  • 21. Data: 2022-09-13 11:13:07
    Temat: Re: Przedłużona gwarancja SPRZEDAWCY
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Jesli się da to będzie wskazywało, że to ten przypadek, ale jesli sie
    > nie da, to nadal może być oryginalny produkt tylko, że bez gwarancji.
    > Nie wiem jakie są u różnych producentów zwyczaje, ale obsługa
    > gwarancyjna to też koszt, więc mogę sobie wyobrazić, że sprzedają tez
    > bez gwarancji, np. hurtem właśnie za granicę.

    Tu nie o "zwyczaje" chodzi. Na świecie są różne siły nabywcze ludności.
    Starsi pewnie pamiętają, że u nas kiedyś obuwie sportowe markowej firmy
    kosztowało wypłatę. Teraz też tanie nie jest, ale już na tyle tanie, że
    podróbkę dobrą trudno w tych pieniądzach zrobić i zmniejszył się obrót
    podróbkami. Są kraje, gdzie ludzie zarabiają o wiele więcej i takie
    obuwie jest po prostu dla nich tanie. Tam nikt ni będzie podróbki
    kupował, by za kilka procent tracić na jakości.

    Wiele lat temu na jednym ze szkoleń przedstawiciel jednej z firm (wiem,
    że to śmiesznie brzmi, ale nie chcę podawać kto i gdzie) próbował
    przedstawicieli organów ścigania Unii Europejskiej przekonać jakie to
    złe, że do Wielkiej Brytanii wożone jest obuwie produkowane na rynek
    turecki. To było dokładnie to samo obuwie, co na rynek brytyjski, tyle,
    że w Turcji sprzedawane cztery razy taniej. Miało tylko inne numery
    modelu, by sami byli w stanie rozróżnić. No i marka sobie życzyła, by
    organa ścigania (głownie celnicy) coś tym problemem zrobiły.

    Wyjaśnienie, że to problem tej firmy i organa ścigania Unii Europejskiej
    (wtedy nawet nikt nie myślał, że Brytyjczycy się wypiszą) nie mogą
    blokować wjazdu przez granicę produkowanych na rynek turecki butów tylko
    dlatego, że producent sobie u...lił, że w tych butach tylko w Azji można
    chodzić, nie spotkało się ze zrozumieniem ich przedstawicieli. A były
    pomysły kontrolowania na drogach tych ciężarówek. Tylko nikt nie miał
    nawet pomysłu, do naruszenia jakiego przepisu karnego by tu mogło dojść.

    Obecnie jest w Polsce szereg firm, które handlują markowymi ciuchami z
    tzw. drugiego obiegu. Problem w tym, że czasem na niemarkowe ciuchy w
    takich sklepach trafiają metki tych firm. Dawniej rzecz była prosta, bo
    można było "odpytać" lokalnego przedstawiciela. Teraz się to troszkę
    skomplikowało, bo lokalni przedstawiciele próbowali składać wnioski o
    ściganie na podróbki, które były oryginałami, tylko produkowanymi na
    inny rynek. To trzeba weryfikować w oparciu o opinie biegłych z zakresu
    znaków towarowych. Jak masz kontener jednakowych ciuchów, to jeszcze
    jest mały problem, ale TIR różnych, to zaczyna być po prostu problem
    logistyczny. A że ścigane jest to "na wniosek", to trochę się zrobiło
    zamieszanie. Spadek przestępczości w tym zakresie może być wynikiem
    spadku zainteresowania organów ścigania, a nie opłacalności procederu.

    > Ale czy mogą odmówić naprawy, jak jest to produkt oryginalny?

    Gwarancja jest umową pomiędzy producentem, a użytkownikiem. Pytanie,
    prawo jakiego kraju tu stosować i czemu polskie? Jak Ci przyjdzie
    dochodzić praw w gwarancji w Japonii, to szybko uznasz, że lepiej nowe
    urządzenie kupić. Nie jest wykluczone, że w jakimś kraju na świecie w
    ogóle nie normuje się gwarancji.

