  • 1. Data: 2005-02-19 19:35:14
    Temat: rekojmia za wade przy zakupie auta (bez)wypadkowego
    Od: MIET <G...@b...emaila.pl>

    Witam

    Czy ktos moze ma cos wiecej pojecia na temat spraw z tytulu Art.
    556. § 1, a takze Art. 558. § 2 KC? Na umowie bylo wyraznie napisane, ze
    auto jest bezwypadkowe, natomiast w zaprzyjaznionej renomowanej stacji
    kontroli pojadow, z ktorej dostalem dokument ogledzin auta, dowiedzialem
    sie iz jest ono po powaznym wypadku. Dostalem to takze na pismie od
    diagnosty.
    Zaczerpnalem informacji u radcy prawnego oraz innego znajomego prawnika
    praktykujacego. Chcialbym sie upewnic. Moze jest tu ktos, kto zna
    podobna sytuacje?
    Chodzi mi generalnie o to ile ewentualnie w sadzie faktycznie trwaja
    takie sprawy i jakich kosztow moze sie spodziewac osoba, ktora nie
    zechce isc na ugode, a sprzedala faktycznie samochod z wada fizyczna, a
    takze zataila ja podstepnie(?), zapewniajac przy tym, iz auto tej
    istotnej wady nie posiada. Nie wnikam czy wiedziala o tym czy nie. Mogla
    byc nieswiadoma, ale wowczas piszac to na umowie, zapewniala mnie, ze
    tej wady nie ma.
    Z tego, co mi wiadomo nie pisze sie takich rzeczy, bo podpisuje sie
    na siebie swoisty wyrok nie bedac pierwszym wlascicielem. Tak samo nie
    pisze sie, ze poduszki powietrzne sa sprawne, czyz nie?

  • 2. Data: 2005-02-19 19:51:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "MIET" <G...@b...emaila.pl> napisał w wiadomości

    Jeśli w umowie jest wpisane, że samochód jest bezwypadkowy albo w jakiś inny
    sposób jesteś w stanie dowieść, ze sprzedający Cię o tym zapewniał, a nadto
    zdołasz dowieść, że sprzedający o tym wiedział, to szanse na wygranie są
    spore. Zresztą w takim stanie rzeczy spokojnie można by złożyć zawiadomienie
    o przestępstwie oszustwa, a nie bawić się w postępowanie cywilne. Pytanie,
    czy jesteś w stanie dowieść tych dwóch wymienionych przeze mnie
    okoliczności.

    Komentarza wymaga zwłaszcza świadomość sprzedającego. nie wystarczy dowieść,
    że samochód był faktycznie po wypadku. Trzeba dowieść, że on o tym wiedział.
    A przecież mógł zostać wprowadzony w błąd przez poprzedniego właściciela i
    swoje zapewnienie składać w dobrej wierze. Jeśli tej złej wiary nie uda się
    dowieść, to pozostaje droga cywilna. No bo niezależnie od tego, czy
    sprzedający wiedział, czy nie o wadzie, to wada ta jest. Tutaj już
    wystarczy, ze potrafisz dowieść, ze zapewniał Cię o bezwypadkowości
    samochodu.

  • 3. Data: 2005-02-19 20:19:01
    Od: MIET <G...@b...emaila.pl>

    Dzieki za odpisanie. Napisze (moze) troche wiecej informacji.

> [...]
    > o przestępstwie oszustwa, a nie bawić się w postępowanie cywilne. Pytanie,
    > czy jesteś w stanie dowieść tych dwóch wymienionych przeze mnie

    Z wygladu (mam dobre serce) sa to ludzie raczej uczciwi, chociaz po tym
    zakupie moge miec mieszane uczucia. Wydaje mi sie ze mogli nie wiedziec,
    aczkolwiek nie znaczy to, ze wada istnieje. Dla mnie jest to bardzo
    istotna wada i zmniejsza niewatpliwie wartosc pojazdu (tylko o ile
    procent). Dodatkowo na stacji diagnostycznej zostalem pisemnie
    poinformowany, ze naprawa po wypadku zostala wykonana nieprawidlowo.

> [...]
    > sprzedający wiedział, czy nie o wadzie, to wada ta jest. Tutaj już
    > wystarczy, ze potrafisz dowieść, ze zapewniał Cię o bezwypadkowości

    Poprzednim wlascicielem byl jego znajomy, co moze dzialac na jego
    niekorzysc, gdyz znajomym raczej sie mowi o tym. Wowczas jego znajomy
    musialby zeznac, iz nie poinformowal go o tym fakcie.
    Rozumiem, ze mogl dzialac w dobrej wierze, nie wiedzac nic o historii
    auta, jednakze zapewnial mnie o bezwypadkowosci pojazdu wpisujac na
    umowie kupna-sprzedazy BEZWYPADKOWY.
    Dla mnie jest bardzo istotny ten fakt, bo troche boje sie teraz wsiadac
    do tego samochodu, zwlaszcza ze nie wiem czy nie zostala zaburzona
    geometria pojazdu, pomijajac fakt, ze serwisant wskazal mi palcem
    elementy spawane.
    Wstepne badania diagnostyczne potwierdzaja nieprawidlowo ustawiona
    zbieznosc, co przy uszkodzeniu szkieletu pojazdu moze nie dac sie nigdy
    wyregulowac. Zatem wydaje sie, ze moglbym odstapic od umowy stosujac
    Art. 556 i 560. Wady tej nie da sie usunac.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-02-19 20:24:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > wyregulowac. Zatem wydaje sie, ze moglbym odstapic od umowy stosujac
    > Art. 556 i 560. Wady tej nie da sie usunac.

    Od strony cywilnej raczej sprawę masz wygraną, zwłaszcza, jak nie minęło na
    tyle długo od transakcji, by można było podejrzewać, że to Ty miałeś nim
    wypadek. Od strony karnej, to już inna sprawa.

  • 5. Data: 2005-02-19 20:38:23
    Od: MIET <G...@b...emaila.pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Od strony cywilnej raczej sprawę masz wygraną, zwłaszcza, jak nie minęło na
    > tyle długo od transakcji, by można było podejrzewać, że to Ty miałeś nim
    > wypadek. Od strony karnej, to już inna sprawa.

    Minelo raptem 6 dni od zakupu kiedy wada zostala wykryta. Jeszcze nie
    zdazylem go zarejestrowac na siebie.

  • 6. Data: 2005-02-20 12:23:45
    Od: rajusan <b...@p...fm>

    MIET napisał(a):

    > Minelo raptem 6 dni od zakupu kiedy wada zostala wykryta. Jeszcze nie
    > zdazylem go zarejestrowac na siebie.
    To g nie rejestruj tylko walcz o swoje!
    Bezpieczenstwo jest najwazniejsze, a swiadomosc o tym ze jedziesz autem
    kotre moze jet zespawane z kilku innych na pewno dziala przygnebiajaco.
    Ja bym sie bal jezdzic takim autem.
    A to ze poprzedni wlasciciel nie wiedzialem nic nie zmienia.
    Pozdrawiam i zycze szybkiego rozwiazania sprawy z pozytywnym skutkiem!
    rajusan