  • 1. Data: 2022-09-06 10:00:30
    Temat: Przedłużona gwarancja SPRZEDAWCY
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Sprzedawca na alle reklamuje że oferuje 3 lata gwarancji zamiast 2 na
    elektronarzędzia. Wystarczy się tylko zarejestrować po zakupie na jego
    stronie.

    Nadszedł moment rejestracji nowego nabytku i tknęło mnie żeby zajrzeć do
    regulaminu - a tak mnie coś...a tam

    "...Aby dokonać rejestracji urządzenia, *należy wystawić pozytywny
    komentarz do aukcji allegro* oraz wypełnić formularz rejestracyjny
    podając dane..."

    Warunek nie jest problemem, ale widzę oczyma wyobraźni jak większość
    osób które tam zarejestrują zakup nie będzie miało bladego pojęcia o
    takim wymogu i w razie W spełnią go (nieświadomie) lub nie.

    To jest sposób! Napisać że dla każdego po zakupie darmowy pączek! A w
    regulaminie na dole "pod warunkiem dostępności w danym dniu..." ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2022-09-06 10:18:00
    Temat: Re: Przedłużona gwarancja SPRZEDAWCY
    Od: n...@o...pl

    Mateusz Bogusz <m...@o...pl> napisał(-a):

    > "...Aby dokonać rejestracji urządzenia, *należy wystawić pozytywny
    > komentarz do aukcji allegro* oraz wypełnić formularz rejestracyjny
    > podając dane..."

    Wydaje mi się, że to można zgłosić do Allegro jako wymuszenie komentarza
    niekoniecznie zgodnego z prawdą.

  • 3. Data: 2022-09-07 11:03:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 06 Sep 2022 10:18:00 +0200, n...@o...pl wrote:

    > Wydaje mi się, że to można zgłosić do Allegro jako wymuszenie komentarza
    > niekoniecznie zgodnego z prawdą.

    A ile jest czasu na przedluzenie?
    Bo po miesiacu czy tam pół roku, to klient powinien byc zadowolony :-)

    No chyba ze dostawa sie spozniała ... moze ten dodatkowy rok
    kompensuje :-)

    J.

  • 4. Data: 2022-09-07 12:17:06
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 07.09.2022 11:03, J.F wrote:
    > A ile jest czasu na przedluzenie?

    "...aby skorzystać z przedłużonej gwarancji urządzeń, wystarczy dokonać
    rejestracji zakupionego urządzenia, w ciągu 14 dni od daty zakupu..."

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 5. Data: 2022-09-07 12:27:04
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.09.2022 o 10:18, n...@o...pl pisze:

    > Wydaje mi się, że to można zgłosić do Allegro jako wymuszenie komentarza
    > niekoniecznie zgodnego z prawdą.

    Przedłużenie gwarancji jest dobrowolną akcją sprzedawcy. Na dobrą sprawę
    mógłby to uzależnić od posiadania przez klikającego kota. Warunek, jak
    warunek. Ważne, by to było gdzieś jasno napisane, bo "zaszycie" tego
    gdzieś w regulaminie, którego faktycznie mało kto czyta nie jest opcją
    "etyczną".

    Generalnie uważam, że jeżeli coś posiada regulamin dłuższy, niż kilka
    zdań, to zdecydowanie należy to w miarę możliwości omijać. Uczciwe
    rzeczy nie potrzebują aż tak skomplikowanych unormowań. Są ogólnie
    obowiązujące normy. Po prostu, jak mam możliwość wyboru, to wybieram te
    bez regulaminu.

    --
    Robert Tomasik

  • 6. Data: 2022-09-07 20:12:34
    Od: n...@o...pl

    Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał(-a):

> [...]
    > warunek. Ważne, by to było gdzieś jasno napisane, bo "zaszycie" tego
    > gdzieś w regulaminie, którego faktycznie mało kto czyta nie jest opcją

    Nie, nie może o ile nie jest to zgodne z regulaminem Allegro.

  • 7. Data: 2022-09-07 21:30:18
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.09.2022 o 20:12, n...@o...pl pisze:
    > Nie, nie może o ile nie jest to zgodne z regulaminem Allegro.

    Regulamin ALLEGRO byłby jakimś argumentem, o ile takich praktyk
    zabrania. Ale skutki mogą być też tylko regulaminowe.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2022-09-07 23:02:42
    Od: n...@o...pl

    Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał(-a):

    > Regulamin ALLEGRO byłby jakimś argumentem, o ile takich praktyk
    > zabrania. Ale skutki mogą być też tylko regulaminowe.