    Po za tym, odmienność przepisów w różnych krajach może powodować, ze
    ukompletowanie czy szczegóły budowy urządzeń na różne kraje są różne.
    nie jest to wymysł, bo tak jest w wypadku broni przykładowo. Skutkiem
    tego serwis może stwierdzić, że wyprodukowanego na rynek azjatycki
    urządzenia nie naprawi, bo nie ma części w Europie. I kłuć się z takim
    argumentem. :-) Albo powiedzą, że naprawią, jak sobie zaimportują części
    - za kilka lat.

    Inaczej jest z odpowiedzialnością lokalnego sprzedawcy. No i tu jest
    spory obszar do kombinowania. Legalny importer musi w marżę wkalkulować
    koszty napraw. Można na tym oszczędzić, ale trzeba jakoś zabezpieczyć
    się przed tymi kosztami. Albo zablokować możliwość złożenia reklamacji
    poprzez okresowe zmienianie firmy (kolejne spółki prawa handlowego).
    Albo właśnie jakieś lipne regulaminy, które z jednej strony dają
    możliwość reklamowania - bo muszą - a z drugiej strony w praktyce nie
    dają takiej możliwości.

    --
    Robert Tomasik

  • 22. Data: 2022-09-14 01:13:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-09-13, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Zalecam w takim wypadku ostrożność i kalkulowanie tego, jako brak
    > jakiejkolwiek gwarancji. W praktyce może to zadziałać tak, że albo
    > naprawisz na własny koszt, albo wyślesz mu, a on nigdzie tego nie wyśle
    > dalej, tylko bedzie w nieskończoność przeciągał twierdząc, ze wysłał do
    > producenta, a nie ma terminu wykonania naprawy. Nie kojarzę żadnego
    > przepisu, który by określał maksymalny termin naprawy gwarancyjnej.

    Zasadniczo to dokument gwarancyjny powinien być wydany tazem z towarem,
    więc może się taki przy towarze znajdzie (a nie wiem czy Mateusz kupił)?

    A jak nie ma w gwarancji nic o terminach to Art. 580 p.2 to reguluje.
    § 2. Gwarant jest obowiązany wykonać swoje obowiązki w terminie
    określonym w treści oświadczenia gwarancyjnego, a gdy go nie określono -
    niezwłocznie, ale nie później niż w terminie czternastu dni, licząc od
    dnia dostarczenia rzeczy[..].

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2022-09-14 02:29:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-09-13, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > obuwie jest po prostu dla nich tanie. Tam nikt ni będzie podróbki
    > kupował, by za kilka procent tracić na jakości.

    Ale to nie o podróbkach. A co do siły nabywczej, jasne, ale to raczej
    jest związane z kosztami wytworzenia. Jak masz fabrykę w Chinach, to
    nadal koszt produkcji jest tam niższy niż np. w EU, więc cena na lokalny
    rynek może być niższa.

> [...]
    > pomysły kontrolowania na drogach tych ciężarówek. Tylko nikt nie miał
    > nawet pomysłu, do naruszenia jakiego przepisu karnego by tu mogło dojść.

    Gorzej, jak byłby to produkt licencyjny i umowa licencyjna by
    producentowi zabraniała. No ale jeszcze pozostaje kwestia obrotu
    wtórnego. No i nadal nie grozi tu odpowiedzialność karna. Nb. dobrym,
    choć odrobinę innym przykładem może być też regionalizacja DVD/BD.

    > Gwarancja jest umową pomiędzy producentem, a użytkownikiem. Pytanie,

    Nie musi być to producent.

> [...]
    > dochodzić praw w gwarancji w Japonii, to szybko uznasz, że lepiej nowe
    > urządzenie kupić. Nie jest wykluczone, że w jakimś kraju na świecie w

    Jak zakupił w Polsce, to polskie. A jak sprzedawca zakupił w Chinach to
    niech tam sobie dochodzi, o ile zakupił z jakąś umową gwarancyjną.

