  • 1. Data: 2009-07-19 10:23:57
    Temat: Jeden wlasciciel zalega za kilka lokali.
    Od: " JaC" <p...@p...onet.pl>

    Jeden wlasciciel czterech lokali mieszkalnych - zagraniczna osoba prawna,
    spółka - zalega na ogólną sumę kilkudziesięciu tysięcy złotych z tytułu opłat
    na koszty zarządu nieruchomością wspólną oraz kosztów utrzymania jego lokali.

    Po prostu od czasu oddania lokali do użytku jeszcze w ubiegłym roku i
    przewłaszczenia za aktami notarialnymi owa zagraniczna spółka nie wpłaciła ani
    jednej zaliczki miesięcznej za żaden z czterech lokali.

    Wspólnota mieszkaniowa rozpoczęła odzyskiwanie należności wystawiając wezwanie
    do zapłaty, lecz pojawił sie nowy wątek: spółka chce obecnie zbyć jeden z
    lokali i prosi administrację o odpowiednie zaświadczenie o niezaleganiu,
    wystawione dla tego konkretnego (jednego z czterech posiadanych przez spółkę)
    lokalu, przy czym spółka jest gotowa uregulować od ręki zaległości, ale właśnie
    ograniczające się do jednego lokalu, z uwagi na umówiony juz termin aktu
    notarialnego z potencjalnym nabywcą.

    Wspólnota zamierza odmówić wystawienia zaświadczenia dla jednego lokalu i chce
    potraktować zaległość jako łączny dług jednego właściciela.

    Pytanie: jak odnosi się do powyższego prawo cywilne?

    Ustawa o własności lokali nie daje wprost wskazówek w takiej sprawie.

  • 2. Data: 2009-07-19 10:39:43
    Temat: Re: Jeden wlasciciel zalega za kilka lokali.
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    JaC wyskrobał(a):
> [...]
    >
    > Pytanie: jak odnosi się do powyższego prawo cywilne?
    >
    > Ustawa o własności lokali nie daje wprost wskazówek w takiej sprawie.

    Wspólnota nie ma obowiązku wystawiania zaświadczenia o niezaleganiu z
    opłatami. W ogóle takie zaświdczenie jest w zasadzie poza zakresem
    normowania przez prawo. Potrzebne jest sprzedającemu by upewnić kupującego,
    że nie pcha się w zadłużony lokal (inna sprawa, że zadłużenie ciąży na
    właścicielu, a nie na lokalu).

    Zatem Wspólnota jak najbardziej ma (i w swoim interesie powinna) potargować
    się o to zaświadczenie i uzależnić jego wystawienie od spłaty zadłużenia za
    wszystkie lokale. Spółka nie ma możliwości wymóc jego wystawienia. Ba,
    wszcząłbym nawet postępowanie upominawcze w tej sprawie.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2009-07-19 10:44:35
    Od: kuba <j...@g...com>

    JaC pisze:
> [...]
    > potraktować zaległość jako łączny dług jednego właściciela.
    >
    > Pytanie: jak odnosi się do powyższego prawo cywilne?

    Wspólnota nie ma racji w tym przypadku. Zaległości za każdy z lokali są
    osobnymi długami, bo wynikają z odrębnych stosunków zobowiązaniowych. W
    kwestii zapłaty - patrz. art 451 KC. W skrócie - dłużnik ma prawo
    wyboru, który dług chce zaspokoić.

    pozdrawiam
    kuba

  • 4. Data: 2009-07-19 10:56:46
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sun, 19 Jul 2009 12:44:35 +0200, kuba napisał(a):

> [...]
    > osobnymi długami, bo wynikają z odrębnych stosunków zobowiązaniowych. W
    > kwestii zapłaty - patrz. art 451 KC. W skrócie - dłużnik ma prawo

    Ale są dalsze pytania:

    1. Czy wspólnota ma obowiązek wystawić takie zaświadczenie?

    2. Jeśli tak, to czy może na nim zawrzeć informację, że właściciel ma
    inne długi i przytoczyć art. 527 KC?

  • 5. Data: 2009-07-19 11:12:53
    Od: kuba <j...@g...com>

    jureq pisze:

    > Ale są dalsze pytania:
    >
    > 1. Czy wspólnota ma obowiązek wystawić takie zaświadczenie?
    >
    > 2. Jeśli tak, to czy może na nim zawrzeć informację, że właściciel ma
    > inne długi i przytoczyć art. 527 KC?

    .B:artek. odpowiedział na to pytanie. W związku z tym, wspólnota może
    uzależnić wydanie tego papieru od czegokolwiek i napisać tam cokolwiek.

    Moja wypowiedziedź odnosiła się tylko do kwestii "potraktowania długów
    jako łącznych".

    pozdrawiam
    kuba

  • 6. Data: 2009-07-19 13:21:40
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    kuba pisze:

> [...]
    > osobnymi długami, bo wynikają z odrębnych stosunków zobowiązaniowych. W
    > kwestii zapłaty - patrz. art 451 KC. W skrócie - dłużnik ma prawo

    Jeśli jednak tego nie określi dokładnie (np. przelewem o tytule
    "zaległości za lokal XXX/YYY za miesiące A, B i C"), spółka może sobie
    wpłacone pieniądze zaksięgować na co chce, w szczególności najpierw na
    odsetki.

    =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \