  • 1. Data: 2009-07-19 10:45:57
    Temat: "Rada Miasta" czy "Rada Miejska"?
    Od: "adam" <a...@p...onet.pl>

    Jest miasto na prawach powiatu. W miescie tym jest samorzad wyloniony z wyborow,
    w sklad ktorego wchodzi prezydent i Rada. Jaka nazwa powinno okreslac sie taka
    Rade, "Rada Miasta" czy "Rada Miejska"?
    Tu sa przepisy na ten temat, ale wprowadzaja raczej metlik:

    USTAWA o samorządzie powiatowym
    Art. 92. 1. Funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje:
    1) rada miasta,
    2) prezydent miasta.
    2. Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach
    określonych w tej ustawie.
    3. Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład,
    liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania
    nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym.

    USTAWA o samorządzie gminnym
    Art. 15. 1. Organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy.
    2. Jeżeli siedziba rady gminy znajduje się w mieście położonym na terytorium tej
    gminy, rada nosi nazwę rady miejskiej.

    Adam

  • 2. Data: 2009-07-19 11:07:13
    Temat: Re: "Rada Miasta" czy "Rada Miejska"?
    Od: kuba <j...@g...com>

    adam pisze:
> [...]
    > 2. Jeżeli siedziba rady gminy znajduje się w mieście położonym na terytorium tej

    Z tego by wynikało, że powinna się nazywać "radą miasta", a nie "radą
    miejską", choć nie do końca jest dla mnie jasne odesłanie do "nazwy" w
    art. 92 ust. 3 Ustawy o samorządzie powiatowym.

    W związku z tym ja bym powiedział: Rada Miasta stołecznego Warszawy;
    Rada Miasta Siemianowic Śląskich; ale np. - Rada Miejska w Stargardzie
    Szczecińskim.

    Podejrzewam, że w praktyce mało kto się tym przejmuje...;)

    pozdrawiam
    kuba

  • 3. Data: 2009-07-19 11:42:00
    Od: "adam" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > W związku z tym ja bym powiedział: Rada Miasta stołecznego Warszawy;
    > Rada Miasta Siemianowic Śląskich; ale np. - Rada Miejska w Stargardzie

    Wg wikipedii:
    Rada gminy &#8211; organ stanowiący i kontrolny gminy. Jeżeli siedziba rady gminy
    znajduje się w mieście położonym na terytorium tej gminy, to rada nosi nazwę
    rady miejskiej; w gminach miejskich jest to rada miasta.

  • 4. Data: 2009-07-19 12:20:49
    Od: kuba <j...@g...com>

    adam pisze:

    > w gminach miejskich jest to rada miasta.

    Wg mojej wiedzy, to stwierdzenie jest pozbawione podstawy prawnej. Art.
    15 Ustawy o SG obejmuje swoją hipotezą nie tylko gminy miejsko-wiejskie,
    ale także miejskie. A zatem powinna być rada miejska, a nie rada miasta.

    kuba

  • 5. Data: 2009-07-19 23:40:06
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Dnia Sun, 19 Jul 2009 13:07:13 +0200, kuba napisał(a):

    > ja bym powiedział: Rada Miasta stołecznego Warszawy;
    > Rada Miasta Siemianowic Śląskich;

    A tak BTW, dlaczego 'Rada Miasta Warszaw_y_' i 'Prezydent Miasta
    Poznani_a_' a nie '... Miasta Warszaw_a_'. Zgrzyta mi to jakoś w uszach a
    podobno poprawnym jest.

    --
    pozdro
    poreba

  • 6. Data: 2009-07-20 09:25:15
    Od: kuba <j...@g...com>

    poreba pisze:

    > A tak BTW, dlaczego 'Rada Miasta Warszaw_y_' i 'Prezydent Miasta
    > Poznani_a_' a nie '... Miasta Warszaw_a_'. Zgrzyta mi to jakoś w uszach a
    > podobno poprawnym jest.

    Na właśnie dlatego tak jest, że jest to poprawnie ;>

    --
    kuba

  • 7. Data: 2009-07-20 17:24:43
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Dnia Mon, 20 Jul 2009 11:25:15 +0200, kuba napisał(a):

    > Na właśnie dlatego tak jest, że jest to poprawnie ;>

    Rano, po chwili zastanowienia, i odmianie przez
    przypadki jest to dla mnie już jasne dlaczego
    właśnie tak jest poprawnie.
    A zgrzytało mi bo regionalizmy
    piętno na języku odciskają ;-)

    --