> [...]
    > urządzenia nie naprawi, bo nie ma części w Europie. I kłuć się z takim
    > argumentem. :-) Albo powiedzą, że naprawią, jak sobie zaimportują części

    Może tak stwierdzić, ale jeśli nie jest to naprawa gwarancyjna to ASO
    raczej przyjęcia do naprawy odmówić MZ nie może.

> [...]
    > Albo właśnie jakieś lipne regulaminy, które z jednej strony dają
    > możliwość reklamowania - bo muszą - a z drugiej strony w praktyce nie

    Jak sprzedaje na rynek EU to jest rękojmia, więc każdy musi to mieć
    wkalkulowane o ile tylko jest to sprzedaż konsumencka. Nie bardzo da się
    tu coś kombinować. Sprzedaż z zamiarem nie wywiązania się z rękojmi to
    już możnaby podciągnąć pod oszustwo.

    --
    Marcin

  • 24. Data: 2022-09-14 21:34:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Zasadniczo to dokument gwarancyjny powinien być wydany tazem z towarem,
    > więc może się taki przy towarze znajdzie (a nie wiem czy Mateusz kupił)?

    Gwarancja, to forma umowy. Uważasz, że musi być na piśmie do towaru
    dołączona? Po prostu pytam, bo nie znam takiego przepisu, ale może
    gdzieś jest.

> [...]
    > określonym w treści oświadczenia gwarancyjnego, a gdy go nie określono -
    > niezwłocznie, ale nie później niż w terminie czternastu dni, licząc od

    Tylko, że ten gwarant zobowiązuje się do zajęcia stanowiska, a nie
    naprawy. Gwarantowane jest tylko uzyskanie odpowiedzi, a i to nie
    wiadomo, co bedzie, jak nie zajmie. Ja bym zalecał ostrożność.

    --
    Robert Tomasik

  • 25. Data: 2022-09-14 21:44:03
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > jest związane z kosztami wytworzenia. Jak masz fabrykę w Chinach, to
    > nadal koszt produkcji jest tam niższy niż np. w EU, więc cena na lokalny

    W Chinach na lokalny rynek, to jeszcze i koszty transportu mają znaczenie.

> [...]
    > wtórnego. No i nadal nie grozi tu odpowiedzialność karna. Nb. dobrym,
    > choć odrobinę innym przykładem może być też regionalizacja DVD/BD.

    Tylko w wypadku DVD / CD możesz technicznie to jakoś zablokować i
    utrudnić możliwość korzystania z płyty przeznaczonej do użytku w USA. Z
    butami kłopot, bo technicznie możliwości brak.

    > Nie musi być to producent.

    Fakt.

    > Jak zakupił w Polsce, to polskie. A jak sprzedawca zakupił w Chinach to
    > niech tam sobie dochodzi, o ile zakupił z jakąś umową gwarancyjną.

    Pomiędzy importerem, a eksporterem, to w ogóle mogą być różne umowy.
    Natomiast pytanie, o o MUSI zagwarantować w Polsce sprzedawca. No i co,
    jeśli się okaże, że sprzedający na OLX nie jest sprzedawcą, a jedynie
    pośrednikiem zamawiającym w imieniu kupującego towar u chińczyka?

    > Może tak stwierdzić, ale jeśli nie jest to naprawa gwarancyjna to ASO
    > raczej przyjęcia do naprawy odmówić MZ nie może.

    Ale też nie ma obowiązku tego zrobić przed upływem roku. Zostawisz samochód?

