić dokładnie urządzenie, z którego tekst wysłano. Ustalenie osoby

    Gwoli ścisłości: nie można. Ani urządzenia ani niczego co z nim jest
    związane w sposób umozliwiajacy jego bezwzględną identyfikację. Można co
    najwyżej domniemywać biorąc pod uwagę takie a nie inne założenia.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2005-02-20 08:13:44
    Od: "Marek" <m...@g...pl>

    > Na podstawie prawidłowo zabezpieczonego wydruku z grupy dyskusyjnej można
    > ustalić dokładnie urządzenie, z którego tekst wysłano. Ustalenie osoby
    > piszącej jest już o wiele trudniejsze.

    Tak zakladam ze jezeli post jest jeszcze na serwerze to faktycznie jego IP
    mozna ustalic (nadawcy) Aczkolwiek w goglach nie widzalem opcji pokazywania
    zrodla wiadomosci (wydaje mi sie ze oni tego nie archiwizuja b ow sumie
    interesuje ich tylko tresc :)

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2005-02-20 08:40:29
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Marek napisał(a):

> [...]
    > zrodla wiadomosci (wydaje mi sie ze oni tego nie archiwizuja b ow sumie

    http://tinyurl.com/5kdgd

    M.

  • 8. Data: 2005-02-20 09:06:22
    Od: "Artur M. Piwko" <p...@p...kielce.pl>

    In the darkest hour on Sun, 20 Feb 2005 07:53:41 +0100,
    smiechu <s...@p...onet.pl> screamed:
    > Poczytaj jeszcze o zmianie adresu fizycznego karty sieciowej(chyba MAC się
    > to nazywa)

    A ty poczytaj jaki zasięg ma adres fizyczny.

    > i jeśli w sieci nie ma odpowiednich zarządzanych switchy i logów
    > z nich to taki dowód możesz pdważyć (kiedyś kumplowi odcieli za niepłacenie
    > sieć a wiedząc że ja rzadko korzystam podpiął się jako "ja" zmieniając MAC)

    Przy odpowiedniej konfiguracji nie podpiąłby się. Ogólnie kwestia dotarcia
    do źródła zależy w głównej mierze od konfiguracji ostatniej mili.

    Artur

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:223B ]
    [ 10:04:27 user up 10528 days, 21:59, 1 user, load average: 0.06, 0.06, 0.06 ]

    "Onanizm to uprawianie seksu na własną rękę."

  • 9. Data: 2005-02-20 11:12:02
    Od: "Marek" <m...@g...pl>

    > http://tinyurl.com/5kdgd

    Ok czyli sa adresy IP i wszystko ladnie... Tylko jak udowodnic danej osobie
    kto z tego adresu kozystal (zalozny adres dynamiczny) ze stalym adresem IP.
    Ale nie zmienia to faktu ze ktos mogl (np z tej samej sieci) podlaczyc sie
    pod ten adres (jezeli konfiuracja sieci umozliwia cos takiego). W zakaldanym
    przezemnie przypadku (i powiedzmy braku danych logow z rutera/serwera)
    ciezko jest cos takiego okreslic. Inna sprawa jak np w sieci sa konieczne
    umowy na kozystanie ze stalego IP i wiadomosci sa z takiego IP a dany
    uzytkownik ktory jest podejrzany nie mial takiej umowy to co wowcas sie
    dzieje? Tak mnie to zastanawia.
    Napewno temat jest ciekawy :)
    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2005-02-20 11:57:47
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > umowy na kozystanie ze stalego IP i wiadomosci sa z takiego IP a dany
    > uzytkownik ktory jest podejrzany nie mial takiej umowy to co wowcas sie

    jezeli adres przydzielany jest dynamicznie, informacje kto z niego wtedy
    korzystal zostana podane przez TPsa.

    P.