  • 111. Data: 2014-05-18 19:09:34
    Temat: Re: Czy Polska to pa stwo prawa
    Od: Alojzy Bomba <p...@w...pl>

    On 18/05/14 19:04, Andrzej Lawa wrote:

    > Nie, sąd w razie sporu zastosuje Kodeks Cywilny itepe - kwestia
    > reprezentacji ma znaczenie tylko i wyłącznie przy stwierdzaniu strony
    > umowy.
    >
    > Jeśli w toku postępowania okaże się, że dany reprezentant KRK nie miał
    > tak naprawdę prawa do zawarcia umowy - różnica jest tylko taka że
    > zamiast ścigać KRK jako firmę ścigasz prywatnie tę osobę (ba, może to
    > podpaść nawet pod oszustwo).

    Nie mówimy o skutkach wadliwej reprezentacji. Mówimy o tym skąd sąd wie,
    że była ona wadliwa.
    Sąd zastosuje kodeks cywilny, konkordat i ustawę o stosunku państwa do
    kościoła katolickiego jak i masę innych ustaw. Na ich podstawie oceni
    kwestie związane z osobowością kościelnej osoby prawnej korzystając z
    prawa kanonicznego. Czyli zastosuje przepisy prawa kanonicznego.
    Czytałeś wyrok SN przeze mnie wklejony?

    Pytam po raz kolejny: czy znasz prawo prywatne międzynarodowe?

  • 112. Data: 2014-05-18 19:10:38
    Od: Alojzy Bomba <p...@w...pl>

    On 18/05/14 19:05, Andrzej Lawa wrote:

    > Bo ktoś, kto chce być członkiem KRK pod "prawo" kanoniczne już podlega.

    Zawierasz z parafią umowę pożyczki i stajesz się członkiem kościoła
    katolickiego?

  • 113. Data: 2014-05-18 19:12:51
    Od: Alojzy Bomba <p...@w...pl>

    On 18/05/14 19:09, Andrzej Lawa wrote:

    > Nie, sąd zastosuje Kodeks Cywilny.
    >
    > Bo nawet jeśli się okaże, że dany Facet w Czerni nie miał prawa zawrzeć
    > jakiejś umowy, to zmienia się tylko strona sprawy - zamiast określonej
    > filii KRK stroną staje się ta jedna osoba fizyczna, która jeszcze może
    > zacząć odpowiadać karnie za wprowadzenie w błąd.

    Się okaże. Jesteś cudowny. Się okaże :DDD
    A skąd "się okaże"? "Się okaże" po zastosowaniu przepisów prawa
    kanonicznego przez sąd.

  • 114. Data: 2014-05-18 19:15:26
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 18.05.2014 19:09, Alojzy Bomba pisze:

    > Nie mówimy o skutkach wadliwej reprezentacji. Mówimy o tym skąd sąd wie,
    > że była ona wadliwa.

    Sięgając do 'statutu' firmy "KRK" czyli do "prawa" kanonicznego. A
    ponieważ jest do zasadniczo dokument wewnętrzny KRK to "niewierna"
    strona umowy może zupełnie go nie znać - zatem jeśli przypadkiem okaże
    się, że ktoś z KRK wprowadził w błąd twierdząc, że ma prawo do
    reprezentacji w danej umowie, to pięknie podkłada się pod paragraf o
    oszustwo.

    [ciach]

    > Pytam po raz kolejny: czy znasz prawo prywatne międzynarodowe?

    Czego nie rozumiesz w mojej odpowiedzi?

  • 115. Data: 2014-05-18 19:22:06
    Od: Alojzy Bomba <p...@w...pl>

    On 18/05/14 19:15, Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    > się, że ktoś z KRK wprowadził w błąd twierdząc, że ma prawo do
    > reprezentacji w danej umowie, to pięknie podkłada się pod paragraf o

    Ale dotyczy to również osób podających się za osoby prawne spółek
    handlowych. Ignorantia iuris nocet i w obecnym stanie prawnym w sądzie
    cywilnym nie możesz powiedzieć, że jesteś niewierzący i nie znasz
    przepisów dotyczących osobowości prawnej kontrahenta. W cytowanym wyroku
    SN strona "niewierna" nie uważała za stosowne poznać tych przepisów
    przed zawarciem umowy i przegrała sprawę. Po drugie sprawą o oszustwo
    nie naprawisz wadliwej reprezentacji.

    > [ciach]

    > Czego nie rozumiesz w mojej odpowiedzi?

    Nie było żadnej odpowiedzi na zadane wyżej pytanie.
    Możliwe odpowiedzi to "znam" albo "nie znam".

  • 116. Data: 2014-05-18 19:38:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 18.05.2014 19:10, Alojzy Bomba pisze:

    > Zawierasz z parafią umowę pożyczki i stajesz się członkiem kościoła
    > katolickiego?

    Ty udajesz idiotę?

