  • 1. Data: 2022-09-04 19:31:49
    Temat: Straż miejska może wystawic mandat za nie wskazanie kierującego
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    dnia 28 czerwca 2022 r. Poz. 1350
    O BW I ES ZC ZEN I E M I N I S TR A S P R A W W EW N Ę TR ZN Y C H I A D
    M I N I S TR A C J I
    z dnia 3 czerwca 2022 r.
    w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Spraw
    Wewnętrznych i Administracji w sprawie wykroczeń, za które strażnicy
    straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu
    karnego

    § 2.2) 1. Strażnicy są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze
    mandatu karnego za wykroczenia określone w:
    1)3) art. 49, art. 50, art. 51 § 1 i 2, art. 52 § 2 i 3 pkt 2-3, art.
    54, art. 55, art. 56 § 1, art. 58 § 1, art. 601 § 1-3 i § 4 pkt 1,
    art. 603 § 1, art. 63a § 1, art. 64, art. 65, art. 66 § 1, art. 67, art.
    72, art. 74 § 1, art. 75 § 1, art. 77-79, art. 80 § 1 i 2, art. 81, art.
    82 § 3 i 4, art. 82a § 2, art. 84, art. 85 § 1 i 2, art. 85a, art. 86a,
    art. 89, art. 91, art. 96 § 3, art. 99 § 1 pkt 2 i 3, art. 100-102, art.
    104, art. 106, art. 108, art. 109, art. 117, art. 138d § 1, art. 140,
    art. 141, art. 143 § 1, art. 144 § 1 i 2, art. 145, art. 151 § 1-3, art.
    153 § 1, art. 154 § 1 i 2, art. 157 § 1, art. 161, art. 162 § 1, art.
    166 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2021 r.
    poz. 2008, 2052, 2269 i 2328)

    a mnie interesuje najbardziej art. 96 §3 kodeksu wykroczeń, przekopiuję, :

    Art. 96.

    podlega karze grzywny.

    § 3. Tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi nie wskaże na
    żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub
    używania w oznaczonym czasie.

    To jak ja, źle zaparkuję, bo nie mam gdzie zaparkować, wszystko
    zastawione i dostanę list ze straży miejskiej, że prowadzą postępowanie
    wyjasniające i jeśli nie podam, komu dałam samochód to popełnię
    wykroczenie, to wystawią na mnie mandat za nie podanie.
    a jeśli nie zapłacę, to zamienią mi mandat na areszt ?

    https://podroze.onet.pl/aktualnosci/lecial-na-wakacj
    e-zostal-aresztowany-na-lotnisku-w-warszawie-kurioza
    lny-powod/95q4fpl

  • 2. Data: 2022-09-04 19:40:49
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 4 września 2022 o 19:31:54 UTC+2 Monika Głowacka napisał(a):

> [...]
    > wykroczenie, to wystawią na mnie mandat za nie podanie.
    > a jeśli nie zapłacę, to zamienią mi mandat na areszt ?

    I bardzo dobrze.
    Jak nie ma gdzie zaparkować, to się nie parkuje, a nie "parkuje źle".
    A potem jeszcze cwaniaczy - nie podam, komu dałam, to nie będą mogli mandatu
    wystawić, "mam plan - jaki? - k5, sprytny!".
    Oby ten mandat za niewskazanie był wyższy niż za złe parkowanie ;>
    A areszt w zamian - miodzio pomysł :)
    Szczególnie taki na lotnisku zamiast wakacji - ciekawe, czy cwaniak się oduczył ;P

  • 3. Data: 2022-09-04 20:54:51
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

> [...]
    > A areszt w zamian - miodzio pomysł :)
    > Szczególnie taki na lotnisku zamiast wakacji - ciekawe, czy cwaniak się oduczył ;P

    https://autokult.pl/45894,mial-wyleciec-na-cypr-a-wy
    ladowal-w-areszcie-za-niezaplacony-100-zl-mandat-pan
    -lukasz-spedzil-w-nim-4-dni

    Sytuacja opisana na tvn24, onet, powielana przez inne portale tu też
    kiedyś ktoś pisał, że jest taka możliwość.
    Gośc myślał, że mu 100 zł ściągną z PITa, ale zabrakło mu wiedzy.

