  • 1. Data: 2009-07-19 11:52:09
    Temat: Pozytki z neruchomosci - od kiedy ?
    Od: " JaC" <p...@p...onet.pl>

    Osoba fizyczna z chwilą zawarcia umowy przedwstępnej w 2007 roku zapłaciła
    deweloperowi za swój współudział w działce gruntu (droga dojazdowa do
    nieruchomości), w 2008 r. zawarła akt notarialny wstępny (zawiadomiona gmina z
    uwagi na prawo do pierwokupu), jeszcze w 2008 r. gmina nie skorzystała z prawa
    pierwokupu, i kolejno już w 2009 r. osoba fizyczna zawarła akt notarialny
    ostateczny.

    Od około połowy 2008 r. inny współwłaściciel tej działki gruntu osoba prawna
    uzyskuje z tejże działki przychód / dochód (nota bene bez odpowiedniej zgody
    pozostałych współwłaścicieli).

    Czy i za jaki okres osoba fizyczna może zażądać jako współwłaściciel działki
    gruntu od owej osoby prawnej rachunku z zarządu ?

    Od jakiej daty część przychodu / dochodu powinna być udziałem osoby fizycznej ?
    JaC

  • 2. Data: 2009-07-19 12:15:27
    Temat: Re: Pozytki z neruchomosci - od kiedy ?
    Od: kuba <j...@g...com>

    JaC pisze:
> [...]
    > gruntu od owej osoby prawnej rachunku z zarządu ?
    >
    > Od jakiej daty część przychodu / dochodu powinna być udziałem osoby fizycznej ?

    Co do zasady od chwili wydania nieruchomości (art. 548 KC), z tym że
    wydaje się, że wydanie nie może w tym przypadku nastąpić przed
    przeniesieniem prawa własności, co miało miejsce z chwilą zawarcia
    ostatecznej umowy w formie aktu notarialnego.

    Rachunku z zarządu można więc żądać na podst. art 208 KC; powinien on
    moim zdaniem obejmować okres, za który współwłaścicielowi należą się
    pożytki.

    kuba

  • 3. Data: 2009-07-20 16:40:07
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Dzięki.
    Akurat w przypadku nieruchomości wydanie (np. za protokołem odbioru) następuje bardzo
    często przez zawarciem umowy notarialnej ostatecznej.
    JaC

    -----