  • 1. Data: 2003-11-09 23:30:49
    Temat: Cesja warunkowa wierzytelnosci z 444 KC (dopuszczalna czy nie?) cdn.
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Rozwazmy nastepujacy kazus:
    Osobie A zostala wyrzadzona szkoda na zdrowiu. Zaluzmy ze jest to osoba w
    zaawansowanym wieku, bez rodziny, znajomych itd. Mieszka samotnie. Na skutek
    zdarzenia ma polamane obie rece. Nie moze normalnie funkcjonowac (nie zrobi
    sobie nawet herbaty).
    Osoba B zawiera z osoba A umowe na mocy ktorej opiekuje sie osoba A, wozi ja
    samochodem do lekarza, kupuje leki itp a w zamian zawiera umowe cesji np 10%
    wierzytelnosci przyslugujacej A wobec sprawcy szkody. Umowa zawierana jest
    pod warunkiem ze sad zasadzi prawomocnym wyrokiem odszkodowanie. Innymi
    slowy gdy sad zasadzi odszkodowanie dla A osoba B nabedzie 10% odszkodowania
    od A w zamian za opieke. Gdy sad nie uwzgledni powodztwa A osoba B nie
    bedzie domagala sie wynagrodzenia za opieke (np. ma dobre serce i wie ze A
    nie bedzie miala z czego zaplacic w przypadku przegranej)

    I teraz pytanie: czy taka umowa miedzy A iB jest mozliwa?

  • 2. Data: 2003-11-10 01:47:38
    Od: "P N" <p...@g...pl>

    NoMAD <l...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > nie bedzie miala z czego zaplacic w przypadku przegranej)
    >
    > I teraz pytanie: czy taka umowa miedzy A iB jest mozliwa?

    No wiec wierzytelnosc z art 444 po prostu zostala z gory przez ustawodawce
    przekreslona jesli chodzi o ich zbywanie nawet pod warunkiem niezaleznie pod
    jakim tytulem.Tak wiec mamy tu sprzeciw ustawy. Po prostu ustawodawca
    potraktowal te roszczenia jako scisle zwiazane z osobą
    poszkodowanego.Popatrzylem w ksiazke Mojaka "Obrót
    wierzytelnosciami",popatrzylem w komentarz Becka i po prostu stoi tam taka
    wlasnie sucha informacja,nie ma w ogole zadnego teoretyzowania w tym temacie.

    Ja w takiej sytuacji bym ominął w sposób jak najbardziej legalny zakaz z art
    449 w ten sposób,że lepiej dla osoby B by było gdyby zawarła jakąś warunkową
    umowę nienazwaną "o opiekę" że w razie spełnienia sie warunku dostanie 10% z
    przyznanej renty osoby A jako świadczenie wzajemne za tą opiekę.

  • 3. Data: 2003-11-10 09:42:51
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "P N" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wierzytelnosciami",popatrzylem w komentarz Becka i po prostu stoi tam taka
    > wlasnie sucha informacja,nie ma w ogole zadnego teoretyzowania w tym

    No wlasnie. Ja w zasadzie mam takie same zdanie na ten temat ale nie daje mi
    to spokoju...

> [...]
    > umowę nienazwaną "o opiekę" że w razie spełnienia sie warunku dostanie 10%
    > przyznanej renty osoby A jako świadczenie wzajemne za tą opiekę.

    No wlasnie. Tyle tylko ze jakbys tej umowy nie nazwal to wyglada na cesje
    warunkowa... :-))) (65 par 2 KC).
    A moze wyjsciem byloby zamiast cesji warunkowej jako umowy co do zasady
    zobowiazujaco-rozporzadzajacej zawarcie umowy zobowiazujacej do dokonania
    cesji (510 par1 in fine) a pozniej tzn po wydaniu wyroku ew przelanie
    wierzytelnosci jako czynnosci rozporzadzajacej (510 par 2).
    To chyba bedzie zgodne z ustawa... Bo w mysl art 444 niedopuszczalne jest
    zbycie roszczenia a nie zobowiazanie do jego zbycia w przyszlosci. Co o tym
    myslisz?

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2003-11-10 11:08:55
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik "NoMAD" <l...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "P N" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > No wlasnie. Tyle tylko ze jakbys tej umowy nie nazwal to wyglada na cesje
    > warunkowa... :-))) (65 par 2 KC).

    E tam.

    Co Ty kombinujesz? Poo prostu zamiast cedować warunkowo wierzytelność po
    prostu zobowiazanie do świaczenia pieniężnego ustalanego według podanego
    stos. proc.. Znasz li brzytwę Ockhama?

    Po co ci ta cesja???

    Depi.

  • 5. Data: 2003-11-10 20:16:43
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "Marcin Olender" <d...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Co Ty kombinujesz? Poo prostu zamiast cedować warunkowo wierzytelność po
    > prostu zobowiazanie do świaczenia pieniężnego ustalanego według podanego

    Nie bardzo rozumiem...

    > Po co ci ta cesja???

    Jak w temacie. Kwestia teoretyczna ktora chodzi mi po glowie :-)