    Owszem w trybie egzekucyjnym ściągają mandaty które się przyjmie, ale
    nie zapłaci. Tu zadziałała fikcja doręczeń, wielokrotnie mielona na tej
    grupie. List 2x zaawizowany uznaje się za doręczony.
    Adwokat, z którym kontaktował się autokult.pl jednak twierdzi, że od
    kary zamienionej na areszt mozna uwolnić się w każdym czasie, poprzez
    zapłacenie mandatu 100zł.

    https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,28842385,zamia
    st-na-cyprze-wyladowal-w-areszcie-powod-niezaplacony
    .html?disableRedirects=true

    Wyborcza natomiast przytacza relację, że jeden funkcjonariusz SG widział
    szansę uwolnienia poprzez opłacenie mandatu 100zł, natomiast drugi już
    nie widział.

    Dlatego, ja chciałbym zobaczyć jakies konkretne przepisy w tym zakresie.
    Można znaleźć doniesienia, że od mandatu do aresztu bardzo daleka droga.

  • 4. Data: 2022-09-04 23:26:07
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 04.09.2022 o 19:31, Monika Głowacka pisze:
> [...]
    >
    > https://podroze.onet.pl/aktualnosci/lecial-na-wakacj
    e-zostal-aresztowany-na-lotnisku-w-warszawie-kurioza

    Właściciel auta ma obowiązek wiedzieć i wskazać, osoba która auta
    używała już nie. Ty wskazujesz taką osobę a osoba nie potwierdza
    że to ona jechała czy parkowała.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2022-09-04 23:35:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > wykroczenie, to wystawią na mnie mandat za nie podanie.
    > a jeśli nie zapłacę, to zamienią mi mandat na areszt ?

    Grzywna w postępowaniu mandatowym, jeśli nie zostanie zapłacona, to
    jest dochodzona przez komornika skarbowego. Natomiast na areszt zamienia
    się grzywnę, którą nałożył sąd.

    --
    Robert Tomasik

  • 6. Data: 2022-09-04 23:48:32
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.09.2022 o 20:54, Krzysztof kw1618 pisze:
    > Dlatego, ja chciałbym zobaczyć jakies konkretne przepisy w tym zakresie.
    > Można znaleźć doniesienia, że od mandatu do aresztu bardzo daleka droga.

    Funkcjonariusz (SG, Policji itd.) nie jest6 od tego, by mu się cokolwiek
    wydawało. Sąd wydając postanowienie o zatrzymaniu i doprowadzeniu do
    Zakładu Karnego celem odbycia zastępczej kary aresztu w tym
    postanowieniu czasem dodaje, ze zatrzymanego można zwolnić po wpłaceniu
    określonej kwoty, albo nie dodaje. W tym drugim wypadku klienta odstawia
    się do wiezienia i może sobie pisać zażalenie. Nigdy specjalnie się w to
    nie zagłębiałem, czemu czasem jest, a czasem nie - ale to nie zależy od
    widzimisię funkcjonariusza.

    Natomiast czasem problem jest w tym, że zatrzymany nie ma przy sobie
    gotówki, którą mógłby wpłacić, albo zatrzymany zostaje przykładowo w
    nocy i nie ma tego jak wpłacić. Teoretycznie zatrzymany ma okazać dowód
    zapłaty. Grzywnę wpłaca się nie funkcjonariuszowi, tylko na określony
    rachunek. Może to zrobić sam zatrzymany - ale w tym celu trzeba z nm
    jechać na pocztę, czy do banku. Może ktoś z członków rodziny za niego.
    Na lotnisku przy odprawie może tu wiele zależeć już od funkcjonariusza,
    który zatrzymanego po prostu odwieźć do aresztu.

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2022-09-04 23:51:54
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.09.2022 o 23:26, RadoslawF pisze:

    > Właściciel auta ma obowiązek wiedzieć i wskazać, osoba która auta
    > używała już nie. Ty wskazujesz taką osobę a osoba nie potwierdza
    > że to ona jechała czy parkowała.

    Ten przepis jest skopany i właściciel może wskazać osobę, której użyczył
    pojazd, która nie ma prawa jazdy. Właściciel może powiedzieć, ze użyczył
    pojazd ciotce, które miała sobie zapewnić kierującego z odpowiednimi
    uprawnieniami. Ciotka może przekazać listę osób, które jeździły.
    Generalnie można to w nieskończoność ciągnąć. Dlatego w niektórych
    krajach przekroczenie prędkości odnotowane fotoradarem bywa ścigane jako
    opłata administracyjna od właściciela pojazdu. Ale wówczas punktów nie
    można naliczać.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2022-09-05 01:28:38
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-09-04, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > Na lotnisku przy odprawie może tu wiele zależeć już od funkcjonariusza,
    > który zatrzymanego po prostu odwieźć do aresztu.

    A poczta lub bank, żeby był papierek rozumiem?

    --
    Marcin