    From: j...@y...com (Juliusz)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przeliczenie zobowi?zania
    Date: 23 Jan 2002 09:51:50 -0800

    > 10.000.000 ówczesnych złotych na dzisiejsze złotówki?
    >
    > Skreślić cztery zera :o)
    > Wiem wiem, że chodziło o odsetki ... :o) - ich stopa zmieniała się - musisz
    > to prześledzić.
    > Poza tym może już być przedawnione.

    Zakładam, że zobow. nie przedawniło się (najczęściej po 10 latach), a
    nawet jeśli, to pytający ma jakąś szczególną możliwość jego
    zrealizowania (np. dobrowolnie lub w drodze kompensaty z mocą wsteczną
    - art. 502 i n. KC albo wreszcie skutecznego podniesienia zarzutu
    nadużycia przez dłużnika uprawnienia do zgłoszenia zarzutu
    przedawnienia - art. 5 KC).

    Poza tym, zgodnie z orzecznictwem SN, nawet w przypadku przedawnienia
    się należności głównej, odsteki za zwłokę zachowują samodzielny byt i
    przedawniają się oddzielnie za każdy dzień - po trzech latach
    (świadczenie okresowe) od ich powstania (odsetki powstają za każdy
    dzień zwłoki do czasu przedawnienia należności głównej).

    Niezależnie od odsetek, sąd cywilny może, na podstawie art. 358' KC,
    dokonać przeliczenia niewykonanego zobowiązania, wg swojego uznania -
    np. wg inflacji za dany okres, wg wskaźnika wzrostu średniego
    wynagrodzenia lub innego podobnego wskaźnika. Od chwili
    uprawomocnienia się wyroku waloryzującego zobowiązanie, ew. dalsze
    odsetki za zwłokę powstają już od zobow. w zwaloryzowanej wysokości.

    Wspomniane wskaźniki (także historyczne) podają np.:
    GUS: http://www.stat.gov.pl/serwis/wsk_c_50-00.htm (inflacja)
    ZUS: http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm (śr. wynagrodzenia)