  • 1. Data: 2002-01-23 10:24:04
    Temat: Przeliczenie zobowiązania
    Od: "zwse05" <a...@z...com.pl>

    Jak przeliczyć zobowiązanie z grudnia 1991 w wysokości powiedzmy 10.000.000
    ówczesnych złotych na dzisiejsze złotówki?

    zbych

  • 2. Data: 2002-01-23 10:26:55
    Temat: Re: Przeliczenie zobowiązania
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > Jak przeliczyć zobowiązanie z grudnia 1991 w wysokości powiedzmy
    10.000.000
    > ówczesnych złotych na dzisiejsze złotówki?

    Skreślić cztery zera :o)
    Wiem wiem, że chodziło o odsetki ... :o) - ich stopa zmieniała się - musisz
    to prześledzić.
    Poza tym może już być przedawnione.

    Marcin.

  • 3. Data: 2002-01-23 17:51:50
    Temat: Re: Przeliczenie zobowi?zania
    Od: j...@y...com (Juliusz)

> [...]
    >
    > Skreślić cztery zera :o)
    > Wiem wiem, że chodziło o odsetki ... :o) - ich stopa zmieniała się - musisz

    Zakładam, że zobow. nie przedawniło się (najczęściej po 10 latach), a
    nawet jeśli, to pytający ma jakąś szczególną możliwość jego
    zrealizowania (np. dobrowolnie lub w drodze kompensaty z mocą wsteczną
    - art. 502 i n. KC albo wreszcie skutecznego podniesienia zarzutu
    nadużycia przez dłużnika uprawnienia do zgłoszenia zarzutu
    przedawnienia - art. 5 KC).

    Poza tym, zgodnie z orzecznictwem SN, nawet w przypadku przedawnienia
    się należności głównej, odsteki za zwłokę zachowują samodzielny byt i
    przedawniają się oddzielnie za każdy dzień - po trzech latach
    (świadczenie okresowe) od ich powstania (odsetki powstają za każdy
    dzień zwłoki do czasu przedawnienia należności głównej).

    Niezależnie od odsetek, sąd cywilny może, na podstawie art. 358' KC,
    dokonać przeliczenia niewykonanego zobowiązania, wg swojego uznania -
    np. wg inflacji za dany okres, wg wskaźnika wzrostu średniego
    wynagrodzenia lub innego podobnego wskaźnika. Od chwili
    uprawomocnienia się wyroku waloryzującego zobowiązanie, ew. dalsze
    odsetki za zwłokę powstają już od zobow. w zwaloryzowanej wysokości.

    Wspomniane wskaźniki (także historyczne) podają np.:
    GUS: http://www.stat.gov.pl/serwis/wsk_c_50-00.htm (inflacja)
    ZUS: http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm (śr. wynagrodzenia)

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2002-01-23 18:02:39
    Od: Jurek Kamoda <j...@d...if.uj.edu.pl>

    A dla mnie to smieszne -
    po pierwsze dlatego ze raczej nalezalo by chyba doplacic
    temu ktory ma to splacac -a to ze wzgledu na to ze
    zlotowka sie bylo nie bylo umocnila - a skoro tak
    to znaczy ze ma w tej chwili wieksza wartosc od tej z przed 10
    lat ( nawet po przeliczeniu ) -w zwiazku z tym kierujac sie sila
    nabywcza nalezalo by chyba gosciowi doplacic ze wzgledu na to
    ze odsetki i inflacja byly systematycznie sie zmniejszaly
    a sila nabywcza rosla - czyli po uwzglednieniu sily nabywczej
    do stopnia inflacji wychodzilo by ze sila nabywcza do inflacji
    jest wieksza - a gosciowi po prostu trzeba doplacic a to ze wzgledu na
    to ze na poczatku dostal mniej niz dostal - czyli ze zostal oszukany .

    Pozdrawiam
    Jurek

    ps. czy jest jakies rozwiazanie prawne tego problemu?