    Pytałeś się, dlaczego używam słowa "związek" a nie tylko "umowa" -
    odpowiedziałem, dlaczego: bo ktoś może nie chcieć zawierać żadnej umowy
    tylko się zapisać.

    Teraz jasne, cz nadal masz jakiś problem?

  • 117. Data: 2014-05-18 19:40:55
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 18.05.2014 19:22, Alojzy Bomba pisze:

> [...]
    > cywilnym nie możesz powiedzieć, że jesteś niewierzący i nie znasz
    > przepisów dotyczących osobowości prawnej kontrahenta. W cytowanym wyroku

    Ależ mogę, bo "prawo" kanoniczne nie jest publikowane w Dzienniku Ustaw
    ani w żadnym innym urzędowo usankcjonowanym źródle.

    > SN strona "niewierna" nie uważała za stosowne poznać tych przepisów
    > przed zawarciem umowy i przegrała sprawę. Po drugie sprawą o oszustwo
    > nie naprawisz wadliwej reprezentacji.

    Ale odzyskam pieniądze - księża mają przecież i swój prywatny (i
    nierzadko całkiem spory) majątek oraz dochód.

    > Nie było żadnej odpowiedzi na zadane wyżej pytanie.

    Bo pytanie nie miało związku z wątkiem.

    > Możliwe odpowiedzi to "znam" albo "nie znam".

    Nie na pamięć, ale znam. I?

  • 118. Data: 2014-05-18 19:42:58
    Od: Alojzy Bomba <p...@w...pl>

    On 18/05/14 19:38, Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    > tylko się zapisać.
    >
    > Teraz jasne, cz nadal masz jakiś problem?

    Tak, mam problem. Dyskutujemy w związku z tym:

    > Zawierając umowę z parafią musisz znać przepisy prawa kanonicznego,
    > aby być pewnym, że umowa będzie ważna.

    Co za bzdura.

    Ale OK, niech ci będzie: podaj przykład takiej potencjalnie nieważnej
    umowy, którą może z parafią zawierać "niewierny"

    Chodziło o umowę, nie o "związek" i nie o abonament RTV.

  • 119. Data: 2014-05-18 19:51:05
    Od: Alojzy Bomba <p...@w...pl>

    On 18/05/14 19:40, Andrzej Lawa wrote:

    > Ależ mogę, bo "prawo" kanoniczne nie jest publikowane w Dzienniku Ustaw
    > ani w żadnym innym urzędowo usankcjonowanym źródle.

    Ależ nie możesz bo prawo polskie publikowane w Dz.U. nie wprost do niego
    odsyła. Zresztą sędzie wrzuci w lexa problem i wyskoczy mu wyrok
    SN przeze mnie wklejony. Powiesz, że nie musisz znać przepisów prawa
    kanonicznego a on, że nie musisz również wygrać. W ogóle prawa nie
    trzeba znać, ale to może się wiązać z przegrywaniem spraw w sądach.

    > Ale odzyskam pieniądze - księża mają przecież i swój prywatny (i
    > nierzadko całkiem spory) majątek oraz dochód.

    Odzyskasz albo nie odzyskasz. Trafisz na biednego proboszcza i tyle.
    W tamtej sprawie chodziło o zapłatę 217.000 zł

    > Bo pytanie nie miało związku z wątkiem.

    > Nie na pamięć, ale znam. I?

    Ale chyba go nie rozumiesz bo jakbyś rozumiał to pojąłbyś analogię
    między kościelnymi osobami prawnymi i koniecznością stosowania prawa
    kanonicznego dla oceny np. reprezentacji a obcymi osobami prawnymi
    i koniecznością stosowania obcego prawa. Zresztą tak ciężko się z tobą
    dyskutuje, że chyba mijasz się z prawdą.

  • 120. Data: 2014-05-18 20:49:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Alojzy Bomba" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie jest wewnętrznym dokumentem Kościoła Katolickiego. Nie od chwili gdy
    > na jego podstawie inkorporuje się osoby prawne uznane w polskim systemie
    > prawnym. Czytałeś wyrok SN, który wkleiłem na początku?

    Nie czytałem. Ale nie został opublikowany w Dzienniku Urzędowym, a to
    choćby samo w sobie pooduje, że trudno oczekwiać, by ludzie go
    przestrzegali.

    > Równie dobrze możesz mówić, że znajomość KSH jest niepotrzebna jak się
    > wchodzi w stosunku ze spółkami regulowanymi w KSH. W razie sporu co do
    > reprezentacji kościelnej osoby prawnej polski sąd zastosuje stosowną
    > część prawa kanonicznego. SN tak zrobił. Tak zrobił również wskazany w
    > cytowanych wyroku sąd apelacyjny.

    I w mojej ocenie popełnił błąd. Wyrok jest wiążący tylko w tamej sparwie i
    nie mam zamiaru go powielać.