> [...]
    > wkalkulowane o ile tylko jest to sprzedaż konsumencka. Nie bardzo da się
    > tu coś kombinować. Sprzedaż z zamiarem nie wywiązania się z rękojmi to

    Można, tyle, że on gwarantuje odpowiedź w 14 dni :-)

    --
    Robert Tomasik

  • 26. Data: 2022-09-16 02:09:43
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-09-14, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > naprawy. Gwarantowane jest tylko uzyskanie odpowiedzi, a i to nie
    > wiadomo, co bedzie, jak nie zajmie. Ja bym zalecał ostrożność.

    Nic nie ma tam o stanowisku, jest o wykonaniu obowiązków.

    Art. 577 § 2. Obowiązki gwaranta mogą w szczególności polegać na
    zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz
    zapewnieniu innych usług.

    --
    Marcin

  • 27. Data: 2022-09-16 02:20:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-09-14, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > W Chinach na lokalny rynek, to jeszcze i koszty transportu mają znaczenie.

    Zgadza się.

    > Tylko w wypadku DVD / CD możesz technicznie to jakoś zablokować i
    > utrudnić możliwość korzystania z płyty przeznaczonej do użytku w USA. Z
    > butami kłopot, bo technicznie możliwości brak.

    Z butami faktycznie kłopot, ale z większością elektroniki to jest już
    spora maniana. Ale to osobny temat bez zwiazku z nasza wiertarką z
    Allegro - jak dotąd, bo patrząc na to, że obecnie prawie każdy gadżet to
    jakieś IoT, to pewnie już są takie co "robia diagnostyke w chmurze".

> [...]
    > jeśli się okaże, że sprzedający na OLX nie jest sprzedawcą, a jedynie
    > pośrednikiem zamawiającym w imieniu kupującego towar u chińczyka?

    Prawnie MZ jest sprzedawcą o ile wynika to z charakteru czynności
    prawnych, które miały/mają miejsce. Jak ktos sprzeda jedną rzecz na rok,
    sprowadzając ją postfactum z Chin, to raczej sprzedawcą-przedsiebiorcą
    nie będzie. Ale jak sprzedaje kilka takich rzeczy na tydzień to już MZ
    trudno mu sie będzie wykręcić z rekojmi.

    > Ale też nie ma obowiązku tego zrobić przed upływem roku. Zostawisz samochód?

    Dlaczego akurat roku?

    > Można, tyle, że on gwarantuje odpowiedź w 14 dni :-)

    Ale, że ten tu u Mateusza z Allegro?

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2022-09-16 20:33:51
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 11.09.2022 11:39, Robert Tomasik wrote:
    > Ja nie twierdzę, że to podróbka, tylko, że warto by było to sprawdzić.

    Zapytałem i już wiem.

    "Dzień dobry,

    maszyna o tym numerze seryjnym nie występuje na liście maszyn
    wprowadzonych do oficjalnej sprzedaży w Polsce przez Makita Sp z.o.o.

    Firma XYZ zajmuje się dystrybucją narzędzi zza granicy na własną rękę -
    co jest całkowicie legalne, ale pozbawia Klientów 3-letniej gwarancji
    Makita Sp. z o.o.

    XYZ nie jest naszym dealerem, w związku z czym nie posiada kart
    gwarancyjnych, upoważniających do przedłużonej gwarancji w Polsce -
    3-letnia gwarancja to bonus od Makita Sp z o.o. dodawany do narzędzi
    pochodzących wyłącznie z Polskiej dystrybucji.

    Maszyna jest najprawdopodobniej oryginalna, ale gwarantem w jej sprawie
    jest sprzedawca, który bierze na siebie odpowiedzialność za ewentualny
    serwis."

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 29. Data: 2022-09-19 02:06:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-09-16, Mateusz Bogusz <m...@o...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Maszyna jest najprawdopodobniej oryginalna, ale gwarantem w jej sprawie
    > jest sprzedawca, który bierze na siebie odpowiedzialność za ewentualny

    Czyli wykoncypowalismy dobrze. Teraz jeszcze musisz tylko ocenic, czy to
    jakiś rozsądny sprzedawca, który Ci po pół roku nie zniknie.

    --
    Marcin