    Zawieszenie konta to chyba wystarczająca kara.

    Bo raczej nikt się ze skargą do UKOIK nie będzie bawił za nieuczciwe praktyki.

  • 9. Data: 2022-09-08 00:39:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.09.2022 o 23:02, n...@o...pl pisze:
    > Zawieszenie konta to chyba wystarczająca kara.
    > Bo raczej nikt się ze skargą do UKOIK nie będzie bawił za nieuczciwe praktyki.

    Nie mam pewności, czy tego typu praktyka jest nieuczciwa. Jak już
    pisałem przedłużenie gwarancji jest dobrą wolą sprzedawcy i co do zasady
    może on tę wolę obwarować dowolnymi warunkami. Zawsze kupujący może
    uznać te warunki za niewłaściwe i nie przystąpić do tego programu
    przedłużenia gwarancji. W opisanym przypadku warunkami jest
    zarejestrowanie przedmiotu w jakimś tam systemie sprzedawcy oraz
    udzielenie pozytywnego komentarza w systemie ALLEGRO. W tym zakresie w
    mojej ocenie niczego złego nie ma.

    Problemem jest zaszycie tego drugiego warunku w jakimś regulaminie,
    który - jak celnie tu podniesiono - przeważnie w ogóle nie jest czytany.
    Teraz pytanie o intencje sprzedającego. Czy faktycznie chciał on wymusić
    pozytywne komentarze, czy akurat chodziło mu o to, że wiele osób tych
    komentarzy nie wystawia - zwłaszcza pozytywnych - więc istnieje spora
    szansa, że w razie awarii bedzie się mógł "wywinąć" takiem owego
    komentarza.

    --
    Robert Tomasik

  • 10. Data: 2022-09-08 01:35:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-09-07, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Nie mam pewności, czy tego typu praktyka jest nieuczciwa. Jak już
    > pisałem przedłużenie gwarancji jest dobrą wolą sprzedawcy i co do zasady
    > może on tę wolę obwarować dowolnymi warunkami. Zawsze kupujący może

    Obawiam się, że nie. Nie moga to być np. warunki uwłaczające godności
    kupującego czy w jakiś go sposób poniżające.

    > uznać te warunki za niewłaściwe i nie przystąpić do tego programu
    > przedłużenia gwarancji. W opisanym przypadku warunkami jest
    > zarejestrowanie przedmiotu w jakimś tam systemie sprzedawcy oraz

    Od uznawania warunków za nieuczciwe mamy tez sądy :) To jak nic pasuje
    do czynu nieczciwej konkurencji.

    > udzielenie pozytywnego komentarza w systemie ALLEGRO. W tym zakresie w
    > mojej ocenie niczego złego nie ma.

    Przymuszanie klienta do zachowań klarownie nieetycznych? To jest umowa i
    jako taka może mieć tez niedozwolone postanowienia. To, że ta umowa jest
    dobrowolną deklaracją sprzedawcy chyba nie bardzo zmienia tu cokolwiek.

    > Problemem jest zaszycie tego drugiego warunku w jakimś regulaminie,
    > który - jak celnie tu podniesiono - przeważnie w ogóle nie jest czytany.

    A to nie Ty to podniosłeś? :) Nie, że się nie zgadzam.

> [...]
    > komentarzy nie wystawia - zwłaszcza pozytywnych - więc istnieje spora
    > szansa, że w razie awarii bedzie się mógł "wywinąć" takiem owego

    Mnie zastanawia jeszcze parę innych rzeczy. To sprzedawca, nie producent
    tych elektronarzędzi. One są serio takie bezawaryjne, że sprzedawca
    bierze na siebie ryzyko wynikające ze znaczącego przedłużenia czasu
    ochrony? Jak on się z tego chce wywiązać? Prowadzi naprawy gwarancyjne
    dla wytwórcy? Może warto sprawdzić jaką gwarancję oferuje sam producent
    i jeszcze się okraze, że trzyletnią.

    A jak sprzedawca będzie po tych 2ch latach weryfikował, kto wystawił
    jaki komentarz? Klienci mają dowodzić poświadczeniem notarialnym zrzutu
    obrazu stron? :) Alegro zdaje się udostępnia tylko ostatni rok, czy dla
    sprzedawców jest to dłużej?

    --
    Marcin