  • 1. Data: 2005-05-19 18:55:46
    Temat: Pytanie laika.
    Od: "Ajgor" <a...@w...pl>

    Mam pytanko. Nie potrzebne mi to do niczego, ale lubie rozumiec, co slysze
    na przyklad w wiadomosciach.
    Co to znaczy, ze wyrok jest prawomocny, lub nieprawomocny? Czym to sie
    rozni, i po co jest takie rozgraniczenie?

  • 2. Data: 2005-05-19 19:26:08
    Temat: Re: Pytanie laika.
    Od: "Pawel Kozik" <p...@n...pl>

> [...]
    > Co to znaczy, ze wyrok jest prawomocny, lub nieprawomocny? Czym to sie
    > rozni, i po co jest takie rozgraniczenie?

    zdaje sie, ze od prawomocnego nie sluzy odwolanie ;)
    pozdrawiam

  • 3. Data: 2005-05-19 19:28:07
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Ajgor wrote:

    > Co to znaczy, ze wyrok jest prawomocny, lub nieprawomocny? Czym to sie
    > rozni, i po co jest takie rozgraniczenie?

    Wyrok jest prawomocny, jak minie już termin złożenia ewentualnej
    apelacji. To tak w telegraficznym skrócie ;)

  • 4. Data: 2005-05-19 19:30:41
    Od: scream <n...@p...pl>

    Ajgor napisał(a):
    > Co to znaczy, ze wyrok jest prawomocny, lub nieprawomocny? Czym to sie
    > rozni, i po co jest takie rozgraniczenie?

    wyrok nieprawomocny - ogłoszony przez sąd, ale nie ma mocy i przysługuje
    od niego apelacja, jeśli nie ma apelacji to uprawomocnia się po jakimś
    czasie i staje się prawomocny

    wyrok prawomocny - nie przysługuje apelacja, w praktyce oznacza, że
    musisz się zgłosić na odbycie kary ew. wykonac jakies inne postanowienia
    wyroku i nie ma odwołania od kary

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 5. Data: 2005-05-19 21:25:29
    Od: "Krzys" <k...@s...pl>

    > wyrok prawomocny - nie przysługuje apelacja, w praktyce oznacza, że musisz
    > się zgłosić na odbycie kary ew. wykonac jakies inne postanowienia wyroku i
    > nie ma odwołania od kary

    to moze teraz pytanko dlaczego raz jest prawomocny a w innym przypadku
    nieprawomocny?
    czyzby sad niewzupelnosci byl przekonany o swojej slusznosci racji wyroku?

  • 6. Data: 2005-05-19 21:32:28
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Krzys napisał(a):
    > to moze teraz pytanko dlaczego raz jest prawomocny a w innym przypadku
    > nieprawomocny?

    prawomocny jest gdy nie można się od niego odwołać (tak w uproszczeniu)
    a więc wyrok sądu I instancji gdy minął termin na odwołanie albo wyrok
    sądu II instancji - z chwilą jego wydania

    KG

  • 7. Data: 2005-05-21 13:24:23
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    Ajgor napisał(a):
> [...]
    > Co to znaczy, ze wyrok jest prawomocny, lub nieprawomocny? Czym to sie
    > rozni, i po co jest takie rozgraniczenie?

    Na prostym przykładzie.

    1. Przyłapano złodziejana włamaniu do sklepu. Sprawa jest kierowana do sądu.
    2. Sąd wydaje jakiś wyrok. Ten wyrok jest zawsze nieprawomocny, to
    znaczy, że jest możliwość odwołania się od niego, a kara do czasu
    uprawomocnienia się nie jest wykonywana.
    3a. Złodziej składa apelacje do Sądu wyższej instancji, ten wyrok
    zatwierdza lub zmienia (dla uproszczenia pomijam inne możliwości). Od
    tego momentu wyrok jest prawomocny, to znaczy złodziej od tego momentu
    jest osobą skazaną i kara jest wykonywana.
    3b. Złodziej nie składa w określonym terminie apelacji i wyrok
    pierwszego sądu po tym terminie uprawomacnia się (skutek jak wyżej).

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 8. Data: 2005-05-22 09:37:24
    Od: "Ajgor" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Beniamin" napisał w wiadomości news:

> [...]
    > 3b. Złodziej nie składa w określonym terminie apelacji i wyrok
    > pierwszego sądu po tym terminie uprawomacnia się (skutek jak wyżej).

    Pstryk i wszystko jasne :)
    Dzieki wszystkim za wyjasnienia.